رونمایی از موج پنجم کرونا+نمودار

شیوع کرونابه قله دوماهه رسید

کدخبر: ۴۲۳۶۱۸
اقتصادنیوز: روند ابتلا به کرونا در ایران دوباره صعودی شده و این افزایش در شدت گرفتن بستری های روزانه نیز منتقل شده است. بررسی های آماری نشان میدهد خستگی از تداوم حضور کرونا در ایران و بی توجهی به آن می تواند یکی از دلایل حضور کرونا در ایران باشد
شیوع کرونابه قله دوماهه رسید

به گزارش اقتصادنیوز ، در روزهای آغازین تابستانی روند ابتلای بیماری در ایران مسیری صعودی پیدا کرده و این اتفاق اثری افزایشی را بر روند بستری‌های کرونایی کشور گذاشته است.

نخستین آماری که در بررسی‌های عددی کرونا در هر مکانی مورد ارزیابی قرار میگیرد روند ابتلای روزانه است. این روند به شکلی اشاره به شیوع این بیماری در هر منطقه  دارد. در حالی که در پایان بهار روند شیوع ویروس کووید -19 در کشور نزولی شده بود اما با آغاز فصل گرم سال دوباره این روند افزایشی شده و قرمزی آمارهای این بیماری نشان از برپایی موج دیگری در کشور را داشته است.

کرونا

رکورد ابتلای روزانه کرونایی در ایران

شمار مبتلایان روزانه به کرونا در روز 12 تیر ماه معادل با 8 هزار و 341 نفر بود. روند میانگین هفت روزه ابتلا به کرونا در روزهای اخیر نشان می‌دهد مسیر ابتلا در این روزها صعودی بوده است. در بررسی این متغیر مشاهده می‌شود در ابتدای خرداد ماه رود این بیماری کاهشی بوده و تا نوزدهم این ماه ادامه داشته است پس از آن روز، دوباره وضعیت ابتلا افزایشی شده و روندی صعودی را به ثبت رسانده است. تاآنجا که در 12 تیرماه میانگین ابتلا با 1.6 درصد افزایش نسبت به روز قبل به 11 هزار و 864 نفر رسید.

کرونا

خیز آمار بستری‌های روزانه کرونا در ایران

این افزایش در آمارهای ابتلا به کرونا در ایران سبب افزایش آمارها در بستری های روزانه شده است. در همین رابطه میانگین بستری‌ها درهفت روز گذشته نشان می‌دهد این متغیر در روزهای اخیر نیز روندی صعودی داشته و اکنون با 1.6 درصد رشد به میانگین هزار و 377 نفر رسیده است.

روند نموداری از این متغیر نشان میدهد در روزهای ابتدایی خرداد میانگین بستری ها در حد هزار و 724 نفر بوده که به مرور روندی کاهشی داشته است این نزول تا اواخر خرداد ادامه پیدا کرده اما در پایان ماه متوقف می شود. پس از آن با رشد و اوج گیری های مجدد این بیماری روند بستری های بیماران نیز صعودی شده و از هزار و 192 نفر در پایان بهار با 15.5 درصد رشد اکنون به نزدیکی هزار و 400 نفر رسیده است.

این افزایش در آمارهای ابتلا و بستری می تواند نتیجه رفتاری باشد که در بخش تستها ثبت شده است.

کرونا

علت مهم افزایش در شیوع کرونا

امروز شمار تست‌های روزانه بیماری کرونا معادل با 82 هزار و 400 نفر بوده و نسبت به روز قبل 2.3 درصد افت پیدا کرده است.

اما برای بررسی روند تستهای روزانه کرونا خوب است این متغیر را نیز مانند دو متغیر دیگر به صورت میانگین ارزیابی کرده و روند میانگین آن را بررسی کنیم. 

در محاسبه میانگین روزانه تست‌های کرونایی در کشور معلوم می شود به طور متوسط درهفته روز گذشته 99 هزار و 876 تست از افراد مشکوک به این بیماری اخذ شده است که نسبت به این روند در روز گذشته خود 5.4 درصد کاهش داشته است.

پس چه در بررسی روند تحرک میانگین این بیماری و چه در بررسی  روزانه تست‌ها مشخص می شود تعداد آزمایش‌های روزانه کرونایی در کشور روندی نزولی داشته است. 

در اکوایران ببینید : اگر واکسن می‌رسید چند نفر می‌ ماندند ؟

این امر تاثیر مستقیم بر افزایش شدت شیوع این بیماری در کشور میگذارد. رابطه شدت شیوع درکشور به نسبت مبتلایان در هر مقطع به تستهای روزانه در همان مقطع اطلاق می شود. این متغیر نشان می دهد چند در صد از افرادی که به مراکز برای مشخص شدن وضعیت کرونایشان مراجعه کرده‌اند با پاسخ مثبت مواجه شده اند. به عبارت دیگر به نوعی نرخ تست مثبت همان قدرت شیوع کرونا در کشور می باشد

این نرخ اکنون در سطح 11.8 درصد قرار دارد که به رکورد خود در دو ماه اخیر رسیده است. اما شدت افزایشی که در این متغیر به ثبت رسیده از افزایش بقیه متغیر ها بیشتر بوده است یعنی شیب و جهش این شاخص از شیب افزایشی شاخصهای دیگر به مراتب بالاتر بوده است.

به بیان دیگر این متغیر نشان میدهد که به نسبت اشخاصی که به مراکز مراجعه می کنند در صد بالاتری در این روزها پاسخ مثبت دریافت می کنند.

اما این کاهش در شمار تست ها ناشی از چیست و چه تبعاتی دارد؟

باتوجه به رشد دوباره ابتلا و درعین حال کاهش تستهای روزانه می توان تقلیل آماری در تستها را ناشی از عدم توجه بیشتر اشخاص و بی اعتنایی به جلوگیری از رشد این بیماری دانست. 

البته شاید هم در این روزها این اتفاق ناشی از خستگی مردم از توجه کردن به این بیماری در عین تداوم حضور این ویروس در کشور و افزایش قدرت آن بوده باشد. به هر حال اما شیب نزولی در این متغیر درکنار روند صعودی ابتلا نشان می دهد یکی از عوامل در رشد بیماری جلوگیری از شیوع آن در مراحل ابتدایی بیماری است.

کرونا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید