لاوروف: به شرکای غربی تکیه نخواهیم کرد

کدخبر: ۵۵۸۹۱۵
سرگئی لاوروف گفت: اگر موضع غرب در قبال اوکراین ریاکارانه نباشد، آن موقع است که دیگر وزیر خارجه نیستم.
لاوروف: به شرکای غربی تکیه نخواهیم کرد

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه امروز (جمعه) در کنفرانس بین‌المللی علوم سیاسی در هند گفت: اگر فکر می‌کنید که آمریکا حق دارد تا هر کشوری را یک تهدید علیه منافع ملی خود اعلام کند دقیقا همان کاری که در یوگسلاوی، عراق، لیبی و سوریه کرد، پس اصلا نباید دیگر سوالی بپرسید. روسیه چندین سال پیش در این باره هشدارهایی داده بود.

اسپوتنیک گزارش داد، لاوروف همچنین گفت: این کنفراس دقیقا چه زمانی آغاز شد؟ حوالی ۲۰۱۴ نبود؟ در آن سال‌ها، آنچه در عراق یا افغانستان اتفاق می‌افتاد، برای شما جالب نبود؟ آیا از آمریکا و ناتو پرسیدید که آیا آنها می‌دانند دارند چه کارهایی انجام می‌دهند؟

وزیر خارجه روسیه با تاکید بر این مساله که آنچه در اوکراین دارد اتفاق می‌افتد علیه همه چیزهای روسیه است و افزود: می‌توانید تصور کنید مثلا ایرلند زبان انگلیسی، بلژیک زبان فرانسوی، سوئیس زبان آلمانی یا فنلاند زبان سوئدی را ممنوع کند؟ البته که نه. اما وقتی زبان روسی به طور کامل در اوکراین از بین رفت و ممنوع شد، صدای هیچ‌کس درنیامد.

این دیپلمات ارشد روسی همچنین افزود، مسکو به هیچ وجه به همتایان غربی خود تکیه نخواهد کرد و به جایش به سیاستگذاری‌های انرژی خود در قبال شرکای قبال اعتماد متمرکز خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: این جنگ در اوکراین که ما تلاش می‌کنیم آن را متوقف کنیم و از مردم اوکراین علیه ما استفاده می‌شود، بر سیاست روسیه شامل سیاستگذاری بخش انرژی تاثیر گذاشته است. ما هرگز بر شرکایمان در غرب تکیه نمی‌کنیم. ما به آنها اجازه نمی‌دهیم تا بار دیگر خطوط لوله گازی ما را هدف قرار بدهند و به آن آسیب برسانند.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت، در پی حمله به خطوط لوله گازی نورد استریم، درخواست مسکو برای تحقیقات کامل به سرعت رد شد. سیاستگذاری بخش انرژی از سوی روسیه به سمت شرکای قابل اعتماد سوق یافته است. هند و چین در میان این شرکای قابل اعتماد هستند.

لاوروف روز پنج‌شنبه در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که کشورهای گروه ۲۰ بر سر بیانیه نهایی مشترک به دلیل اختلاف نظر در مورد وضعیت اوکراین به توافق نرسیدند.

وی گفت: متأسفانه امکان توافق بر سر بیانیه‌ای به نام تمام وزرای گروه ۲۰ وجود نداشت؛ همانطور که یک سال پیش در دوره ریاست اندونزی اتفاق افتاد که اصرار داشتند بحران اوکراین را در صدر نگرانی‌ها قرار دهند و می‌خواستند آن را «تجاوز روسیه» بنامند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید