رشد سالانه ابتلا به کرونا در خرداد؛ حداقل 170 درصد

پیش بینی جهش کرونا در روزهای آتی +نمودار

کدخبر: ۴۲۲۵۸۷
روند آماری از جهش ابتلا به کرونا در روزهای اتی خبر می دهد با این حال از سرعت رشد مرگ بر اثر کرونا کاسته شده است.
پیش بینی جهش کرونا در روزهای آتی +نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، در روزهای آغازین تابستان بازهم روند ابتلای بیماری در کشور افزایشی شد. بررسی آمارها در این ماه نشان از سه نکته مهم دارد که مهمترین آنها احتمال بالای افزایش ابتلا در ایران در روز های آتی است.

وضعیت ابتلا در روزهای اخیر روندی صعودی را به ثبت رسانده است. این در حالی است که در هفته های پایانی بهار آمارها باوجود نوسانات متعدد انتظار روندی نزولی را در آمارهای کرونایی کشور شکل داده بود.

رکورد رشد ابتلا در دو هفته اخیر

در روز هفت تیر ماه تعداد مبتلایان روزانه کرونایی در ایران از سوی وزارت بهداشت و درمان 12 هزار و 351 نفر اعلام شد که نسبت به روز قبل خود تقریبا 27 درصد رشد داشته است.

در بررسی دقیقتر آمار کرونایی میتوان ابتلا را در مجموع هفت روزه در موقعیت های مختلف مقایسه کرد. آمارها نشان می دهد میزان ابتلای به کرونا در هفت روز گذشته برابر با 74 هزار و 472 نفر بوده که نسبت به قبل 2.57 درصد رشد داشته است . این رشد در تمام دو هفته گذشته بی سابقه بوده است.

این در حالی است که در تابستان سال گذشته، جهش و رشدهای آماری بیشتر در بخش فوتی ها ومرگ و میر ثبت شده و ابتلا تغییرات چندانی را ثبت نکرده بود.

در اکوایران ببینید : اگر واکسن می‌رسید چند نفر می‌ ماندند ؟

مقایسه آمار سه متغیر مهم با موقعیت مشابه خود در سال گذشته حاوی نکات قابل توجهی است.

برای درک میزان تغییرات در وضعیت ابتلای کرونا می توان روند رشد در مجموع هفت روزه هر متغیر را با همین روند در سال گذشته خود مقایسه کرده و روند این رشد را برای بررسی وضعیت شیوع تحلیل کرد.

در همین رابطه از ابتدای خرداد تا کنون رشد ابتلا هر گز پایین تر از 170 درصد نبوده است. روند رشد سالانه ابتلا نشان می دهد در ابتدای سومین ماه بهاری در کشور رشد ابتلای کشوری در ایران روندی نزولی داشته و تا 19 خرداد تا مرز 177 درصد پایین آمد. پس از آن دوباره این رشد افزایش پیدا کرده و در نهایت در روز هفتم تیر ماه به 323 درصد رسیده است. 

به عبارت دیگر مقایسه ابتلا نشان می دهد هرچند در روزهای ابتدایی خرداد شدت شیوع نسبت به سال گذشته در حال کاهش بوده اما دوباره از روز بیستم خرداد همه گیری این بیماری افزایش پیدا کرده و فاصله میزان ابتلا در روزهای اخیر نسبت به سال قبل در حال بیشتر شدن است.

این در حالی است که مقایسه میزان مرگ و میر و بستری با سال گذشته نشان دهنده آن است که اکنون رشد سالانه این دو شاخص نزدیک به صفر رسیده است.

کرونا

مقایسه بستری ها در قاب سالانه

شمار بستری ها در هفت روز ابتدای تیر ماه برابر با 8 هزار و 807 نفر رقم خورد. این متغیر در مقایسه با روز قبل خود 6.6 درصد افزایش پیدا کرد.

اما در ارزیابی رشد سالانه بستریهای هفت روزه مشاهده می شود شدت این شاخص از ابتدای خرداد تا کنون در حال کمتر شدن بوده است. به عنوان مثال در ابتدای خرداد میزان رشد بستری در بازه 365 روز معادل با 330 درصد بوده اما به مرور با کاهش و ثبات بستریهای روزانه در ایران این متغیر به صفر درصد تنزل پیدا کرده است.

به عبارت دیگر شدت بستری در کشور تغییر چندانی با آنچه در سال گذشته داشته است نکرده و اکنون برابر با همان موقع به ثبت رسیده است. آمار فوتی ها نیز گویای همین روند آماری است.

کرونا

کاهش رشد سالانه مرگ ومیر کرونا

در هفت روز ابتدایی تابستان مجموعا در ایران 857 نفر جان خود رابر سر ابتلا به بیماری کرونا از دست داده اند. مقایسه این رقم با روز گذشته نشاندهنده رشد 1.2 درصدی متغیر سیاه کرونایی است.

اما در خصوص متغیر مرگ و میر آمارها نشان می دهد  میزان مرگ و میر درابتدای خرداد در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته با رشد 342 درصد روبرو بوده است. اما از ابتدای خرداد روند  رشد مرگ و میر بر اثر کرونا در مقیاس سالانه مسیر نزولی داشته و در آخر در روز 7 تیر ماه به صفر درصد کاهش پیدا کرد. یعنی تعداد فوتی ها در دوره مورد بررسی تغییر نسبت به تعداد فوتی ها در دوره مشابه سال گذشته نداشته و میزان فوتی در همان حد سال گذشته بوده است.

این کاهش در آمار ها نشان از دو اتفاق مهم دارد

نخست این که در سال گذشته در بخش مرگ و میر در ابتدای تابستان جهشی شکل گرفت که اکنون باوجود ثبت کاهشی اندک در متغیرها بازهم در همان سطح از سیاهی آماری قرار گرفته ایم. این اتفاق در میزان بستری های روزانه نیز به ثبت رسیده است.

این در حالی است که موقعیت ابتلا نشان از فاصله حد اقل 170 درصدی شیوع کرونا با سال قبل دارد. ضمن آنکه رشد ابتلا نیز در حال افزایش است. به عبارت دیگر در میان شاخص های کرونایی کشور در 40 روز گذشته، ابتلا از رشد بیشتری برخوردار بوده است.

نکته دوم در تحلیل آماری این شاخص ها آن است کاهش رشد ابتلا نشاندهنده موفقیت بیشتر کادر درمان در کنترل بیماری نسبت به سال 99 بوده اما به دلیل جهش های بوجودآمده در ماهیت ویروس سرکشی این بیماری و قدرت شیوع آن اکنون قوی تر از نیروی درمان دارد پیشتاری می کند.

کرونا

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید