مقایسه واکسن سینوفارم با فایزر، مدرنا و آسترازنکا

کدخبر: ۴۴۴۱۱۲
به طور کلی، همه واکسن‌هایی که به فهرست استفاده اضطراری سازمان بهداشت جهانی رسیده‌اند، در پیشگیری از عفونت شدید کووید-۱۹ و بستری شدن بسیار مؤثر هستند.
مقایسه واکسن سینوفارم با فایزر، مدرنا و آسترازنکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز، ما نمی‌توانیم واکسن‌ها را به دلیل رویکردهای مختلف در طراحی مطالعات مربوطه مقایسه کنیم، اما به طور کلی، همه واکسن‌هایی که به فهرست استفاده اضطراری سازمان بهداشت جهانی رسیده‌اند، در پیشگیری از عفونت شدید کووید-۱۹ و بستری شدن بسیار مؤثر هستند.

ویژگی‌های مهم واکسن سینوفارم

    این واکسن از ویروس غیرفعال برای مبارزه با ویروس کرونا استفاده می‌کند. سینوفارم از یک روش سنتی و شناخته شده برای غیرفعال کردن ویروس برای محافظت در برابر COVID-19 استفاده می‌کند.
    ویروس از طریق مواد شیمیایی غیرفعال می‌شود. بتاپروپیولاکتون ماده‌ای شیمیایی است که به مواد ژنتیکی ویروس SARS-CoV-2 متصل شده و آن را غیرفعال کرده و از تکثیر و ایجاد COVID-19 جلوگیری می‌کند.

    تاثیر این واکسن تا ۷۹ درصد اعلام شده است.

    این واکسن باید در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد نگهداری شود. واکسن سینوفارم را می‌توان در دمای معمولی یخچال نگهداری کرد. این باعث می‌شود که حمل و نگهداری واکسن‌ها هزینه کمتری داشته باشد. از این رو برای کشورهایی که منابع کمی دارند، بسیار مناسب است. واکسن سینوفارم همچنین اولین واکسنی است که دارای مانیتور ویال است. این برچسب هنگام قرار گرفتن واکسن در معرض حرارت تغییر رنگ می‌دهد. این امر امکان نظارت دقیق‌تر در مورد ایمن بودن واکسن را فراهم می‌کند.

    هزینه هر دوز واکسن سینوفارم معادل ۳۰ دلار در چین است. و تزریق دو دوز از آن ضروری است.

مقایسه فایزر و سینوفارم

    واکسن فایزر بر پایه mRNA طراحی شده است و به صورت مستقیم از ویروس غیرفعال شده استفاده نمی‌کند.
    میزان ایمنی فایزر، ۹۰ درصد است.
    تا به حال در کسانی که این واکسن روی آنها مورد آزمایش قرار گرفته‌، عوارض جانبی مهم مشاهده نشده است.
    قیمت هر دوز واکسن ۲۰ دلار است و تزریق دو دوز از آن ضروری است.
    این واکسن باید در دمای منهای ۷۰ درجه انبار و منتقل شود. واکسن فایزر در دمای یخچال معمولی تنها پنج روز دوام می‌آورد. مشکلات نگهداری از این واکسن فایزر باعث شده که کشورهایی که امکانات کافی در حمل و نقل ایمن این واکسن ندارند، از خرید آن خودداری کنند.
    قابل تزریق برای هر سنی است و برای افراد بالای ۶۵ ساله‌ها تا ۹۴% مؤثر است. اما ابعاد تأثیرگذاری آن تحت هر شرایطی روشن نیست.

مقایسه مدرنا و سینوفارم

    واکسن مدرنا هم به گروه mRNA تعلق دارد.
    میزان تأثیرگذاری آن ۹۴،۵ درصد است.
    عوارض جانبی محسوسی ندارد.
    قیمت هر دوز واکسن ۲۵ دلار است و دو دوز واکسن برای ایجاد مصونیت لازم است.
    این واکسن را می‌توان در دمای معمولی یخچال تا ۳۰ روز نگهداشت و تا دوماه در دمای منهای ۲۰ درجه سانتی‌گراد انبار کرد.
    میزان تأثیر آن بر موارد سخت بیماری هم مثبت بوده و برای هر سنی قابل استفاده است.

مقایسه آسترازنکا و سینوفارم

    این واکسن برخلاف واکسن دو شرکت داروسازی مدرنا و فایزر به گروه واکسن‌های mRNA تعلق ندارد. ماده فعال AZD1222 بر پایه ویروس ضعیف شده سرماخوردگی شامپانزه‌ها کشت داده شده است و حاوی مواد ژنتیکی پروتئینی است که آنتی بادی از طریق آن به سلول‌های انسانی متصل می‌شود. این ماده می‌تواند باعث تولید آنتی‌بادی‌های خاص و سلول‌های ایمنی T باشد که برای سیستم ایمنی بدن انسان مهم هستند.
    میزان تاثیرگذاری واکسن این شرکت بین ۶۲ تا ۹۰ درصد و بسته به دوز تزریق آن است.
    عوارض جانبی بیشتری دارد.
    بهای این واکسن پایین است و وزارت بهداشت ایتالیا قیمت آن را در اروپا حدود ۲.۵ یورو تخمین زده است.
    این واکسن قابل تزریق به افراد در هر رده سنی است. آسترزانکا روی مسن‌ترها همانقدر مرثر است که در افراد جوان تأثیر دارد.
    این واکسن نسبت به دو شرکت فایزر و مدرنا تأثیرگذاری پایین‌تری دارد. اما نقطه قوت مهم آن در مقایسه با دو واکسن دیگر آسیب‌پذیری پایین در حمل و نقل و انبار کردن آن است و به مراتب ارزان‌تر است.

نتیجه‌گیری کلی در مورد واکسن سینوفارم

واکسن سینوفارم در چین طراحی شده است و در حال حاضر در کشورهای دیگر مانند امارات هم تولید می‌شود. این واکسن با رویکرد سنتی طراحی واکسن و بر مبنای ویروس کشته شده طراحی شده است. سازمان بهداشت جهانی این واکسن را برای تزریق اضطراری تأیید کرده است. و در حال حاضر در بیش از ۴۰ کشور دنیا تزریق می‌شود.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی اثر بخشی این واکسن ۷۹% است و حدود ۹۰% از فرم شدید عفونت و مرگ و میر در اثر ابتلا به کرونا جلوگیری می‌کند. این واکسن عوارض نادری دارد و واکسن ایمنی به شمار می‌آید.

این واکسن بر روی واریانت دلتا هم مؤثر است. این واکسن بیشترین واکسن وارداتی به ایران است و تقریباً در دسترس‌ترین واکسن در ایران به شما می‌رود. بدترین کار در مورد واکسن این است که به بهانه رسیدن یک واکسن دیگر، تزریق را به تأخیر بیندازید. اگر هنوز واکسن نزده‌اید، همین الان برای تزریق واکسن به محل‌های تزریق واکسن بروید. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید