سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

پایگاه هسته‌ای جدید پوتین/ روی خوش سنا به بایدن/ هشدار گوترش به آمریکا و چین

کدخبر: ۳۸۸۵۹۳
اقتصادنیوز: در روزی که سنای آمریکا به گزینه‌های جو بایدن روی خوش نشان داد، لایحه استیضاح رئیس‌جمهور سابق تحویل سنا شد و دونالد ترامپ هم دفتر کارش را به طور رسمی در فلوریدا افتتاح کرد.
پایگاه هسته‌ای جدید پوتین/ روی خوش سنا به بایدن/ هشدار گوترش به آمریکا و چین

به گزارش اقتصادنیوز، تائید جنت یلن در سنا و رای مثبت کمیته روابط خارجه سنا به بلینکن، هشدار دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به مخاطرات جهان در سال 2021، تحویل لایحه استیضاح رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به سنا، غرامت‌خواهی از رودی جولیانی، تبدیل کریمه به پایگاه هسته‌ای جدید روسیه و خارج شدن موقت گروه انصارالله یمن از فهرست گروه‌های تروریستی دولت ایالات متحده سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم روز گذشته تشکیل داده‌اند.

روی خوش سنا به کابینه جو بایدن

به گزارش آسوشیتدپرس، جنت یلن، گزینه جو بایدن برای وزارت خزانه‌داری ایالات متحده توانست رای اعتماد مجلس سنای آمریکا را کسب کند. او به عنوان اولین زنی شناخته شد که تاکنون به این سمت دست یافته است. سنای آمریکا با ۸۴ رای موافق در برابر ۱۵ رای مخالف که همه آن‌ها از میان جمهوری‌خواهان بودند، صلاحیت خانم یلن را تایید کرد.مخالفان گزینه آقای بایدن برای وزارت خزانه‌داری ایالات متحده دلیل خود را بسته کمکی ۱.۹ تریلیون دلاری رئیس جمهور آمریکا برای مقابله با تاثیرات شیوع ویروس کرونا در کشور و طرح‌های او در رابطه با مالیات و هزینه‌کرد دولت عنوان کرده‌اند.

یلن هفته گذشته در نشستی با نمایندگان کنگره تاکید کرده بود دولت بایدن پیش از رسیدگی به مشکلاتی همچون کسری بودجه فزاینده و افزایش مالیات‌ها باید مردم آمریکا را از بحران همه‌گیری کرونا خارج کند. او تاکید کرد زنان و کارگران اقلیت در اولویت دریافت کمک‌های دولت خواهند بود.

12

بلینکن در آستانه ورود به وزارت امور خارجه

به گزارش رویترز، شام‌گاه دوشنبه کمیته روابط خارجه سنای ایالات متحده، صلاحیت آنتونی بلیکن را برای احراز پست وزارت امور خارجه در دولت جو بایدن مورد تائید قرار داد. در این رای‌گیری 15 نفر با نامزدی او موافقت و سه نفر (تد کروز، رند پال و جان باروسو، سه سناتور جمهوری‌خواه) با آن مخالفت کردند. به گفته چاک شوم، رهبر اکثریت دموکرات سنا، رای‌گیری نهایی برای انتصاب آنتونی بلینکن، امروز (سه‌شنبه 26ژانویه) در سنا انجام خواهد شد. با توجه به اکثریت دموکرات سنا، بعید به نظر می‌رسد او در این راه مشکل جدی داشته باشد. عموم اعضای سنای آمریکا، از جمله بیش‌تر اقلیت جمهوریخواه به دنبال آن هستند که هر چه زودتر تکلیف پست‌های حیاتی دولت جدید روشن شود.

11

غرامت‌خواهی سنگین از وکیل رئیس‌جمهور سابق

به گزارش بی‌بی‌سی، شرکت تولید کننده دستگاه‌های رای‌گیری در آمریکا از رودی جولیانی، وکیل سابق دونالد ترامپ، به دلیل ادعای دروغ و ثابت نشده اعمال تقلب در انتخابات ماه نوامبر این کشور شکایت کرده است. شرکت دومینیون ووتینگ سیستم می‌گوید طرفداران دونالد ترامپ پس از ادعاهای بروز تقلب به شدت مدیران این شرکت را به قتل تهدید کرده‌اند. حالا مدیران این شرکت تقاضای ۱.۳ میلیارد دلار معادل ۱.۰۷ میلیارد یورو غرامت کرده‌اند.

در طول روند مبارزات انتخاباتی در ایالات متحده، رودی جولیانی به همراه دونالد ترامپ بارها مدعی شدند به صورت سازمان‌دهی شده در انتخابات این کشور تقلب صورت گرفته است. جولیانی، ترامپ و دیگر متحدان نزدیک آنها بارها ادعا کردند که ماشین‌های رای‌شمار شرکت دومینیون رای‌ها را عوض می‌کنند. شرکت دومینیون در شکایت 140 صفحه‌ای خود علیه شهردار سابق نیویورک می‌گوید: «رودی جولیانی و همکارانشان دروغی بزرگ را ساخته و پرداخته و آن‌را در ابعادی گسترده منتشر کردند. در نتیجه این دروغ‌پراکنی میلیون‌ها نفر این ادعاهای نادرست را باور و ما را متهم کردند که آرا را دست‌کاری کرده‌ایم و نتیجه انتخابات را تغییر داده‌ایم».

13

پرونده استیضاح روی میز سنا

به گزارش رویترز، روز دوشنبه لایحه استیضاح دونالد ترامپ توسط هیئتی از نمایندگان مجلس ایالات متحده تقدیم سنای این کشور شود. این هیئت شامل نه تن از نمایندگان بودند و  جیمی راسکین در مقام سرپرستی این هیئت دادخواست اتهامی علیه دونالد ترامپ را در حضور عده‌ای از اعضای سنا قرائت کردند. در این جلسه سی تن از اعضای دموکرات مجلس سنا حضور داشتند ولی از حزب جمهوری‌خواه تنها سه تن (میچ مک‌کانل، میت رامنی و راجر مارشال) شرکت کردند.

با توجه به اشتغال سنا به امور فوری‌تر بررسی این لایحه به دو هفته دیگر موکول شده است. در حالی که در مجلس نمایندگان تنها ده تن از اعضای حزب جموری‌خواه به این لایحه رای مثبت دادند، تائید آن در سنا نیاز به رای موافق هفده تن از سناتورها دارد، امری که چند روز جو بایدن به طور تلویحی آن را غیرممکن دانست.

1

گفت‌وگوی مرکل و بایدن بر سر ایران

با اعلام کاخ سفید، جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کردند و در مورد مسائل مرتبط با سیاست خارجی دو کشور، به‌ویژه در مورد ایران و افغانستان تبادل نظر کردند. بر اساس این اعلام، دو طرف در گفت‌‌وگوی روز دوشنبه خود بر همکاری در مورد اولویت‌‌های مشترک سیاست خارجی از جمله در ارتباط با ایران، افغانستان، روسیه، چین، اوکراین و کشورهای غرب بالکان تاکید کردند. مرکل و بایدن همچنین در مورد اهمیت همکاری بین‌المللی از جمله برای مبارزه با تغییرات اقلیمی، محدود کردن گسترش کرونا و تلاش برای احیای پایدار اقتصاد جهان توافق کردند. مرکل در این گفت‌وگو ضمن استقبال از بازگشت آمریکا به سازمان بهداشت جهانی و پیمان اقلیمی پاریس ، آمادگی آلمان را برای همکاری با شرکای خود در جهات رسیدگی به مسائل بین‌المللی اعلام کرد. مرکل همچنین از بایدن دعوت کرد به محض اینکه شرایط همه‌گیری کرونا اجازه دهد، به آلمان سفر کند.

14

بازگشایی دفتر کار دونالد ترامپ در  فلوریدا

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ روز دوشنبه دفتری در فلوریدا افتتاح کرد. او از طریق این دفتر وظایفی را که به عنوان رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده بر عهده دارد، انجام خواهد داد.عمده‌ترین وظایف این دفتر پیگیری برنامه‌ها و پیش‌برد دستور کار دولت سابق است. اطلاعیه افتتاح این دفتر درست در روزی صادر شده که لایحه استیضاح او به اتهام تحریک آشوب‌گران برای یورش مرگ‌بار به ساختمان کنگره در سنا اعلام وصول شد.ترامپ در چهارشنبه گذشته، در روز خداحافظی خود از عنوان رئیس جمهور، به هواداران گفته بود: »ما به هر نحوی از انحا دوباره بر می‌گردیم».  

ترامپ از آن روز که به فلوریدا پرواز کرده و در استراحت‌گاه خود اقامت گزیده، هیچ حضور عمومی نداشته است. وال استریت ژورنال گزارش داد که ترامپ قبل از ترک دفترش با همکارانش در مورد تشکیل یک حزب سیاسی به نام «حزب میهن‌پرست» صحبت کرده است.

15

هشدار گوترش نسبت به دوقطبی شدن دنیا

دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنانی خطاب به رهبران جهان در مورد دو تهدید چالش‌برانگیز قرن شامل همه‌گیری کووید ۱۹ و تغییرات اقلیمی هشدار داد و آمریکا و چین را به عنوان بزرگ‌ترین قدرت‌های اقتصادی عامل دو قطبی‌شدن دنیا دانست.آنتونیو گوترش با حضور در نشست مجازی مجمع اقتصادی داووس گفت که بشریت نمی‌خواهد تراژدی و بحران سال ۲۰۲۰ را تکرار کند. او با اشاره به بی‌ثباتی‌ها و شکنندگی‌های فراوان دنیای امروز، بر خطر عدم اجماع بر سر مسائل مهمی نظیر استفاده از فضای مجازی و خطر روزافزون گسترش سلاح‌های شیمیایی و هسته‌ای تاکید کرد.

او اظهار داشت که کشورهای ثروتمند و پیشرفته سخت در اشتباه‌اند اگر گمان کنند صرفا با واکسینه کردن مردم خود و نادیده انگاشتن کشورهای در حال توسعه از گزند این بیماری در امان خواهند ماند. او خواستار انجام اقدامات اساسی در راستای برطرف ساختن نابرابری‌هایی شد که همه‌گیری ویروس کرونا آن را برجسته‌تر کرد.

او هم‌چنین خاطرنشان کرد که بهبودی از پاندمی کووید ۱۹ باید در پایان بخشیدن به جنگ ما علیه طبیعت و جلوگیری از فاجعه اقلیمی و نجات زمین کمک کند. گوترش در بخشی از سخنانش با اشاره به رقابت‌های ژئوپولیتیک قدرت‌های جهانی گفت که او همچنان از «احتمال شکاف عمیق در دنیا» در هراس است. او بر دو پاره شدن دنیا به واسطه سیاست‌های مالی، تجاری و نظامی آمریکا و چین، به عنوان دو قطب برتر اقتصاد جهان، تاکید کرد و گفت: «باید به هر طریق ممکن از (بروز) چنین شکافی جلوگیری کنیم».

17

کریمه؛ پایگاه هسته‌ای جدید تزارین‌ها

به گزارش یورونیوز، نهاد اطلاعاتی اس.‌زد.آر.یو اوکراین مدعیست روسیه با جدیت در حال افزایش توانایی‌های جنگی ارتش خود در خاک اشغال شده شبه جزیره کریمه است و با استفاده از تسلیحات جدید بر استعداد نفرات نظامی خود در این منطقه افزوده و شرایط را برای تقویت توان هسته‌ای خود در منطقه فراهم می‌کند.

بر اساس گزارش این نهاد اطلاعاتی ، دولت مسکو به رغم ادعایش در مورد این که کریمه را برای توسعه اقتصادی در نظر گرفته، هرگز چنین برنامه‌ای برای این منطقه در نظر نداشته و در واقع مقامات کرملین قصد دارند با افزایش نیروهای نظامی در این شبه جزیره و ایجاد شرایط برای تقویت پتانسیل هسته‌ای، روسیه را به یک قدرت مسلط در منطقه دریای سیاه تبدیل کنند.

بر پایه این گزارش، روسیه تقریباً تمام سامانه‌های پدافند موشکی با توانایی هسته‌ای متعلق به دوران اتحاد جماهیر شوروی پیشین را برای استفاده مجدد در کریمه در نظر گرفته است. گزارشگران اطلاعاتی اوکراینی نوشته‌اند که علاوه بر اینها، نقشه روسیه برای تولید و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی از جمله در خاک شبه جزیره کریمه به این کشور «امکان می‌دهد که ضمن افزایش فشار بر جامعه جهانی، به گونه‌ای تهاجمی بر دریای سیاه و مدیترانه و نیز بر تحرکات اروپا تسلط داشته باشد». در گزارش مقامات امنیتی اوکراینی گفته شده که چنین رفتاری از سوی کرملین، نه تنها امنیت و منافع ملی اوکراین، بلکه شرکای راهبردی این کشور اروپای شرقی را نیز تهدید می‌کند.

18

خروج موقت انصارالله از لیست گروه‌های تروریستی امریکا

به گزارش رویترز، با اعلام وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، دولت این کشور مجوز نقل‌ و ‌انتقال‌های مالی در ارتباط با شبه‌نظامیان حوثی‌ یمن را تا یک ماه آینده صادر کرد. دولت بایدن پیش‌تر از احتمال بازنگری در تصمیم دولت دونالد ترامپ برای قراردادن گروه انصارالله یمن، در فهرست گروه‌های تروریستی خبر داده بود.

وزارت خزانه‌داری اعلام کرد که اگر بانک‌های خارجی به صورت آشکار و اعلام شده، با حوثی‌ها مبادلات مالی انجام دهند یا آن را تسهیل کنند، در معرض تحریم قرار نخواهند گرفت. به نوشته رویترز، این اقدام برای رفع نگرانی شرکت‌‌ها و بانک‌های درگیر در مبادلات بازرگانی با یمن، که کاملا متکی به واردات از خارج است، طراحی شده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا،  یک روز قبل از آنکه دونالد ترامپ کاخ سفید را ترک کند، حوثی‌ها را در لیست سیاه قرار داد و این در حالی بود که سازمان ملل و سازمان‌های خیریه هشدار داده بودند که این موضوع یمن را به سمت قحطی بزرگ سوق خواهد داد.

20

فیلتر فیس‌بوکی نتانیاهو

به گزارش یورونیوز، فیس‌بوک به دلیل نقض سیاست‌های خود یکی از پست‌های منتشر شده در حساب کاربری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را حذف و یک چت‌بات را در این حساب معلق کرد. در این حساب کارگری که به نام نخست وزیر اسرائیل باز شده پستی به تازگی منتشر شده بود که در آن از دنبال کنندگان می‌خواست مشخصات دوستان یا بستگان ۶۰ سال به بالای خود را که هنوز واکسن کرونا نزده‌اند، معرفی کنند. مسئولان دفتر فیس‌بوک در اسرائیل گفته‌اند که این درخواست با سیاست‌های تدوین شده در خصوص اطلاعات پزشکی خصوصی افراد مغایرت دارد.درخواست یاد شده به صورت خصوصی برای کلیه دنبال کنندگان ارسال شده و در قالب پستی در صفحه فیس‌بوک نخست وزیر اسرائیل منتشر شده بود.

19

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید