تنش بین دو قدرت جهانی

جدال آمریکا و چین بر سر یک بالون/ واشنگتن شلیک کرد، پکن عصبانی شد

کدخبر: ۵۵۳۳۹۱
بالن جاسوسی چینی که چند روز است موضوع درگیری چین و آمریکا بوده است توسط ارتش آمریکا سرنگون شد و واکنش پکن را برانگیخت.
جدال آمریکا و چین بر سر یک بالون/ واشنگتن شلیک کرد، پکن عصبانی شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، آمریکا روز شنبه یک بالون نظارتی چینی را در سواحل کارولینای جنوبی سرنگون کرد و تنش جدیدی را به روابط با پکن تزریق کرد که این اقدام را یک واکنش افراطی خوانده است.

رئیس جمهور جو بایدن گفت روز چهارشنبه به پنتاگون دستور داده است که بالون را در اسرع وقت «بدون آسیب رساندن به کسی در زمین» پایین بیاورد. به گفته بلومبرگ، ارتش تصمیم گرفت بهترین زمان در روز شنبه است، زمانی که بالن بر فراز اقیانوس اطلس در داخل آب‌های سرزمینی آمریکا بود.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه چین در روز یکشنبه، چین به اقدام آمریکا اعتراض کرد و گفت که این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که پاسخ دهد. در این بیانیه آمده است که ایالات متحده پس از ورود تصادفی بالون که برای استفاده غیرنظامی بوده است، رویه های بین المللی را نقض کرده است.

چین از طرح ساقط کردن بالون اطلاع قبلی دریافت نکرده است. مقامات ایالات متحده به پکن اطلاع داده بودند که حق انجام چنین اقدامی را برای خود محفوظ می‌دارند، اما پس از تصمیم‌گیری برای سرنگونی آن، درباره این موضوع به چین اطلاع نداند.

بایدن به خبرنگاران گفت: «آنها با موفقیت آن را پایین کشیدند و من می‌خواهم از هوانوردانمان که این کار را انجام دادند تشکر کنم.»

800x-1

یک مقام ارشد دولت آمریکا روز شنبه گفت که این بالون همراه با بالن دیگری که از آمریکای مرکزی و جنوبی در حال گذر است، تجهیزات نظارتی بر روی خود داشتند که با فعالیت‌های هواشناسی استاندارد یا تحقیقات غیرنظامی که چین ادعا می‌کند مرتبط نیست. این مقام گفت که حرکت آن بر فراز آمریکا در نزدیکی تعداد زیادی از مکان‌های بالقوه حساس نیز با توضیح دولت چین مبنی بر اینکه این یک بالن هواشناسی است، تناقض داشت.

خبر ورود بالون به حریم هوایی ایالات متحده باعث شد آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، سفر خود به چین برای دیدار با رئیس جمهور شی جین پینگ را به تعویق بیندازد و باعث شد تا جمهوری خواهان، از جمله دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، خواستار سرنگونی آن شوند. در مسیر خود، بالون از بالای مونتانا، محل استقرار سیلوهای موشک‌های بالستیک قاره پیما گذشت.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفت که چین از این بالون «در تلاش برای نظارت بر سایت‌های استراتژیک در قاره آمریکا» استفاده می‌کند و برنامه آمریکا برای سرنگونی آن شامل «نظارت دقیق بر مسیر و اطلاعاتی بود که بالن جمع‌آوری می‌کرده است.»

مقامات انتظار دارند در این مرحله پیشبرد روابط آمریکا و چین دشوار باشد، اما گفتند که هر دو کشور دلایلی برای پشت سر گذاشتن این حادثه دارند. یک فرد مطلع گفت که دومین بالون چینی مشاهده شده در آمریکای لاتین که مقامات دفاعی می گویند آن هم در حال انجام فعالیت‌های جاسوسی است، برای ایالات‌متحده محل نگرانی نیست.

مقامات آمریکایی انتظار دارند که پس از عملیات بازیابی که در سواحل در حال انجام است، در مورد قابلیت‌های بالون اطلاعات بیشتری کسب کنند.

000

آنیتا آناند، وزیر دفاع کانادا گفت که فرماندهی مشترک دفاع هوافضای آمریکای شمالی، موسوم به NORAD، در همه مراحل، مسیر و اقدامات «بالون نظارتی در ارتفاع بالا» را ردیابی و تجزیه و تحلیل می‌کرده است. او در بیانیه‌ای گفت: کانادا «بی‌تردید از اقدامات انجام شده حمایت می‌کند.»

اداره هوانوردی فدرال به طور موقت بخشی از حریم هوایی ایالات متحده را در امتداد سواحل کارولینا بست و دستور داد ورود و خروج در چهار فرودگاه در روز شنبه متوقف شود تا ارتش بتواند عملیات خود را انجام دهد.

روز جمعه، وزارت خارجه چین تایید کرد که این بالون در ارتفاع بالا متعلق به چین است، اما گفت که این یک کشتی هوایی غیرنظامی بوده است که تحقیقات آب و هوایی انجام می‌داده و به طور تصادفی از مسیر منحرف شده است. پنتاگون این توضیح را رد کرد و گفت که بالون تجهیزات نظارتی را حمل می‌کرده و قابلیت مانور داشته است.

سفر بلینکن به چین که قرار بود از روز یکشنبه آغاز شود، با هدف ادامه روند دیپلماتیک بایدن و شی در نشست سال گذشته گروه 20 برنامه‌ریزی شده بود. بلینکن گفته است زمانی که شرایط مناسب باشد از پکن بازدید خواهد کرد، بدون اینکه درباره پیش‌نیازهای این سفر توضیح دهد.

01

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید