مرگ سالیانه 5 میلیون نفر در جهان بر اثر آلودگی هوا/ چین و هند در اولویت!

کدخبر: ۶۱۳۶۴۸
اقتصادنیوز: طبق مطالعات جدید آلودگی هوا سالانه باعث مرگ بیش از ۵ میلیون نفر در سراسر جهان می‌شود که بیشتر آنها در چین و هند هستند.
مرگ سالیانه 5 میلیون نفر در جهان بر اثر آلودگی هوا/ چین و هند در اولویت!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس یک مطالعه جدید، آلودگی هوا ناشی از استفاده از سوخت‌های فسیلی در صنعت، تولید برق و حمل‌ونقل سالانه باعث مرگ ۵.۱۳ میلیون نفر در سراسر جهان می‌شود.

نرخ مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در کشور‌هایی مانند هند و چین که همچنان برای تولید انرژی از زغال سنگ استفاده می‌کنند بسیار بیشتر است.

این آمار تکان دهنده که توسط مجله The BMJ در آستانه اجلاس آب و هوای Cop ۲۸ در دبی منتشر شد، فشار بر سران جهان را برای اتخاذ تدابیر لازم افزایش خواهد داد.

نتایج این مطالعه لزوم پایان دادن به سوخت‌های فسیلی و استفاده از منابع انرژی پاک و تجدیدپذیر را تایید می‌کند که ممکن است جان افراد زیادی را از آلودگی هوا نجات دهد و به مبارزه با گرمایش جهانی کمک کند. مطالعه جدید توسط یک تیم بین المللی از کارشناسان در لندن انجام شده است.

به گفته این گروه فقط با حذف تدریجی استفاده از سوخت‌های فسیلی نه تنها آلودگی در ازن کاهش می یابد بلکه آمار مرگ و میر بخصوص در کشور‌های آسیای جنوب شرقی که مرکز آلودگی و تراکم جمعیت هستند نیز کاهش می یابد. طبق آمار‌ها در سال ۲۰۱۹، ۸.۳۴ میلیون مرگ در سراسر جهان به دلیل ذرات ریز (PM ۲.۵) و ازن (O ۳) در هوای محیط رخ داده است که از این تعداد ۶۱ درصد (۵.۱۳ میلیون) به سوخت‌های فسیلی مربوط می‌شود.

۳۹ درصد باقی مانده از آلودگی هوای غیرفسیلی ناشی از منابع طبیعی اجتناب ناپذیر مانند گرد و غبار بیابان و آتش سوزی جنگل‌ها و همچنین استفاده از انرژی در منازل مسکونی مانند سوزاندن سوخت‌های زیستی جامد برای پخت و پز و گرمایش است.

محققان دریافته‌اند که مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا با سوخت فسیلی در جنوب و شرق آسیا، به ویژه در چین، که سالانه به ۲.۴۴ میلیون نفر رسیده است، بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از سوخت‌های فسیلی است و پس از آن هند با ۲.۱۸ میلیون نفر در سال قرار دارد.

بیش از نیمی از مرگ و میر‌ها (۵۲%) مربوط به بیماری‌های قلبی عروقی به ویژه بیماری عروق کرونر قلب (۳۰%) بوده است. در همین حال، سکته مغزی و بیماری مزمن انسدادی ریه، گروهی از بیماری‌های ریوی که باعث مشکلات تنفسی می‌شوند، ۱۶ درصد را تشکیل می‌دهند. حدود ۲۰ درصد از بیماری‌ها نامشخص بودند، اما احتمالاً تا حدی به فشار خون بالا و اختلالات عصبی مانند آلزایمر و بیماری پارکینسون مرتبط بودند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید