وضعیت قرمز در آمارهای بحران کرونا

پیام طغیان‌های آماری اخیر کرونا درایران+ نمودار

کدخبر: ۴۲۴۰۹۱
اقتصادنیوز: روند بیماری کرونا در میانه تیر ماه نشان از دو رکورد بی‌سابقه در آمارهای کرونایی داشته است. رشد ابتلا از یک سو و ثبت رکورد در تعدادبستری نشان می دهد سرعت و قدرت شیوع این بیماری در کشور در حال افزایش است
پیام طغیان‌های آماری اخیر کرونا درایران+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز ، در روزهای ابتدایی تابستان روند آمارهای کرونایی در کشور دوباره صعودی شده است. در همین خصوص در روز 14 تیر ماه شمار مبتلایان به بیماری کرونا به رکورد خود در 54 روز گذشته رسیده  و بستری های روزانه کرونایی در کشور نیز به رکورد ماهانه درست پیدا کرده است.

ابتلا به بیماری کرونا در کشور در روزهای اخیر روندی افزایشی داشته است. این شاخص به نوعی نشاندهنده میزان شیوع کرونا در کشور و میزان قرمز بودن وضعیت کرونایی است. بررسی های کرونایی نشان می‌دهد پس از فروکش کردن موج چهارم از بیماری کرونا که در ابتدای سال جاری به پاخاسته بود،  در پایان بهار و اوایل دومین فصل سال 1400 شاهد برپایی موج دیگری از این بیماری در کشور بوده ایم.

رکورد 54 روزه ابتلا در ایران

بنابر آمارهای وزارت بهداشت شمار مبتلایان به بیماری کرونا در 14 تیر معادل با 16 هزار و 35 نفر بوده که نسبت به روز گذشته 16.3 درصد افزایش پیدا کرده است.  مقایسه این متغیر با روزهای قبل نشان می‌دهد بیشترین میزان ابتلا در 54 روز گذشته دراین تاریخ به ثبت رسیده به طوریکه از 23 اردیبهشت تا کنون و پس از خاموشی موقت آتش شعله کرونا در ایران هرگز میزان ابتلا به این حد نرسیده است.

به عبارت دیگر وضعیت ابتلا در این روز، به قرمز ترین حالت کرونایی در دوماه اخیر دست پیدا کرده که نشان از شیوع مجدد این بیماری دارد. از سویی بر اساس آمار ابتلای روزانه این روند همچنان در مسیر صعودی قراردارد.

N5

رکورد بستری های کرونایی در کشور

از این مقدار ابتلا در کشور در روز جاری هزار و 780 نفر در بیمارستانها بستری شده اند که در یک ماه گذشته رکورد بالایی به حساب می آید.  از شدت بستری ها به منزله ارزیابی قدرت شیوع این بیماری در کشور یاد میشود.

از سویی متغیری که می‌تواند روند بستری های روزانه کرونایی در کشور را به شکل شفاف تری بررسی کند میانگین روند بستری های هفت روزه از این بیماری است. 

این شاخص در کشور اکنون به هزار و458 نفر رسیده که بالاترین رکورد در یک ماه گذشته به حساب می آید. روند آن نشان می دهد پس از آنکه در روزهای پایانی خرداد متوسط بستری های روزانه کف هزار و 192 نفر را تجربه کرد دوباره این متغیر روندی افزایشی گرفته و صعود پیدا کرده است.

باتوجه به مسیر صعودی بستری ها مشاهده می شود در روزهای اخیر افزایش شیوع کرونا همواره با رشد بستری مواجه بوده و شدت اثر این بیماری در کشور و خطر آن در حال افزایش می باشد.

در کنار بستری های روزانه این بیماری متغیر بیماران بدحال نیز روندی خطرناک را از سر گرفته است.

N4

رشد مجدد آمار بیماران بدحال کرونا در کشور

در میان همه متغیر های کرونایی پس از موج چهارم شمار بیماران بدحال افت قابل توجهی پیدا کرده بود که از آغاز تابستان سال جاری به این طرف و با اوج گیری مجدد ویروس کووید- 19 دوباره صعودی شد. 

این در حالی است که تعداد بیمارارن بد حال کرونایی در کشور در روز 8 تیر ماه به 3 هزار و 176 نفر رسید که تقریبا در یک سال گذشته بی سابقه بوده است. 

اما پس از شیوع مجدد کرونا، دوباره این متغیر روندی افزایشی پیدا کرده و اکنون با 0.81 درصد رشد نسبت به روز قبل به 3 هزار و 255 نفر رسیده است.

روند متوسط هفت روزه بیماران بدحال کرونایی در کشور نیز نشان میدهد رشد این شاخص در روز 14 تیر ماه برابر با 0.31 درصد بوده که بالاترین رشد روزانه بیماران بدحال در دو ماه گذشته بوده است. 

در نهایت روند شیوع دوباره بیماری کرونا در کشور همراه با جهش در آمار بستری ها و بیماران بدحال است. به عبارت دیگر نه تنها در همه گیری مجدد این بیماری سرعت ابتلا افزایش پیدا کرده بلکه قدرت این بیماری نیز در حال افزایش است که این نشانه ای از رشد در تعداد بستری و بیماران بدحال می باشد.

N6

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید