بررسی قیمت خودرو یک هفته پس از انتخابات ریاست‌جمهوری

انجماد بازار خودرو در ابتدای تابستان + جدول قیمت

کدخبر: ۴۲۱۴۲۸
اقتصادنیوز: اولین هفته پس از انتخابات ریاست جمهوری1400 بازار خودرو در اوج گرما به خواب زمستانی رفت و غالب خودروهای پرطرفدار داخلی بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شدند.
انجماد بازار خودرو در ابتدای تابستان + جدول قیمت

به گزارش اقتصادنیوز بازار خودروهای داخلی، اولین هفته تیر ماه 1400 را با رشد 2 تا 4 میلیون تومانی قیمت به پایان رساند. روندی که از نوسان 2 درصدی قیمت در بازار خودروهای پرطرفدار  حکایت دارد.

به گفته فعالان بازار خودرو روند پیش گرفته در بازار خودرو در حالی حاکم شده که با ارزیابی بازار می‌توان گفت خریداران و فروشندگان منتظر اولین واکنش رییس جمهور منتخب در خصوص بازار خودرو هستند. پیش از این و در مناظرات انتخاباتی سید ابراهیم رییسی عنوان کرده بود که «خودرو باید از حالت انحصاری خارج شده و برای آن قیمت عادلانه تعیین کنیم». اما پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و تعیین برنده آن، هنوز موضع رسمی در این خصوص از سوی ابراهیم رئیسی اعلام نشده و این امر بر روند بازارتاثیر گذاشته‌است. تعیین کابینه یکی دیگر از مواردی است که این روزها بازار در انتظار آن بسر می برد. به گفته فعالان بازار خودرو نگاه وزیر جدید «صنعت، معدن و تجارت» شاید بتواند گره بازار خودرو را باز کند به همین دلیل باید در این خصوص منتظر موضع وزیر جدید بود.   

از سوی دیگر فعالان بازار خودرو هرچند پیش بینی می کردند که با اتمام انتخابات ریاست جمهوری بازار خودرو تکان خواهد خورد و از رکود خارج خواهد شد، اما ظاهرا این پیش بینی درست از آب در نیامد و باید منتظر روزهای آینده و اتفاقات پس از انتخابات بود.  

علاوه بر عوامل مذکور بازار خودرو این روزها در انتظار  از سرگیری مذاکرات برای احیای برجام در وین نیز است؛ با این شرایط می توان گفت در حال حاضر بازار خودرو به این عوامل گره خورده است؛ عواملی که نوسان بازار دلار و در نهایت بازار خودرو را به همراه داشته است.  ابهام در  پارامترهایی که به آن اشاره کردیم سبب شده است خرید و فروش در بازار بسیار محدود صورت بگیرد. این روزهاخریداران و فروشندگان خواهان ابهام‌زدایی از این پارامترها هستند، ابهام‌زدایی مهمی که می‌تواند موجب تغییرات اساسی در راهبرد آنان در مواجهه با بازار خودرو باشد.

روند بازار خودرو

براساس ارزیابی های صورت گرفته، بازار خودروهای پرطرفدار داخلی، اولین هفته تیر ماه 1400  را با رشد دو تا چهار میلیون قیمت به پایان رساند. براساس ارزیابی های صورت گرفته در مدت زمان مورد بررسی «سمند LX با موتور EF7» و «سمندLX»  با رشد 4 میلیونی بیشترین رشد قیمت را میان خودروهای پرطرفدار به خود اختصاص دادند و «تیبا 2» و «سورن» رشد 2 میلیونی قیمت داشته اند. با این شرایط می توان گفت بازار خودرو با نوسان 3 درصدی اولین هفته تیر ماه را به پایان رساند.

قیمت کوییک در بازار خودرو

با توجه به وضعیت بازار این سوال مطرح می شود که خانواده «کوییک» این هفته در میان محصولات سایپا چه روندی داشته اند؟ براساس ارزیابی بازار، خانواده کوییک در هفته سپری شده رشد دو میلیونی قیمت را تجربه کردند و به این طریق قیمت «کوییک معمولی» در هفته سپری شده  در بازار به 153 میلیون تومانی رسید و «کوییک R» نیز هفته آخر خرداد را با قیمت 159 میلیون تومان به پایان رساند.

شاهین 4

قیمت «شاهین» در بازار خودرو

از دیگر محصولات سایپا می توان به خودرو «شاهین» اشاره کرد که اواخر سال گذشته به تعداد محدود و به صورت نمادین به خریداران این خودرو تحویل شد. شرکت سایپا در آن زمان قیمت 268 میلیون تومان را برای این خودرو تعیین کرد، اما براساس قیمت های جدید اعلامی از سوی شرکت های خودروساز قیمت کارخانه ای شاهین  به 291 میلیون تومان رسید و رشدی 23 میلیون تومانی را تجربه کرد. به گفته فعالان بازار خودرو هنوز قیمت بازاری این خودرو مشخص نیست و این افزایش تنها به قیمت کارخانه ای این خودرو باز می گردد.

قیمت محصولات پژو در بازار

براساس رصد بازار، خانواده «پژو 206» نیز هفته سپری شده را در بازار با رشد قیمت به پایان رساندند. براساس ارزیابی های صورت گرفته «206 تیپ 2» در این هفته با افزایش 2 میلیونی قیمت در بازار 210 میلیون تومان قیمت گذاری شد. از سوی دیگر «تیپ 5 این خودرو» نیز در هفته سپری شده به قیمت 260 میلیون تومان رسید. اما با ارزیابی بازار خودرو می توان گفت «پژو 206 صندوقدار» دیگر محصول خانواده 206 که همواره توانسته نظر خانواده ها را به خود جلب کند، در آخرین هفته خرداد ماه بدون تغییر قیمت در بازار در محدوده قیمتی 246 میلیون تومان قیمت گذاری شد.

پژو 4

قیمت خانواده سمند در بازار

ارزیابی بازار محصولات ایران خودرو نشان دهنده آن است که «سمند lx با موتورEF7» در مدت زمان مورد بررسی رکودار رشد قیمت در بازار بود و رشد 4میلیونی قیمت را تجربه کرد و قیمت آن به 214 میلیون تومان رسید. «سمند LX» نیز با افزایش 4 میلیونی قیمت در بازار 199 میلیون تومان عرضه شد و «سورن» بدون تغییر 242 میلیون تومان قیمت گذاری شد.

سمند4

قیمت تیبا در بازار

از دیگر محصولات بازار پرتیراژ ها می توان به «تیبا صندوقدار» اشاره کرد؛ ارزیابی بازار خودرو نشان می دهد که در مدت زمان مورد بررسی «تیبا صندوقدار»  نیز با و قیمت آن به 129 میلیون تومان رسید.  قیمت «تیبا2» معمولی نیز بدون تغییر در بازار به 136 میلیون تومان رسید.

اما ساینا که به لحاظ قیمتی و حتی فرمی هم تراز تیبا است با قیمت 146 میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شد.

تیبا 4

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید