علائم خطرناکی که از لخته شدن خون در کرونایی‌ها خبر می‌دهند

کدخبر: ۴۴۸۳۵۳
اقتصادنیوز : لخته شدن یکی ازعوارض طولانی مدت کرونا شناخته شده است.
علائم خطرناکی که از لخته شدن خون در کرونایی‌ها خبر می‌دهند

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ویروس کرونا باعث تولید آنتی بادی‌هایی می‌شود که از طریق خون در گردش هستند و باعث ایجاد لخته در افرادی که با این بیماری بستری شده‌اند می‌شود.

لخته‌های خون برای بیماران مبتلا به عفونت شدید COVID-19 ویران کننده است و یک مطالعه جدید توضیح می‌دهد که چه چیزی ممکن است آنها را در نیمی از بیماران جرقه بزند.

مهران غفوریان سکته کرد

چه چیزی باعث لخته شدن خون در بیماران کرونایی می‌شود؟

دلیل لخته شدن خون در بیماران کرونایی یک آنتی بادی خود ایمنی است که در خون گردش می کند، به سلول‌ها حمله می‌کند و باعث ایجاد لخته در شریان‌ها، وریدها و عروق میکروسکوپی می‌شود. لخته شدن خون می‌تواند منجر به وقایع تهدید کننده زندگی مانند سکته مغزی شود. و در COVID-19، لخته‌های میکروسکوپی ممکن است جریان خون را در ریه‌ها محدود کرده و تبادل اکسیژن را مختل کنند.

صرف نظر از عفونت کروناویروس جدید، این آنتی بادی‌های ایجاد کننده لخته معمولاً در بیمارانی مشاهده می‌شود که دارای سندرم آنتی فسفولیپید بیماری خود ایمنی هستند. ارتباط بین اتوآنتی بادی‌ها و COVID-19 غیرمنتظره بود.

موضوع قابل توجه دیگر که خطر لخته شدن خون را افزایش می‌دهد بی تحرکی است. وقتی بخاطر بیماری کووید -19 مریض هستید یا دستورات قرنطینه را دنبال می کنید، احتمالاً زیاد حرکت نمی‌کنید. این بی تحرکی خطر ابتلا به لختگی خون را بیشتر می‌کند. و بزرگترین توصیه برای مبتلایان به COVID-19 در خانه: به حرکت خود ادامه دهید. وقتی نشسته‌اید سعی کنید پاهای خود را بالا نگه دارید. خون را به معنای واقعی کلمه، جاری نگه دارید.

آزمایشات مربوط به لخته شدن خون بیماران کرونایی

در نشریه جدید Science Translational Medicine، اعلام شد: حدود نیمی از بیمارانی که مبتلا به COVID-19 بودند، ترکیبی از سطوح بالایی از آنتی بادی‌های خطرناک و نوتروفیل‌های فوق فعال را نشان می دادند که مخرب هستند و گلبول‌های سفید خون را منفجر می‌کنند. در ماه آوریل، این تیم برای اولین بار گزارش داد که بیماران بستری در بیماری شدید COVID-19 دارای سطوح بالاتری از تله‌های خارج سلولی نوتروفیل در خون خود بودند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، نوتروفیل‌های انفجاری و آنتی بادی‌های COVID-19 را با هم در مدل‌های موش مطالعه کردند تا ببینند آیا این می‌تواند ترکیب خطرناکی در مورد لخته‌ها باشد.

نتیجه این بود که: آنتی بادی‌های بیماران مبتلا به عفونت فعال COVID -19 باعث ایجاد لخته شدن خون به صورت قابل توجهی در حیوانات شد(بدترین لخته هایی که تا به حال دیده شده) آن‌ها مکانیزم جدیدی را کشف کردند که به موجب آن بیماران مبتلا به COVID-19 ممکن است دچار لخته شدن خون شوند.

کمک به بیماران مبتلا به COVID-19 برای جلوگیری از لخته شدن خون

کارشناسان عروقی در جریان داده‌های دائمی خود هستند تا بهترین روش‌ها را برای جلوگیری از وقوع خطرناک ترومبوز در افراد مبتلا به کروناویروس جدید تصحیح کنند.

آن‌ها می‌افزایند که سطح D-dimer (یک نشانگر بیولوژیکی پروتئینی است که به طور کلی برای لخته شدن خون اندازه گیری می شود) در بیماران مبتلا به بیماری شدید COVID-19 به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. این که آیا این بیماران می‌توانند از داروهای رقیق کننده خون برای بهبود بیماری استفاده کنند هنوز یک آزمایش فعال در زمینه تحقیقات است .

آخرین داده‌ها نقش ضد انعقاد را در درمان لخته‌های خونی مرتبط با COVID تایید می‌کند.

درمان لخته شدن خون در بیماران کرونایی

محققان در حال حاضر در حال انجام یک کارآزمایی بالینی تصادفی به نام DICER هستند که در حال آزمایش یک عامل ضد انعقاد شناخته شده، دی پیریدامول، در بیماران مبتلا به COVID-19  است تا مشخص شود آیا این دارو در کاهش لخته‌های خون موثر است یا خیر. دیپیریدامول یک داروی قدیمی است که ایمن، ارزان و قابل عرضه است که دارای خواص تنظیم کننده سیستم ایمنی و بالقوه ضد ویروس نیز می باشد. FDA 20 سال پیش برای جلوگیری از لخته شدن آن را تأیید کرد، اما به تازگی پتانسیل آن برای جلوگیری از این نوع التهاب خاص که در COVID رخ می‌دهد کشف شده.

موسسه ملی بهداشت به تازگی داده‌های موقت را منتشر کرده و دو مورد اصلی را ترویج کرده است: بیماران با وضغیت جسمانی متوسط مبتلا به عفونت COVID-19 وقتی از داروهای رقیق کننده خون کامل استفاده می‌کردند، در روند درمان بهتر عمل کردند، اما برای بیمارانی که در حال حاضر در مراقبت‌های ویژه بستری هستند به درستی عمل نمی‌کند.

در سوی دیگر این طیف، نشریه‌ای گزارش داد که بیمارانی که موارد بدتری از COVID-19 داشتند و نیاز به استفاده از دستگاه تنفسی داشتند، در سیستم انعقاد خونریزی آنها عدم تعادل وجود داشت که خطر خونریزی را افزایش می‌داد. پس استفاده از رقیق کننده خون برای بیماران شدید کرونایی ایده خوبی به نظر نمی‌رسد.

لخته شدن خون در بیماران کرونایی و سکته مغزی

به نظر می‌رسد هر هفته داده‌های جدیدی در مورد لخته شدن خون در بیماران مبتلا به COVID-19 منتشر می‌شود. ترومبوز (لخته شدن خون) فردی را که برای COVID-19 در بیمارستان بستری شده است بیشتر در معرض مشکلاتی مانند سکته مغزی یا نارسایی اندام‌ها قرار می‌دهد.

لخته شدن خون می تواند در عمق رگ‌های پا (ترومبوز ورید عمقی) ایجاد شده و به سمت ریه‌ها حرکت کند و باعث آمبولی ریه شود که جریان خون و اکسیژن را محدود می‌کند و می تواند کشنده باشد. لخته شدن خون در سرخرگ‌ها می‌تواند باعث سکته قلبی شود، زمانی که مانع از جریان خون به قلب می‌شود یا زمانی که مانع از اکسیژن رسانی به مغز می‌شود، سکته می‌کند.

به طور معمول، احتمال سکته مغزی با افزایش سن و سایر عوامل خطر مانند فشار خون بالا، افزایش سطح کلسترول یا سیگار کشیدن مرتبط است. با این حال، میزان بالای سکته مغزی در بیماران مبتلا به COVID-19 تا حدودی غیر معمول است زیرا به نظر می‌رسد در افراد زیر 50 سال بدون عوامل خطر خاصی سکته مغزی اتفاق می‌افتد.

دلیل سکته مغزی در بیمارانی که کرونا باعث ایجاد لخته خون شده:

به نظر می‌رسد COVID-19 با لخته شدن خون در رگ‌های خونی کوچک که برای انتقال اکسیژن در اندام‌ها مهم است، مرتبط باشد. گزارش‌های کالبد شکافی نشان داده است که عناصر SARS-CoV-2، در سلول‌های پوشاننده این رگ‌های خونی کوچک در ریه‌ها، کلیه‌ها و روده‌ها وجود دارد.

این ممکن است منجر به لخته شدن خون در این رگ‌های خونی کوچک شود که جریان طبیعی خون را مختل کرده و توانایی خون رسانی اکسیژن به این اندام‌ها را مختل می‌کند.

نکته مهم این است که این لخته های کوچک خون می‌توانند عملکرد طبیعی ریه را کاهش دهند. اگر این لخته‌های خونی کوچک به ریه‌ها برسد، ممکن است مانع از ورود اکسیژن به خون به اندازه معمول شود. این ممکن است توضیح دهد که چرا بعضی بیماران مبتلا به COVID-19 شدید سطح اکسیژن بسیار پایینی دارند.

علائم خطرناک لخته شدن خون که نشانه سکته مغزی یا حمله قلبی در بیماران مبتلا به COVID-19 است

    افتادگی صورت

    ضعف یک دست یا پا

    مشکل در صحبت کردن

    تورم ، حساسیت، درد یا تغییر رنگ در بازوها یا پاها

    تنگی نفس ناگهانی

    درد قفسه سینه یا دردی که به گردن، بازوها، فک یا پشت سرایت می‌کند

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید