روایت امام جمعه زاهدان از جلسه با سران اهل سنت بعد از حوادث ۸ مهرماه

کدخبر: ۵۳۰۷۵۹
آیت‌الله مصطفی محامی نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان ضمن دعوت همگان به رعایت تقوا با اشاره به ادامه عملیات‌های تروریستی در کشور خصوصاً در زاهدان و در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی علیه السلام، این وقایع را به ملت عزیز تسلیت گفته و خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان داشت: مردم ما همچنان پای کار انقلاب اسلامی هستند و راه عزت و افتخار شهدا را با کمال و جدیت ادامه خواهند داد.
روایت امام جمعه زاهدان از جلسه با سران اهل سنت بعد از حوادث ۸ مهرماه

آیت‌الله محامی گفت: در جلسه با معتمدین و سران طوایف که برای پادرمیانی و حل ماجرا آمده بودند عرض کردم "چرا حالا که بیست و اندی روز از حادثه گذشته تازه آمده اید؟" و در پاسخ به درخواست آنها که "شما به عنوان نماینده مقام معظم رهبری، نقش پدری ایفا کنید و برای حل ماجرا ورود کنید"، گفتم: " اگر شما به دنبال حل ماجرا بودید، می‌بایست همان روز اول واقعه و یا روز بعدش برای همفکری و حل مسأله می آمدید و کار هم راحت بود و در همان چارچوب حق، عدل، عقلانیت، اعتدال، عدالت و انصاف، جواب خیلی روشن و حل ماجرا آسان بود"

آیت‌الله مصطفی محامی نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان ضمن دعوت همگان به رعایت تقوا با اشاره به ادامه عملیات‌های تروریستی در کشور خصوصاً در زاهدان و در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی علیه السلام، این وقایع را به ملت عزیز تسلیت گفته و خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان داشت: مردم ما همچنان پای کار انقلاب اسلامی هستند و راه عزت و افتخار شهدا را با کمال و جدیت ادامه خواهند داد.https://static4.eghtesadnews.com/servev2/vyDTmLlhndHn/lLl5vbV5w7c,/imageembed_24d7a1b9fd928a634967fe9bfd24aad8.jpeg

امام جمعه زاهدان با بیان این که رهبری با نگاه نافذ و هوشمندانه و نورانیت، اوضاع کشور و جهان اسلام را رصد می‌کنند، خاطرنشان کرد: همان‌گونه که رهبری فرمودند، دشمن جنگ ترکیبی را علیه ملت ما آغاز کرده و این روزها آثار آن نمایان است و دشمنان به هر طریقی و در هر عرصه‌ای که بتوانند به دنبال ضربه به ملت ما و جبهه مقاومت هستند.

محامی گفت: دشمن با تحریم در عرصه اقتصادی، نظامی و علمی؛ تهاجم فرهنگی؛ حملات سایبری، اطلاعاتی و امنیتی؛ ایجاد درگیری و عملیات‌های تروریستی و تلاش برای ایجاد اغتشاش و آشوب در میان جامعه اسلامی به مقابله با انقلاب اسلامی می‌پردازد.

امام جمعه زاهدان با اشاره به این که مصادیق جنگ ترکیبی دشمن، نیاز به توضیح ندارد و برای همه عیان است، ادامه داد: مثلث غربی-عبری-عربی دست به دست هم داده و هرکدام در هر عرصه‌ای که بتوانند به دنبال ضربه زدن هستند.

وی خاطرنشان کرد: ما باید به دنبال شناخت دشمن و توطئه‌های آن بوده و این را برای دیگران و خصوصاً فرزندان و نسل جوان به خوبی بیان کنیم.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان با تاکید بر لزوم افزایش بصیرت خود و جامعه و رشد دانش و بینش نوجوانان و جوانان و تقویت عقلانیت و مبانی دینی، متذکر شد: صحنه‌هایی که در این روزها و شب ها در کشور اتفاق می افتد و تعدادی از جوانان و نوجوانان ما در کف میدان برای آشوب حضور دارند نشانگر کم کاری در این جهت است و همه اعم از کسانی که دارای سِمت هستند؛ طلاب و علمای دین؛ اساتید دانشگاه؛ معلمین و پدر و مادر و خواهر و برادری که برای اعضای کوچک ترِ خانواده الگو هستند باید برای دشمن شناسی و افزایش بصیرت و رشد عقلانیت و دانش و بینش نسل جدید تلاش کنند.

محامی تشریح کرد: متاسفانه در استان سیستان و بلوچستان شاهد بخشی از این جنگ ترکیبی بوده و هستیم و حوادثی که در یکی دو ماه اخیر در استان رخ داده نشانگر برنامه‌ریزی ویژه دشمن برای استان ماست و ما می‌بایست با عقلانیت، عدالت و انصاف از بروز التهابات در جامعه و استان پیشگیری کنیم و اگر خدای ناکرده التهابی رخ داد با عقلانیت و انصاف و بر اساس حق و عدل آن را از بین برده و ترمیم کنیم و به حالت گذشته برگردیم و بیشتر اتحاد و انسجام خود را تقویت کنیم.

وی با اشاره به جلسات مکرری که در هفته گذشته همانند هفته‌های قبل با گروه‌های مختلف در رابطه با جریانات زاهدان و استان برگزار شد، بیان داشت: جلساتی با مسئولان؛ گروه های مردمی؛ علمای دینی و فضلا و حوزویان؛ دانشگاهیان و اساتید دانشگاه و سران طوایف و معتمدین اهل سنت برگزار شد.

امام جمعه زاهدان ادامه داد: در جلسه با معتمدین و سران طوایف که برای پادرمیانی و حل ماجرا آمده بودند عرض کردم "چرا حالا که بیست و اندی روز از حادثه گذشته تازه آمده اید؟" و در پاسخ به درخواست آنها که "شما به عنوان نماینده مقام معظم رهبری، نقش پدری ایفا کنید و برای حل ماجرا ورود کنید"، گفتم: " اگر شما به دنبال حل ماجرا بودید، می‌بایست همان روز اول واقعه و یا روز بعدش برای همفکری و حل مسأله می آمدید و کار هم راحت بود و در همان چارچوب حق، عدل، عقلانیت، اعتدال، عدالت و انصاف، جواب خیلی روشن و حل ماجرا آسان بود".

وی ادامه داد: خطاب به جمع مذکور عنوان کردم" البته من منتظر شما و درخواست تان نبودم و از همان روز اول پیگیری‌های خودم را داشتم و ادامه خواهم داد و به حصول نتیجه امیدوارم ولیکن راه ها مشخص است و باید روز اول می آمدید تا بگوییم برای حل مسئله چه کنید.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان با اشاره به برگزاری جلسه ای با برخی از علمای اهل سنت، تشریح کرد: در آن جلسه به شدت گلایه کرده و نسبت به مسیری که در التهاب آفرینی دنبال می‌کنند و سخنان، نکات، توییت‌ها و بیانیه‌هایی که به التهاب و دوقطبی سازی که خواست دشمن است، بیافزاید، هشدار دادم.

محامی افزود: در آن جلسه عنوان کردم "چرا کاری می‌کنید که دشمن شاد شویم؟ اصل این ماجرا، غلط؛ ادامه‌اش غلط و هنوز که ادامه می‌دهید غلط اندر غلط است." و پرسیدم که "آیا این گونه به نتیجه می‌رسید؟" و پاسخ دادند: "خیر".

وی ادامه داد: پرسیدم "آیا تا به حال با این روش در جهت احقاق حق مردم به نتیجه رسیده‌اید؟" پاسخ دادند: "خیر" و ادامه دادم: پس چرا این کار را انجام می‌دهید؟ آدم عاقل کاری را که امید به نتیجه‌اش نداشته باشد انجام نمی‌دهد."

محامی به ذکر نکات دیگری از جلسه مذکور پرداخته و بیان داشت: در نهایت گفتند: "نظر شما چیست و چه باید کرد؟" گفتم: "همان کاری که روز اول وظیفه تان بود و باید انجام می‌دادید و می‌آمدید پیش ما و راه حل ماجرا را جویا می‌شدید و حل مسأله هم آسان بود. اکنون هم اگر این کار را انجام دادید که خب و در غیر این صورت هم ما مسیر خودمان را برای پیگیری ماجرا دنبال می‌کنیم.

امام جمعه زاهدان در ادامه با اشاره به همراهی و همکاری با مسئولان استانی و پیگیری مکرر از مسئولان کشوری در رابطه با مسائل اخیر، عنوان داشت: در هفته‌های گذشته از دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ رئیس جمهور و وزارتخانه‌ها؛ مسئولان مختلف و شورای عالی امنیت ملی پیگیری می‌نمودیم.

وی ادامه داد: در روزهایی که آقایان اعلام می‌کردند از حصول نتیجه ناامید هستند من می‌گفتم که به حصول نتیجه بسیار امیدوارم، البته اگر کسی بخواهد ماجرا حل بشود و نخواهد آشوب‌گری کند و به دنبال بهانه باشد.

محامی با تشکر از اهتمام و حمایت دفتر مقام معظم رهبری؛ ریاست محترم جمهور؛ دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی؛ وزیر محترم کشور و همه کسانی که همراهی کردند، بیان داشت: اقدام شورای تامین استان که مجموعه گزارش‌ها و بررسی هیئت‌ها را جمع‌بندی کرده و دیروز به نتیجه رسیدند و بیانیه‌ای در رابطه با حوادث ۸ مهرماه دادند، قدم اول و بسیار مهم بود و جای تقدیر و تشکر دارد.

وی افزود: در ادامه همانطور که در بیانیه آمده، می بایست دادگاه نسبت به تخلف افراد مختلف پیگیری کند و با بررسی جامع و منصفانه، برخورد قاطع با متخلف؛ برخورد بازدارنده؛ تدبیر پیشگیرانه برای جلوگیری از تکرار این حوادث و تلاش برای احقاق حق همه اطراف و جوانب اعم از نیروی انتظامی؛ جان باختگان و مجروحین؛ مال باختگان و مردمی که ناامنی را تحمل کردند، در دستور کار قرار گیرد.

امام جمعه زاهدان تاکید کرد: این قدم اول است و امیدوارم این تلاش به لطف خداوند و با توفیقات الهی و همراهی و همکاری همه مسئولان استانی و کشوری و همراهی مردم عزیز با هوشیاری و بصیرت مردم عزیز ادامه پیدا کند و به نتایج مطلوب تر و کامل تری برسیم.

وی با اشاره به بصیرت مردم عزیز استان، عنوان کرد: ممکن بود عده‌ای بر اثر احساسات توقع داشته باشند که یک مقابله به مثل و برخورد خشن صورت گیرد در حالی که این کار مسأله را حل نکرده و عمق اختلافات و نفرت و کینه ها را بیشتر می‌کند.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان ادامه داد: عملکرد مردم ما در بصیرت، بزرگواری، خویشتن‌داری و حفظ آمادگی برای استفاده در روزی که لازم باشد، جای تقدیر و تشکر دارد.

امام جمعه زاهدان در پایان خاطرنشان کرد: خداوند به همه ما برکت و توفیق عطا کند و این توفیق را عنایت کند که بتوانیم در مسیر اعتلای کلمه دین و نشر مکتب اهل بیت(ع) نه تنها در استان و کشور بلکه در جهان تلاش و ثمرات شیرین آن را مشاهده کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید