2 حکم رهبر انقلاب برای دو کاندیدای انتخابات/ سرنوشت رقبای انتخاباتی رئیسی

کدخبر: ۴۶۶۹۶۰
اقتصادنیوز: چند ماه از سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخاب سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور گذشته است، بر همین اساس مروری به سرنوشت رقبای انتخاباتی او می پردازیم.
2 حکم رهبر انقلاب برای دو کاندیدای انتخابات/ سرنوشت رقبای انتخاباتی رئیسی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو، 25 اردیبهشت سال 1400 بود که از 59 میلیون‌ و 310 هزارو 307 نفری که می‌توانستند رأی دهند، 28 میلیون‌ و 750هزار‌ و 736 نفر آنان پای صندوق رأی رفتند و مشارکت 48 درصدی را رقم زدند. رئیسی در حالی با رأی بیشتر بر کرسی ریاست‌جمهوری نشست که در انتخابات سال 96 به رقیب قدری به نام حسن روحانی باخته بود و این بار همراه با یاران پوششی خود و بدون حضور رقیب جدی پا به میدان انتخابات گذاشته بود.

در پنج‌ روزی که فرصت بود تا کاندیدها به ساختمان سیاسی خیابان فاطمی بروند و ثبت ‌نام کنند، افراد سرشناس زیادی برای فتح مسند ریاست جمهوری، خود را آماده کرده بودند. جای تعجب نداشت که محمود احمدی‌نژاد هم برای ثبت‌نام اقدام کرد. او همراه با جمعیت زیادی که با خود ازمیدان 72 نارمک تا وزارت کشور آورده بود برای پست ریاست‌جمهوری نام ‌نویسی و تهدید کرد که « اگر تایید صلاحیت نشوم، رای نمی‌دهم.»

در نهایت شورای نگهبان احمدی‌نژاد را در کنار بسیاری دیگر از چهره های شاخص رد صلاحیت کرد. 

در این میان، برخی از کاندیداها بودند که اگرچه توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند و آرزوی رئیس جمهور شدن آنان محقق نشد اما پایشان به پاستور باز شد. برخی دیگر نیز طی چندماه اخیر به پست و سمت غیردولتی رسیدند.حال که نزدیک 6 ماه از انتخابات گذشته است؛ می توان سرنوشت آنان را مرور کرد.

دو حکم رهبر انقلاب برای دو کاندیدای انتخابات

علی لاریجانی؛ پس از 12 سال مرد شماره یک بودن پارلمان با شعار «نه کلید، نه چکش» در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد و خیلی زود به رقیب سرسخت ابراهیم رئیسی تبدیل شد و دو گانه «ابراهیم رئیسی_ علی لاریجانی» کلید خورد. با این حال زمانی که شورای نگهبان صلاحیت مشاور رهبر انقلاب را تایید نکرد و شوک بزرگی به انتخابات 1400 وارد کرد و زمزمه حذف او از سیاست بلند شد.

با این حال علی لاریجانی که عضو مجمع تشخیص و مشاوره رهبر انقلاب است، در آبان امسال، با حکم رهبر انقلاب به عنوان شخصیت حقوقی به عضویت شورایعالی انقلاب فرهنگی در آمد.

سردار حسین دهقان هم که به نفع رئیسی از انتخابات کناره گیری کرده بود، با موافقت رهبر انقلاب عضو شورای راهبردی روابط خارجی شد.

مردان دیروز احمدی‌نژاد؛ یاران امروز رئیسی

از همان روزی که ابراهیم رئیسی لیست کابینه پیشنهادی خود را به مجلس فرستاد، حضور پررنگ احمدی نژاد های در کابینه او چشم گیر بود. از حمید سجادی و جواد اوجی گرفته تا احمد وحیدی و جواد محرابیان.

رستم قاسمی نیز که روزگاری وزیر نفت رئیسی بود و در انتخابات به نفع رئیسی کناره گیری کرده بود، توانست وزارت راه و شهرسازی را از آن خود کند. عزت الله ضرغامی هم دیگر کاندیدای رد صلاحیت شده در انتخابات بود که به عنوان وزیر میراث و فرهنگی به دولت راه یافت.

صادق خلیلیان، وزیر کشاورزی احمدی نژاد هم که در انتخابات 1400 رد صلاحیت شد، توانست با رای هئیت دولت استاندار خوزستان شود.

زاکانی به بهشت رفت، محسن رضایی به پاستور

اما در میان کاندیداهای انتخابات که صلاحیت آنان، تایید شد، محسن رضایی که سال ها به عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، به معاونت اقتصادی دولت منصوب شد تا همراه با تیم اقتصادی رئیسی، مشکلات معیشتی را حل کنند.

امیر حسین قاضی زاده و علیرضا زاکانی هم دیگر نامزدهای انتخاباتی بودند که از آنان به عنوان یار پوششی یاد می شد. قاضی زاده با حکم رئیسی ردای نمایندگی را از تن درآورد و معاون او در بنیاد شهید شد. زاکانی هم که رئیس مرکز پژوهش های مجلس بود، با رای اعضای شورای شهر به شهرداری تهران رفت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید