سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

چین آماده تسخیر آمریکا /حرکت ناوهای ایرانی به سوی ونزوئلا؟

کدخبر: ۴۱۵۸۱۷
پولیتیکو به نقل از سه منبع آگاه مدعی شده نهادهای امنیت ملی آمریکا حرکت دو ناو ایران را به مقصد احتمالی ونزوئلا زیر نظر دارند
چین آماده تسخیر آمریکا /حرکت ناوهای ایرانی به سوی ونزوئلا؟

به گزارش اقتصادنیوز، ادعای حرکت ناوهای ایرانی به سوی ونزوئلا، کشف گونه جدید ویروس در ویتنام، آمادگی چین برای تسخیر آمریکا، کودکان یتیم در مزارع کره شمالی، تغییر نام توتال، شکایت مسلمانان اتریش علیه «نقشه اسلام» و اعزام نیروهای ویژه ارتش به منطقه سبز بغداد سرخط رسانه ها را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

حرکت ناوهای ایرانی به سوی ونزوئلا؟

پولیتیکو به نقل از سه منبع آگاه مدعی شده نهادهای امنیت ملی آمریکا حرکت دو ناو ایران را به مقصد احتمالی ونزوئلا زیر نظر دارند. پولیتیکو حرکت این دو ناو ایران را در شرایطی که تنش بین تهران و واشنگتن بالاست، اقدامی تحریک آمیز ارزیابی کرده است. بر اساس این گزارش، دو کشتی ایرانی شامل یک ناو و ناوبندرمکران (نفت‌کش سابق) در آب های شرق آفریقا در حال حرکت به سمت جنوب هستند. بر اساس اعلام رسمی، ناو مکران که طول آن به بیش از ۲۳۶ متر می‌رسد، ظرفیت حمل شش تا هفت هلیکوپتر و پهپاد را دارد و می‌تواند به‌عنوان سکویی برای جنگ‌افزارهای الکترونیکی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

44

یک منبع آگاه به پولتیکو گفته است که مقام‌های ارشد دولت نیکلاس مادورو، رییس‌جمهور ونزوئلا، به او هشدار داده‌اند که استقبال از ناوهای  ایران «اشتباه» است. با این حال معلوم نیست مادورو تا چه اندازه به این هشدارها ترتیب اثر داده است چرا که به‌گفته یک منبع آگاه به‌نقل از مقام‌های ارتش آمریکا، کشتی‌ها یک‌بار دور زدند و تغییر جهت دادند اما روز جمعه، بار دیگر به مسیر قبلی بازگشتند. تاکنون وزارت خارجه جمهوری اسلامی و ونزوئلا و همچنین سخنگوی کاخ سفید و پنتاگون واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند.

آمادگی چین برای تسخیر آمریکا

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، بر اساس متن سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در پایگاه نظامی واقع در ایالت ویرجینیا، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، به نظامیان کشورش اعلام کرده است گویا شی جین پینگ رهبر چین به آمادگی چین برای تصرف آمریکا طی 10-15 سال آینده یقین دارد. او در این سخنرانی، ضمن صحبت از «نبرد بین دموکراسی ها و حکومت های خودکامه»، این نکته را مطرح کرده است.

49

رئیس جمهور ایالات متحده  آمریکا گفته: «من زمان بیشتری را با شی رهبر چین نسبت به دیگر رهبران جهان گذراندم - 24 ساعت ملاقات های شخصی فقط با او و مترجم ؛ 17 هزار مایل سفر با او در چین و اینجا. او اعتقاد راسخ دارد که طی دهه 2030 آمریکا را تسخیر خواهد کرد زیرا حکومت های خودکامه می توانند تصمیمات سریع بگیرند».

کودکان یتیم در مزارع کره شمالی

به گزارش بی بی سی، رسانه های حکومتی کره شمالی ادعا کرده اند که کودکان یتیم در این کشور برای کار در معادن یا مزارع دولتی داوطلب می شوند. بی بی سی عنوان کرده که «واحد مرکزی خبر کره» (کی سی ان اِی) گفته که صدها کودک «با خرد و شهامت در عنفوان جوانی» تصمیم به کار بدنی برای حکومت گرفته اند. سن این کودکان روشن نیست اما از عکس ها به نظر می رسد نوجوان باشند.

41

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در ماه آوریل در اذعانی نادر به وجود مشکلات نسبت به شروع روزگاری سخت در کشور هشدار داد. کره شمالی مرزهای خود را به دلیل همه گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ بست که تجارت با چین را که مهم ترین منبع درآمد این کشور است متوقف کرد. چندین گزارش در رسانه های دولتی در یک هفته اخیر حاکیست که این به اصطلاح داوطلبان در سراسر کشور مشغول کار بدنی شده اند. «کی سی اِن اِی» گزارش داده که ۷۰۰ کودک یتیم برای کار در کارخانه ها، مزارع و جنگل ها داوطلب شده اند. پیشتر . در روز پنجشنبه این خبرگزاری نوشته بود «ده ها کودک یتیم برای عمل به سوگند خود برای بازپرداخت یک میلیونیم عشقی که حزب به آنها ارزانی کرده، به مجتمع زغال ناحیه چونا شتافتند».

تغییر نام توتال

به گزارش رویترز، شرکت نفت و گاز توتال با تغییر نام تجاری خود به «توتال انرجیز» بخشی از توجه خود را متمرکز منابع تجدیدشدنی انرژی خواهد کرد. این تصمیم پس از آن گرفته شده که سهامداران با رای قاطع، این اقدام و اهداف زیست محیطی این شرکت را تایید کردند. پاتریک پایونه، مدیرعامل این شرکت فرانسوی گفته است: «ما می‌خواهیم دست برتری در انرژی‌های پاک داشته باشیم».

46

اقدام توتال درحالیست که شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان تحت فشار شدیدی قرار دارند تا کربن کمتری تولید کنند. شرکت توتال که چهارمین شرکت بزرگ نفت و گاز خصوصی جهان است تصمیم دارد با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تولید انرژی از منابع خورشیدی و بادی تا سال ۲۰۵۰ میلادی آلایندگی کربن را به صفر برساند.

شکایت مسلمانان اتریش علیه «نقشه اسلام»

به گزارش دویچه وله، اقدام دولت اتریش در انتشار نقشه اسلام واکنش نهادهای مسلمانان این کشور را برانگیخته است. روز پنجشنبه دولت اتریش برای مقابله با آن چه «اسلام سیاسی» می نامد اقدام به انتشار «نقشۀ اسلام» در شبکه اینترنت کرده است. در این نقشه اسامی و نشانی ۶۲۳ مسجد و تشکل اسلامی در این کشور درج شده است. علاوه بر آن درباره ارتباطات مساجد و تشکل‌های اسلامی با خارج نیز در این نقشه اطلاعات داده شده است.

50

سازمان جوانان مسلمان اتریش اعلام کرد که علیه برنامه نقشه اسلام سیاسی دولت این کشور به دادگاه شکایت خواهد کرد. به گفته این سازمان، انتشار اسامی و نشانی صدها مسجد و نهاد اسلامی، مسلمانان اتریش را در ناامنی قرار داده است. این نقشه به گقته منتقدین، تروریسم و اسلام را یکسان  شمرده و سبب اسلام‌هراسی می‌شود. نقشۀ اسلام با همکاری دانشگاه وین و مرکز اسناد اتریش درباره اسلام سیاسی تهیه شده است.

اعزام نیروهای ویژه ارتش به منطقه سبز بغداد

به گزارش العربیه، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، شامگاه دیشب، به نیروهای ویژه تیپ یکم ارتش این کشور دستور داد تا برای برقراری امنیت به بغداد و اطراف منطقه سبز منتقل شوند. تصمیم الکاظمی پس از آن صورت گرفت که جمعه عناد، وزیر دفاع عراق به احتمال تکرار صحنه‌های رژه چند روز پیش نیروهای حشدالشعبی وابسته در بغداد و ورود به منطقه سبز هشدار داد.

47

گفته شده به دنبال بازداشت قاسم مصلح، یکی از فرماندهان حشد الشعبی در استان الانبار که به ترور فعالان سیاسی و مدنی عراقی متهم شده، عده ای با خودروهای مسلح وارد منطقه سبز شده و تصمیم داشتند منزل الکاظمی را محاصره کنند که با دخالت نیروهای ضد تروریسم ارتش عراق و برخی شخصیت‌های سیاسی مجبور به عقب نشینی شدند. وزیر دفاع عراق با تاکید بر ادامه بازداشت قاسم مصلح گفت، بازداشت قاسم مصلح اشتباه بوده است. وی رژه مسلحانه و غیرقانونی حشد الشعبی و ورود آنها به منطقه سبز را عرض اندام در برابر قانون و دولت خواند و گفت: «بهتر بود که حشد‌الشعبی با یکی از مقام‌های بلندپایه عراق یا با فرمانده کل نیروهای مسلح ملاقات می‌کردند تا مسئله را حل کنند نه با توسل به زور و اسلحه آنهم با 40 خودرو حامل گروهی مسلح بخواهند با ارتشی که توانایی‌ لازم برای جنگ با یک کشور را دارد روبرو شوند».

کشف گونه جدید ویروس در ویتنام

به گزارش یورونیور، رسانه‌های دولتی ویتنام گزارش داده اند که گونه جهش‌یافته «بسیار خطرناک» از ویروس کرونا در این کشور کشف شده که از طریق هوا به سرعت پخش می‌شود و ترکیبی از گونه‌های هندی و بریتانیایی است. گونه جدید در حالی کشف شده که ویتنام در تلاش است با موج جدید شیوع کرونا که مناطق صنعتی و شهرهای بزرگ آن همچون هانوی و هوشی‌مین را در بر گرفته، مبارزه کند.

43

ویتنام تا کنون به خوبی توانسته بود با شیوع ویروس کرونا مقابله کند؛ در این کشور تنها ۶ هزار و ۷۱۳ نفر از جمعیت ۹۸ میلیون نفری آن به کووید۱۹ مبتلا شده‌ و ۴۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. قرنطینه‌های گسترده و ردیابی دقیق افراد مبتلا و تماس‌های آنها با دیگران، از مهمترین دلایل مهار این ویروس بوده است. اکنون نیز با آغاز موج جدید شیوع کویید۱۹ که باعث ترس مردم و دولت شده، به سرعت محدودیت‌های شدید برای رفت و آمدها و فعالیت‌های تجاری به اجرا گذاشته شده است. تا کنون کمی بیش از ۱ میلیون نفر از جمعیت ویتنام در مقابل کووید۱۹ واکسینه شده‌اند اما با کشف این گونه جدید، دولت به واکسیناسیون عمومی سرعت بخشیده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید