سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

برکناری سردار با چراغ سبز رئیسی؟ /جاسوس اسرائیلی به دام افتاد

کدخبر: ۵۲۶۹۹۸
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است؛ از برکناری سردار سعید محمد از دبیری شورای عالی مناطق آزاد تا بازداشت یک جاسوس در کرمان.
برکناری سردار با چراغ سبز رئیسی؟ /جاسوس اسرائیلی به دام افتاد

به گزارش اقتصادنیوز، بمب خبری روز گذشته 19 مهرماه 1401 با برکناری سعید محمد از دبیری شورای عالی مناطق آزاد منفجر شد تا بازار گمانه‌زنی‌ها درباره آینده سیاسی او داغ شود.

اعلام اتهام فائزه هاشمی، بازداشت یک جاسوس در کرمان و ... از دیگر خبرهای مهم 24 ساعته گذشته بودند که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آنان اشاره شده است. 

چرا سعید محمد برکنار شد؟

اواخر شهریور ماه خبری بود که خبری درباره برکناری سعید محمد منتشر شد اما، روز گذشته وزارت اقتصاد مهر تایید بر این شایعه زد و ابراهیمی جایگزین سعید محمد در دبیری شورای عالی مناطق آزاد شد

هنوز جزئیاتی درباره علت برکناری سعید محمد منتشر نشده است اما برخی از منابع از اختلاف میان او با محمد باقر قالیباف، وزارت صمت و وزارت اقتصاد خبر می دهند. همچنین، شنیده‌ها حاکی از آن است، در این مدت محمد، خود را در  ساختار وزارت اقتصاد حرکت نمی‌کرد و جایگاهش را فراتر از فرمانبرداری از احسان خاندوزی می‌دانست. در جلسه شورای مدیران شرکت نمی کرد در حالی که به لحاظ سازمانی زیر مجموعه این وزارتخانه بود. رفتار محمد مورد نقد بدنه مدیریتی این وزراتخانه بود. این رویکردش بهانه ای شد تا ضعف عملکردش در مناطق آزاد از طرف منتقدان برجسته شود و اپوزیسیون محمد پروژه برکناری او را کلید بزنند و گویا رئیسی نیز چراغ سبز را برای این برکناری داده است.

اما با کنار رفتن سعید محمد این سوال ایجاد می شود که آینده او چه می شود؟ برخی شنیده ها، حکایت از آن دارد که او یکی از گزینه های ابراهیم رئیسی برای وزارت کار است. از سوی دیگر با توجه به بیماری رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی این احتمال نیز وجود دارد که سعید محمد بخواهد جایگزین او در این وزارت خانه شود. برخی هم پیش بینی عبور کامل رئیسی از سعید محمد را می کنند.

سعید محمد

8 سال حبس در انتظار تاجزاده/ اتهام فائزه هاشمی چیست؟

اوایل مهر ما بود که خبر دستگیری فائزه هاشمی در در جریان اعتراضات به فوت مهسا امینی رسانه ای شد. بر همین اساس، روز گذشته،  سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در رابطه با وضعیت پرونده های فائزه هاشمی گفت: این فرد فعلاً در بازداشت است. پیشینه ای از سوابق دارد. به موجب دادنامه ای که پیشتر صادر شده بود به تحمل حبس محکوم شده بود. دادنامه دیگری دارد که در آذر ۱۴۰۰ به یک سال حبس محکومیت حاصل کرد.مقرراتی داریم مبنی بر اینکه باید یک مجازات در نظر گرفته شود. مرجع قضایی یعنی دادگاه تجدید نظر در رابطه با یکی از پرونده ها، مشار الیه را به تحمل ۱۵ ماه حبس محکوم کرده بود. اتهام جدید ایشان در دادسرای امنیت در حال رسیدگی است و با قرار بازداشت موقت، در زندان به سر می برد. محکومیت های این فرد در شرف اجرا است.

از سوی دیگر،  پوربابایی وکیل و حقوقدان در توئیتی با اعلام حکم مصطفی تاجزاده نوشت: بر اساس حکم قطعیت یافته، موکل مصطفی تاجزاده به اتهام های اجتماع و تبانی بر علیه امنیت (۵ سال حبس) نشر اکاذیب (۲ سال) و تبلیغ علیه نظام (۱  سال) و مجموعا به ۸ سال حبس محکوم گردیده که مطابق قانون ۵ سال آن قابل اجراست و این رای به دلیل عدم تجدید نظر موکل قطعی و در حال اجراست.

فائزه هاشمی

بازداشت 5 فرانسوی در تهران و یک جاسوس در کرمان

اما،  یکی دیگر از خبرهای مهم روز گذشته، اظهارات کاترین کولونا در مصاحبه با رادیو «فرانس انفو» بود که از بازداشت 5 فرانسوی در ایران خبر داد و گفت: با وزیر امور خارجه ایران تماس گرفته و بار دیگر آزادی سریع ۵ هموطن را که در ایران هستند، درخواست خواهم کرد.

خبری که با واکنش حسین امیرعبداللهیان مواجه شد و او در توئیتی نوشت:«  با خانم (کاترین) کولونا، وزیر خارجه فرانسه تلفنی گفت‌وگو کردم. توافق کردیم احترام و منافع متقابل باید بر روابط حاکم باشد. هم نظر بودیم که با خشونت و ترور باید مقابله شود. به مداخله اروپا در امور داخلی ایران اعتراض کردم. گفتم اگر اتحادیه اروپا اقدام محدودکننده بکند، اقدام متقابل می‌کنیم.»

همچنین رئیس کل دادگستری استان کرمان  از بازداشت فردی به اتهام جاسوسی برای سرویس اطلاعاتی اسرائیل در این استان خبر داد.

ادامه انتقادات به فیلترینگ 

از سوی دیگر اعتراضات به توقیف پاسپورت برخی از سلبریتی ها، انتقادات از فیلترینگ اینستاگرام و واتس اپ از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بود. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید