سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

دیپلماسی خلیجی بلینکن و مالی /اهتزاز پرچم‌های سرخ در یانگون

کدخبر: ۳۹۱۳۱۸
کشاورزان هندی جاده‌های بیست‌وپنج ایالت هندوستان را به نشانه اعتراض به طرح دولت مسدود کردند. جنبش مدنی میانمار دومین روز اعتراضات گسترده خود را علی‌رغم قطع شدن اینترنت با شعارهایی علیه کودتاگران آغاز کرد.
دیپلماسی خلیجی بلینکن و مالی /اهتزاز پرچم‌های سرخ در یانگون

به گزارش اقتصادنیور، اهتزاز پرچم سرخ معترضان در میانمار، مسدود شدن جاده‌های بیست‌وپنج ایالت هندوستان توسط کشاورزان معترض، ادامه اعتراضات دانشجویان دانشگاه بوغازیچی استانبول، ورود اتحادیه کارگری به جمع معترضین و شکل‌گیری بزرگ‌ترین اعتراض ماه‌های اخیر، اعتراض به ترور روزنامه‌نگار منتقد لبنانی و پیگیری دیپلماسی عربی در ایالات متحده، سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته تشکیل داده‌اند.

اهتزاز پرچم‌های سرخ در یانگون

به گزارش رویترز، روز یک‌شنبه ده‌ها هزار نفر در یانگون، بزرگ‌ترین شهر میانمار و هزاران نفر دیگر در سراسر کشور برای اعتراض به کودتای نظامی و بازداشت آنگ سان سوچی در هفته گذشته، برای دومین روز پیاپی اقدام به راهپیمایی کردند.

این در حالی است که پس از فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی هم چون فیس‌بوک و توئیتر، از روز شنبه اینترنت نیز در این کشور قطع شده است. جمعیت معترض که نشان هایی به رنگ سرخ (نماد حزب ملی اتحاد برای دموکراسی سوچی) به همراه دارند شعار می‌دهند ما دیکتاتوری نظامی نمی‌خواهیم! ما دموکراسی می‌خواهیم!

1

کشاورزان در جاده‌ها مشغول اعتراض‌اند

به گزارش یورونیوز، کشاورزان هندی در ادامه اعتراضات سراسری خود در این کشور، در ۲۵ ایالت این کشور جاده‌ها و بزرگراه‌ها را مسدود کردند. ده هزار کشاورز از حدود سه ماه قبل در اعتراض به قوانین جدید کشاورزی که دولت نارندرا مودی با هدف «مدرنیزه کردن» کشاورزی آن‌را ارائه کرده در نزدیکی‌های دهلی‌نو تجمع کرده اند و خواهان ورود به پایتخت هستند. پلیس هرچند اجازه ورود این کشاورزان به پایتخت را گرفته، اما آنها خانه و کاشانه خود را به بزرگراه‌های حاشیه شهر منتقل کرده‌اند. این کشاورزان شب و روز در اینجا حضور دارند و با خود تمام امکانات لازم برای زندگی کردن را آورده اند.

3

در تجمع روز شنبه ، کشاورزان از ساعت ۱۲ تا ۱۵ به وقت محلی جاده‌ها را بستند و اجازه تردد به خودروها را ندادند. این کشاورزان که از نقاط مختلف هند خود را به حاشیه دهلی رسانده‌اند. این کشاورزان تقریبا تمام امکانات لازم برای زندگی در حاشیه بزرگراه‌ها را برای خود فراهم کرده‌اند، برخی از آنها غذا و محصولات غذایی در میان معترضان توزیع می کنند و برخی دیگر امکانات تفریحی همچون وسایل بازی در اختیار معترضان قرار می‌دهد. حتی اگر کشاورزان مشکل پزشکی داشته باشند، دکتر هم در جمع آنها یافت می‌شود و می‌توانند با مراجعه به پزشک، نسخه و داروی خود را از او دریافت کنند. معترضان حتی برای تامین آب هم مشکلی ندارند و روزانه حدود ۴ هزار لیتر آب در مخازن لازم تعبیه می‌شود تا کشاورزان بتوانند برای آشامیدن، دستشویی رفتن و حتی حمام از آن استفاده کنند.

با وجود اینکه کشاورزان با تامین همه شرایط موجود برای زندگی در حاشیه بزرگراه‌ها نشان داده‌اند که در عزم خود جدی هستند و قصد ندارند از اعتراضات خود دست بردارند، دولت هند تاکنون کوچکترین سازشی نشان نداده و بر اجرای قانون اصلاحات کشاورزی مصمم است. باید منتظر ماند و دید نتیجه زورآزمایی کشاورزان و حکومت در دومین کشور پرجمعیت دنیا که بسیاری آن را بزرگترین دموکراسی جهان می نامند، به کجا خواهد کشید.

ادامه کشمکش بر سر بوغازیچی

به گزارش آسوشیتدپرس، اعتراضات دانشجویی به انتصاب یک عضو حزب حاکم عدالت و توسعه به عنوان رئیس دانشگاه «بوغازیچی» کماکان ادامه دارد و گزارش‌ها حاکی است که دامنه اعتراضات به بیرون از دانشگاه در منطقه بوسفور استانبول و حتی به پایتخت کشور، آنکارا ،کشیده شده است. هفته گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، با انتقاد از درگیر شدن دانشجویان با نیروهای امنیتی، کسانی را که علیه پلیس و نیروهای امنیتی «دست به خشونت» زده‌اند «تروریست» خوانده بود، موضوعی که با واکنش منفی دانشجویان مواجه شد. اعتراضات یک ماه گذشته عمدتا مسالمت‌آمیز بوده است.

4

بر اساس گزارش‌ها، طی یک ماه گذشته ۶۰۰ نفر در ترکیه در رابطه با این اعتراضات بازداشت شده‌اند. اعتراضات ترکیه، در حالی که این کشور در تلاش برای بهبود روابط با اروپا و آمریکا است، به دردسری جدید برای دولت اردوغان تبدیل شده است. طی روزهای گذشته کشورهای غربی، خصوصا آمریکا و فرانسه از دولت ترکیه به شدت انتقاد کرده‌اند.

ورود اتحادیه کارگری به صحنه اعتراضات تونس

به گزارش رویترز، با برپایی تظاهرات گسترده در پایتخت تونس در سالروز ترور شکری بلعید، حقوق‌دان، فعال سیاسی و از منتقدان حکومت پیشین تونس، نیروهای پلیس خیابان‌های منتهی به مرکز شهر را بستند. تجمع اعتراضی روز شنبه که با حمایت و پشتیبانی اتحادیه کارگری تونس و حضور هزاران نفر در خیابان‌های تونس برگزار شد، بزرگ‌ترین تظاهرات مردمی این کشور در چند سال گذشته را رقم زد. اتحادیه کارگری تونس با میلیون‌ها نفر عضو، قدرتمندترین سازمان سیاسی این کشور به شمار می‌رود. تونس به‌تازگی شاهد موج جدیدی از اعتراضات بوده است. اما این نخستین‌بار در طول چند هفته گذشته است که تظاهراتی با حمایت علنی اتحادیه کارگری این کشور برگزار می‌شود.

6

هزاران نفر با حضور در خیابان‌های شهر تونس علاوه‌بر یادبود شکری بلعید، فعال سیاسی چپ‌گرا و رهبر حزب دمکرات میهن‌پرستان تونس که در سال ۲۰۱۳ ترور شد، علیه پلیس این کشور نیز دست به اعتراض زدند. معترضان می‌گویند که دستاوردهای انقلاب ۲۰۱۱ تونس از جمله آزادی‌های اجتماعی تحت تاثیر سوءاستفاده‌های پلیس این کشور به خطر افتاده است. ترور بلعید به گرفتار شدن تونس در بدترین بحران سیاسی خود از زمان سرنگونی نظام زین العابدین بن علی رئیس جمهوری سابق این کشور انجامید. اما چند ماه پس از این بحران، اسلام‌گرایان و منتقدان آن‌ها توانستند به توافقی دست یابند که بر پایه آن، اسلام‌گرایان از دولت کنار رفتند.

اعتراضات به ترور روزنامه‌نگار منتقد

به گزارش العربیه، با ترور لقمان سلیم فعال و منتقد، لبنان شاهد برپایی تظاهراتی در محکومیت این حادثه بوده است. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات، با در دست‌داشتن پرچم لبنان، شعارهایی را در محکوم کردن ترور سلیم سر داده و دشمنان او را مورد انتقاد قرار دادند. معترضین همچنین خواستار متحدکردن صفوف در برابر حوادث جاری و شکستن سد ترس در برابر جنایات علیه اهل قلم در لبنان شدند. معترضان همچنین خواستار احیای دولت و بازسازی حاکمیت تا دستیابی به دولت مدنی شدند. به گفته تظاهرکنندگان، سلیم اعتمادی به دستگاه قضایی کشور نداشت زیرا این دستگاه در هیچ ‌یک از حوادث و رویدادهای پیشین درست عمل نکرده بود.

7

نیروهای امنیتی، لبنان جسد این فعال سیاسی را که به مواضع انتقادی تندی مشهور بود، در خودروی او در العدوسیه، جنوب لبنان پیدا کردند که به ضرب گلوله به قتل رسیده بود. سلیم 58 ساله، پژوهشگر و فعال حقوق بشر، متعهد به آگاهی فرهنگی و سیاسی در مورد مسائل مربوط به شهروندی و آزادی‌ها بود و در مقاله‌ها و حضور تلویزیونی خود به انتقاد نیروهای سیاسی و نظامی با نفوذ لبنان می‌پرداخت.

 گفت‌وگوهای خلیجی

به گزارش دوویچه وله  آنتونی بلینکن برای نخستین بار به عنوان وزیر خارجه آمریکا با همتای عربستانی خود فیصل بن فرحان تلفنی گفت‌وگو کرده است. اگر چه گزارش شده دو طرف درطی این تماس روابط تاریخی استراتژیک میان دو کشور دوست را بررسی کرده‌اند، اما این نخستین تماس رسمی میان واشنگتن و ریاض پس از اعلام مواضع دولت جدید آمریکا درباره اوضاع یمن توسط جو بایدن، چهل و ششمین رئیس جمهوری ایالات متحده است. جو بایدن گفته است که آمریکا دیگر از عملیات نظامی در یمن پشتیبانی نمی‌کند و حامی تلاش برای یافتن یک راه حل دیپلماتیک برای پایان دادن به مناقشه در منطقه است.

8

در همین رابطه بی‌بی‌سی نیز گزارش داده رابرت مالی، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امورخارجه امارات عربی متحده گفت و گو کرده است. شیخ عبدالله بن زاید در تماس تلفنی با مالی بر آمادگی کشورش برای همکاری نزدیک با دولت جدید آمریکا برای کاستن از تنش های منطقه ای تاکید کرده و از تعهد امارات بر تقویت روابط و همکاری نزدیک با دولت جو بایدن برای کاستن از تنش های منطقه ای و آغاز گفت و گوهای تازه خبر داده است. پیش از این هم آنتونی بلینکن، با شیخ عبدالله بن زاید درباره دفاع از امارات در برابر تهدیدهای منطقه ای و همکاری مشترک برای کاستن از تنش ها و پایان دادن به مناقشات صحبت کرده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید