هشدار سازمان مدیریت بحران / این استان‌ها با کمبود آب مواجه هستند

کدخبر: ۵۷۴۳۶۶
اقتصادنیوز: سازمان مدیریت بحران کشور نسبت به کمبود جدی آب در ۲۴ استان کشور هشدار دد.
هشدار سازمان مدیریت بحران / این استان‌ها با کمبود آب مواجه هستند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: هم اکنون ۲۴ استان کشور از جمله سه استان شمالی با کمبود جدی آب مواجه هستند که در این استانها نشست مدیریت بحران آب گذاشته شده است.

هدیه غیرمتعارف به دانش آموزان دختر جنجالی شد / عذرخواهی رسمی آموزش و پرورش

محمدحسن نامی در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و عملیات پاسخ به بحران استان خراسان رضوی در محل استانداری افزود: کمبود آب در تهران نیز وجود دارد و پنج سد این استان از ظرفیت کافی برای تامین آب شرب برخوردار نیست.

وی بیان کرد: با این حال ما مسوولان موظف هستیم به مردم خدمت کنیم و آب را به هر طریق ممکن برای آنان فراهم نماییم، ـآنان نیز باید در این شرایط ما را همراهی کنند تا بتوانند خود را با این مخاطره تنظیم نمایند.

نامی با اشاره به اهمیت آب برای کشور و سایر کشورهای جهان گفت: امسال مشکل آب جدی است، اگر قرار باشد آب از یک منطقه به منطقه دیگر منتقل شود، کم کم منطقه مزبور از حیض انتفاع خارج می شود، باید این مساله برای کل مردم درک شود و با این شرایط سازگار شد.

وی با بیان اینکه کشور ایران ۶۰ درصد سنگی و ۴۰ درصد خاکی است، افزود: خاک خیلی ارزش دارد، برای جایگزین کردن یک سانتی مترمکعب خاک نیاز به ۸۰۰ سال زمان است، لذا خاک را نمی توانیم از کشور دیگر وارد کنیم و این از مباحثی است که باید به آن توجه کنیم.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور وضعیت کمبود آب در خراسان رضوی را جدی دانست و گفت: آمایش سرزمین به معنای برقراری نسبت منظم بین انسان و فعالیت و فضا است، اما ما در این راستا از یک تعادل در کشور برخوردار نیستیم، خراسان رضوی بویژه شهر مشهد و پیرامون آن بیش از اندازه جمعیت دارد، تهران و پیرامون آن هم از یک سوم جمعیت کشور برخوردار است، برای ایجاد این تعادل جمعیتی باید به سمت تدبیر و تدبر برای استفاده از همه جغرافیای کشور و آمایش سرزمینی باشیم.

وی بیان داشت: از ۶۴ مخاطره طبیعی و سوانح انسان ساز در دنیا، ۴۶ مورد در ایران به وقوع پیوسته است، اما از بین این مخاطرات خشکسالی از اهمیت بالایی برخوردار بوده که باید به آن توجه ویژه شود، برای همه این مخاطرات راهکارهای پیشگیرانه وجود دارد.

نامی خاطر نشان کرد: در ۲۲۰ سال گذشته در مجموع ۱۲ زلزله بالای ۷ ریشتر در ایران و پیرامون آن به وقوع پیوسته است، ۱۴۰ سال از آن روایت تاریخی پدران ما است که میزان خسارتهای آن را بیان کرده اند، اما در مورد ۸۰ سال باقیمانده سند لازم در خصوص وقوع زلزله و خسارات آن وجود دارد.

وی ادامه داد: در این بخش راهکار پیشگیرانه آن است که سازه ها به نحوی ساخته شود که تحمل زلزله هشت ریشتری را هم داشته باشد، دانه بندی ها در بتن و کیفی سازی در مصالح ساختمانی بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد و این مهم به مردم اطلاع داده شود تا آنان ناظر بر ساخت و سازها باشند، در این صورت دیگر وقوع زلزله بلای طبیعی نیست بلکه یک مخاطره به شمار می رود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: هم اکنون برخی از ساختمانها در شهرها و برخی روستاها به صورت کاملا بی قواره در حال ساخت است در حالی که مجوز لازم را از شهرداری نمی گیرد و نظارت لازم هم بر آن انجام نمی شود، همین مساله سازه ها را در برابر زلزله آسیب پذیر می کند.

آخرین وضعیت سلامتی «علی لهراسبی» بعد از جراحی قلب

وی گفت: اطراف برخی از شهرها و روستاهای کشور بی قواره ساخته می شود، این سریع ساختن ها و احداث بی مجوز و بی نظارت، باعث می شود که سازه ها در برابر زلزله آسیب پذیر باشند.

نامی اظهار داشت: تاکنون ۳۸ میلیون هکتار آبخیزداری در کشور انجام گرفته و ۹۳ میلیون هکتار مترمکعب دیگر باقی مانده است، طرحی تهیه شده تا بتوان در ۳۱ استان ظرف دو سال این آبخیزداری باقیمانده به اتمام رسد، اهمیت این اقدام در حدی است که بتواند از تبخیر آب بویژه در چهار ماهه نخست سال جلوگیری کند.

وی ادامه داد: مشکلات جهان روز به روز به لحاظ آب و هوایی و کمبود مواد غذایی بویژه غلات بیشتر می شود، جهان ۶ منطقه مهم در حوزه غلات از جمله آمریکا، اوکراین، کانادا، استرالیا و برزیل و اروپا دارد، لذا تامین غلات برای برخی کشورها مانند ایران با مشکلاتی همراه خواهد بود، در این راستا تغییر الگوی کشت و توسعه کشت گلخانه ای ضروری است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرد: حتی اگر منافع عمومی مردم خراسان رضوی ایجاب می کند که نه تنها چاه های غیرمجاز بلکه چاه های مجاز که تولید مواد غذایی ندارد، محدود شوند، باید این کار انجام گیرد، این موضوع در مورد کشور هم صادق است.

وی اضافه کرد: جهان با یک عدم تعادل آب و هوایی مواجه شده است که عامل اصلی آن تولید گازهای گلخانه ای و زیاده خواهی برخی کشورها از جمله آمریکا است، نمونه بارز آن اجرای طرح هارپ است که مشکلات عدیده ای را برای جو ایجاد می کند (هارپ پروژه‌ای علمی است و از طریق آن دانشمندان با ایجاد تغییراتی در یونوسفر که دورترین و ناشناخته‌ترین بخش جو زمین است امکان مطالعه در مورد آن را پیدا کرده و آن را به صورت یک آزمایشگاه طبیعی درمی‌آورند. هارپ این کار را با امواج رادیویی فرکانس بالا که توسط رادارهای خود منتشر می‌کند انجام می‌دهد)

نامی گفت: هم اکنون دوران پساکرونا است و قدرت کشورها برپایه حفظ محیط زیست می باشد، لذا باید در جهت حفظ محیط زیست بیشتر بکوشیم، در غیر این صورت جمعیت از بین خواهد رفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید