رابرت مالی: باید درباره توافق جدیدی مذاکره کنیم/ برجام دیگر وجود ندارد

کدخبر: ۴۶۳۶۲۱
رابرت مالی گفت: اگر ایران (برنامه هسته ای خود را) با سرعت فعلی ادامه دهد؛ فقط چند هفته و نه بیشتر از آن (برای حصول توافق وقت داریم) و در این مرحله، نتیجه آن خواهد بود که دیگر توافقی برای احیا وجود ندارد.
رابرت مالی: باید درباره توافق جدیدی مذاکره کنیم/ برجام دیگر وجود ندارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه با سی ان ان بار دیگر به تاکتیک ضیق وقت استناد کرد تا به زعم خود ایران را در میز مذاکرات وین تحت فشار قرار دهد.

وی با این ادعا که زمان برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ رو به اتمام است؛ گفت: در آینده ای نه چندان دور، به این نتیجه خواهیم رسید که برجام دیگر وجود ندارد و باید درباره توافقی کاملاً جدید و متفاوت مذاکره کنیم. البته، به این ترتیب، وارد دوره ای از افزایش بحران خواهیم شد.

هشدار جدی آمریکا به ایران بر سر برجام

اختلاف جدی آمریکا و اسرائیل بر سر ایران /بایدن جواب تلفن بنت را نمی دهد

رابرت مالی در ادامه این ادعا افزود: اگر ایران (برنامه هسته ای خود را) با سرعت فعلی ادامه دهد؛ فقط چند هفته و نه بیشتر از آن (برای حصول توافق وقت داریم) و در این مرحله، نتیجه آن خواهد بود که دیگر توافقی برای احیا وجود ندارد.

این دیپلمات آمریکایی در ادامه با اشاره به اینکه ایران پیش از هر چیز خواستار برچیده شدن همه تحریم ها است، بار دیگر از آمادگی دولت واشنگتن برای اتخاذ رویکرد گام به گام سخن گفت و مدعی شد که «ما آماده استفاده از سیستمی هستیم که در آن هر دو طرف می دانند که چه کسی چه کاری را چگونه و در چه زمان انجام خواهد داد و آماده ایم که درباره این مسئله گفتگو کنیم».

رابرت مالی بار دیگر این ادعا را تکرار کرد که ایران به دنبال آن است که از توسعه برنامه هسته ای خود به عنوان اهرمی برای پیشبرد منافع خود در مذاکره استفاده کند.

بعد از پایان دور هفتم مذاکرات وین که به گنجانده شدن مواضع ایران در اسنادی منجر شد که مبنای مذاکرات آتی قرار خواهد گرفت؛ غربی ها به تاکتیک ضیق وقت روی آوردند.

در این تاکتیک آنها می کوشند دستاوردهای ایران را کوچک جلوه دهند و با این ادعا که دور هفتم با پیشرفت کمی همراه بوده، با تعیین ضرب الاجل چند هفته ای، ایران را تحت فشار قرار دهند.

در مقابل، علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران می گوید «دور آتی می‌تواند آخرین دور مذاکرات باشد. طبیعی است طرف مقابل اگر دیدگاه‌های ما را بپذیرد؛ در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانیم به توافق برسیم».

تیم دولت جدید ایران از همان ابتدا تاکید کرد که چیزی به اسم مذاکرات هسته ای وجود ندارد چراکه موضوع هسته‌ای در سال ۱۳۹۴ در قالب توافقی که بین ایران و ۱+۵ شکل گرفت، حل و فصل شد و در ازسرگیری گفتگوهای وین، موضوع اصلی پیامدهای ناشی از خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های غیرقانونی این کشور است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید