قیمت اتومبیل فوتبالیست‌ها 5 برابر بودجه فدراسیون‌هاست!

کدخبر: ۶۰۸۱۵۲
اقتصادنیوز: در روزهای اخیر شاهد داغ‌شدن بحث پاداش خودرو به بازیکنان تیم ملی فوتبال بودیم. داستان از زمانی آغاز شد که محمدحسین کنعانی‌زادگان در مصاحبه‌ای گفت قیمت خودرویی که او براساس مجوز دولتی به کشور وارد کرده، حدود صد میلیارد تومان است.
قیمت اتومبیل فوتبالیست‌ها 5 برابر بودجه فدراسیون‌هاست!

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه شرق نوشت: ابهامات موجود دو بخش کلی را هدف گرفته بود: نخست اینکه این بازیکنان با چه متر و معیاری و بر‌اساس کدام کارنامه می‌توانند به چنین امتیازات مالی‌ای دست یابند و دیگر اینکه چگونه یک امتیاز خاص می‌تواند منجر به سرازیر‌شدن چنین مبلغی به حساب بانکی بازیکنان تیم ملی فوتبال شود.

در‌واقع تیمی که با خوردن شش گل از انگلیس و شکست از تیم آمریکا در مرحله گروهی جام جهانی 2022 حذف شد، اگر یک درصد می‌توانست به دور بعد مسابقات صعود کند، لابد همه بودجه وزارت ورزش به آنها تخصیص می‌یافت.

وزارت اقتصاد بنا بر اصل افزایش شفافیت اقتصادی، جدول صورت‌های مالی هزار شرکت و نهاد دولتی و عمومی را در سامانه کدال منتشر کرد. در‌این‌میان صورت‌های مالی برخی فدراسیون‌های ورزشی که در میان این گزارش‌ها بودند، جالب توجه بود.

درباره این جدول باید گفت که فدراسیون‌های ورزشی منابع مالی دولتی تخصیص‌یافته را از دو مسیر وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک دریافت می‌کنند. دیگر درآمدهای فدراسیون‌ها نیز از محل‌های مختلف مانند فروش بلیت مسابقات، درآمدهای اسپانسری، اجاره فضا و موارد مشابه تأمین شده است.

نکته اصلی‌ که در جدول  مشاهده می‌شود، این است که میانگین بودجه اختصاص‌یافته به هر فدراسیون در سال گذشته اندکی بیش از 13.3 میلیارد تومان بوده است. این به این معنی است که یک فدراسیون ورزشی با تعداد زیادی علاقه‌مند، ورزشکار حرفه‌ای، مربی، ارکان اجرائی و علاقه‌مندان و ورزشکاران آماتور، در طول یک سال فقط می‌توانسته به‌طور میانگین از بودجه 13.3 میلیارد‌تومانی دولتی بهره‌مند باشد.

حال این مبلغ را با خودروی وارداتی یک ملی‌پوش فوتبال به ارزش 80 میلیارد تومان مقایسه کنید. در‌واقع طنز تلخ ماجرا همین‌جاست که پاداش یک ملی‌پوش فوتبال معادل بودجه تخصیص‌یافته به شش فدراسیون ورزشی است (درباره قیمت مطرح‌شده خودروی وارداتی این شخص، ذکر این نکته نیز جالب توجه است که قیمت این خودرو رقمی بین 65 تا 85 هزار دلار است که با لحاظ‌کردن گران‌ترین نرخ دلار نیز بهای واقعی آن به کمتر از پنج میلیارد تومان می‌رسد. البته اینکه چه اتفاقی در بازار خودروی کشور روی داده که این خودرو به ارزش 80 میلیارد تومان آگهی می‌شود، نیز نکته‌ای تأسف‌‌برانگیز و دردناک است).

آیا بهتر نبود که دولتمردان ما به‌جای تخصیص و اجازه واردات یک دستگاه خودرو به هر بازیکن تیم ملی فوتبال (که البته تا همین اواخر برای عموم مردم ممنوع و یک کار غیرقانونی بود)، به هر فدراسیون با تعداد بسیار زیادی ورزشکار، مربی، علاقه‌مند و... بابت بهبود وضعیت مالی آن فقط و فقط اجازه واردات یک خودروی مشابه را می‌داد؟ آیا دولتمردان به این سؤال اصلی‌تر پاسخ خواهند داد که در زمان نوشتن لایحه بودجه و تخصیص‌های انجام‌شده، ورزش کشور در اولویت چندم آنهاست که کل بودجه تخصیص‌یافته به هفت فدراسیون کمتر از صد میلیارد تومان است؛ اما مبلغ تخصیص‌یافته به یکی از خبرگزاری‌ها در سال 1401 معادل 258 میلیارد تومان است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید