از ترکیب آجیل مشکل‌گشای چهارشنبه‌سوری چه می‌دانید؟

کدخبر: ۵۶۱۱۱۲
اقتصادنیوز: آجیل مشکل گشا شامل ۷ مغز آجیلی است که از گذشته برای چهارشنبه سوری تهیه می‌شد.
از ترکیب آجیل مشکل‌گشای چهارشنبه‌سوری چه می‌دانید؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین، شب چهارشنبه سوری نزدیک است؛ ما ایرانیان هم از زمان‌های دور برای شب نشینی در چهارشنبه سوری آیین‌های خاص خود را داریم. از گذشته نیاکان ما پس از آتش بازی دور هم جمع می‌شدند و این دور هم جمع شدن و بدون شب نشینی هم بدون خوراکی‌های خوشمزه برگزار نمی‌شد.

هشدار؛ حبس و شلاق در انتظار پرتاب‌کنندگان مواد محترقه

یکی از خوراکی‌ها و تنقلات پرطرفدار برای چهارشنبه سوری آجیل مشکل گشا است. به این آجیل، آجیل هفت مغز هم گفته می‌شود. این آجیل در اصل از ۷ جزو تشکیل می‌شد، ولی امروزه تنقلات دیگری هم در ترکیب آن به کار می‌رود. معمولا این آجیل را بعد از آتش افروزی و با دانه‌های نباتاتی و مغزهایی که از زمستان سال قبل جمع‌آوری شده بوده، تهیه می‌کردند. مردم در قدیم، خوردن این آجیل را خوش‌یمن و با برکت می‌دانستند.

در گذشته این آجیل را مثل نقل عروسی توی تور می‌پیچیدند و با روبان سبز آن را می‌بستند و بین مردم تقسیم می‌کردند. خیلی از مردم به خاطر خوش‌یمنی این آجیل چند شب جمعه آجیل بین مردم پخش می‌کردند.

ترکیبات آجیل مشکل‌گشا برای چهارشنبه‌سوری | آجیل هفت مغز شامل چیست

این آجیل شامل انواع تخمه‌ها، مغزها و میوه خشک است. پسته، بادام، گردو، انجیر خشک، کشمش، فندق و برگه زردآلو برخی از اجزای این آجیل است. برخی نیز برگه هلو، قیسی، کشمش سبز، مویز، باسلـُق، نقل، شکر پنیر هم اضافه می‌کنند. معمولا اجزای تشکیل دهنده آجیل مشکل گشا شور نیستند و همه آنها خام هستند. این آجیل در استان‌های مختلف به شکل‌های متفاوتی تهیه می‌شود.

 

ترکیبات آجیل مشکل گشا

ترکیبات آجیل مشکل‌گشا برای چهارشنبه‌سوری | آجیل هفت مغز شامل چیست

 

آجیل چهار مغز

آجیل ۴ مغز که چهار جز از ترکیب آجیل چهارشنبه سوری را تشکیل می‌دهد، شامل ترکیب بادام درختی، بادام هندی، پسته و فندق است.

 

کشمش

در آجیل چهارشنبه سوری از کشمش سبز استفاده می‌شود که معمولا نوع بدون هسته آن برای آجیل مشکل گشا پرطرفدارتر است.

 

نقل و شکر پنیر

از قدیم جای نقل و شکر پنیر در میان تنقلات طرفدار داشته است. پرطرفدارترین نوع آن هم نقل گل محمدی است.

 

مویز

در کنار کشمش، مویز هم از دیگر خوراکی‌هایی است که در آجیل مشکل گشا وجود دارد.  

 

نخودچی

کشمش و نخودچی همیشه در کنار هم جزو تنقلات محبوب بوده‌اند. نخودچی مورد استفاده در آجیل مشکل گشا، از نخود تازه به دست می‌آید و برای درست کردن آن، باید نخودها بعد از آبپز شدن، پوستشان گرفته و جدا شود. سپس با نمک و در برخی مواقع با شکر تفت داده شوند.

 

باسلوق

در سال‌های اخیر باسلوق هم بسیار طرفدار پیدا کرده است. چه برای شب یلدا و چه برای آجیل مشکل گشا از آن استفاده می‌شود. معمولا انواع باسلوق مثل مسقطی حالت کشدار دارند و روی آن‌ها با گردو تزیین می‌شود. پودر نارگیل هم جزو جدانشدنی باسلق به حساب می‌آید.

 

برنجک و شاهدانه

علاوه برای آجیل چهارشنبه سوری سایر تنقلات سنتی مثل شاهدانه بو داده، برنجک و گندمک هم جزو تنقلات چهارشنبه سوری محسوب می‌شوند. برنجک نوعی برنج پفکی است که جزو تنقلات و خوراکی‌های سنتی و ترد و خوشمزه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید