عوارض جانبی شایع واکسن‌های کرونا را بدانید

کدخبر: ۴۳۷۷۲۲
پس از تزریق واکسن‌های کرونا ممکن است دچار عوارض جانبی شوید که معمولا خفیف هستند و به خودی خود برطرف می‌شوند.
عوارض جانبی شایع واکسن‌های کرونا را بدانید

به گزارش اقتصادنیوز ، عوارض جانبی شایع که ممکن است در دستی که تزریق واکسن به آن انجام شده است، بروز کند که شامل درد، قرمزی و تورم است که برای تخفیف آن می‌توانید محل تزریق را با یک حوله پاک، مرطوب و سرد بپوشانید یا به اصطلاح «کمپرس سرد» انجام دهید. همچنین با استفاده و حرکت دادن بازوی‌تان می‌توانید به کاهش تورم کمک کنید.

عوارض جانبی شایع عمومی واکسن‌های کرونا می‌تواند شامل خستگی، سردرد، درد عضلانی، لرز، تب و تهوع باشد. برای رفع درد و ناراحتی پس از واکسیناسیون می‌توانید از داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن، استامینوفن، آسپرین یا داروهای آنتی‌هیستامین استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که مصرف دارو پیش از واکسیناسیون به قصد پیشگیری از عوارض جانبی توصیه نمی‌شود.

اگر پس از واکسیناسیون تب کردید، مایعات کافی مصرف کنید و لباس‌های سبک بپوشید.

در اغلب موارد درد یا تب پس از واکسیناسیون نشانه‌ای طبیعی از این است که بدن شما دارد نسبت به واکسن واکنش ایمنی نشان می‌دهد. در عین حال توجه داشته باشید که دچار نشدن به عوارض جانبی به معنای بی‌اثر بودن واکسن نیست. 

در این موارد پس از واکسیناسیون باید به پزشک مراجعه کنید:

- اگر قرمزی یا حساسیت محل تزریق پس از ۲۴ ساعت بدتر شود.

- اگر عوارض جانبی پس از چند روز برطرف نشود یا بدتر شود.

در موارد بسیار نادری ممکن است واکنش آلرژی شدید یا آنافیلاکسی به واکسن رخ دهد. بنابراین بهتر است پس از واکسیناسیون مدتی در مرکز واکسیناسیون به انتظار بمانید تا اگر احیانا چنین عارضه‌ای رخ داد، در همان جا درمان شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید