سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

اعتراف به ناتوانی آمریکا /بحران بی سابقه در لبنان

کدخبر: ۴۱۶۵۱۸
گزارش جدید بانک جهانی اعلام کرده بحران مالی لبنان از لحاظ شدت و آثار مخرب آن یکی از سه بحران شدید زمان صلح جهان در ۱۵۰ سال گذشته است.
اعتراف به ناتوانی آمریکا /بحران بی سابقه در لبنان

به گزارش اقتصادنیوز، تلاش‌ برای جلوگیری از نزدیکی مصر و ترکیه، ربایش مخالف دولت ترکیه در کنیا، توافق بر سر افزایش تولید در اپک، حمله سایبری به بزگ‌ترین شرکت تولیدکننده گوشت از سوی روسیه، بحران مالی لبنان از بی‌سابقه‌ترین بحران‌های زمان صلح و تایید واکسن سینوواک از سوی سازمان بهداشت جهانی سرخط رسانه‌های دنیا در نیم‌روز گذشته را شکل داده‌اند.

اذعان به ناتوانی آمریکا

به گزارش رویترز، کمیسیون مشورتی کنگره در مورد مناسبات تجاری و امنیتی چین و آمریکا در گزارش خود اعلام کرده  وزارت تجارت آمریکا نتوانسته به وظایف خود برای دفاع از امنیت ملی و جلوگیری از انتقال فناوری‌های پیشرفته به نیروهای مسلح چین عمل کند. بر اساس این گزارش وزارت تجارت در تهیه فهرستی از فناوری‌های حساس که قبل از صدور به چین باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرند خیلی کند بوده است. این گزارش می‌افزاید کندی در تهیه این فهرست که در قانون مصوب سال ۲۰۱۸ مورد تاکید قرار گرفته است می‌تواند تهدیدهای مربوط به امنیت ملی را تشدید کند.

18

این گزارش با عنوان «کار نیمه تمام: کنترل صادرات و اصلاحات در زمینه سرمایه گذاری‌های خارجی» یادآوری می کند که وظیفه تقویت قوانین صادرات در آمریکا به وزارت تجارت محول شد ولی این وزارتخانه تاکنون به مسئولیت‌های خود عمل نکرده است.

گزارش کمیسیون مشورتی کنگره درعین حال خاطرنشان می کند که شاید لازم است بازرس ارشد وزارت تجارت در مورد تاخیر این وزارتخانه در تهیه فهرست محصولات و فناوری‌های حساس تحقیق کند. علاوه بر این، توصیه می‌کند که گزینه محول کردن کنترل صادرات به یک نهاد دولتی دیگر بررسی شود.

خبرگزاری رویترز یادآوری می کند که کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۸ قانون موسوم به «اصطلاح کنترل صادرات» را با هدف سخت تر کردن انتقال فناوری‌های حساس و مهم به چین تصویب کرد. این قانون به وزارت تجارت وظیفه داد که در همکاری با سایر نهادهای دولتی ضمن تعیین فناوری‌های حساس و پیشرفته و محصولات مورد نیاز برای توسعه این فناوری های، از جمله قطعات موسوم به نیمه هادی، صادرات آنها را تحت کنترل قرار دهد.

گزارش کمیسیون مشورتی کنگره می افزاید که وزارت تجارت آمریکا فناوری‌های پیشرفته در زمینه رصد اطلاعات را نیز به خصوص به خاطر نقش مهم آنها در تشخیص موارد نقض حقوق بشر مورد توجه قرار داده ولی روند کنترل بر این نوع فناوری‌ها نیز هنوز تکمیل نشده است. کمیسیون مشورتی بررسی مناسبات آمریکا و چین حدود دو دهه پیش و با هدف بررسی پیامدهای امنیتی روابط تجاری دو کشور توسط کنگره آمریکا تاسیس شد. رئیس فعلی آن از سوی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا منصوب شده است.

تلاش‌ برای جلوگیری از نزدیکی مصر و ترکیه

به گزارش میدل‌ایست نیوز، روابط مصر و ترکیه سریع تر از آنچه ناظران تصور می کردند در حال بهبودی و نزدیکی است به خصوص پس از آن‌که تماس هایی بین وزرای خارجه دو کشور در خصوص حملات اخیر اسرائیل به اراضی فلسطینی، تماس‌هایی برای رایزنی درباره مسائل مورد اختلاف صورت گرفت و موعدی رسمی برای دیدار وزرای خارجه دو کشور که احتمالا طی ماه ژوئن باشد، تعیین شد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه هم روز گذشته طی یک سخنرانی بر لزوم تقویت روابط ترکیه با مصر تاکید کرد. اردوغان گفته: «امیدواریم همکاری‌های دو جانبه خود را با مصر و کشورهای خلیجی به حداکثر برسانیم. فرصت‌های همکاری جدی با مصر در شرق دریای مدیترانه تا لیبی وجود دارد».

17

حال میدل‌ایست میوز گزارش داده یونان و قبرس در حال حاضر به صورت پیوسته تماس هایی با وزارت خارجه و اطلاعات مصر برقرار می کنند، مصر هم می داند که این تماس ها با هماهنگی امارات انجام می شود تا نیت آنکارا را زیر سوال برده و از اقدامات ترکیه در مرزهای دریایی مشترک شکایت کند. اما موضع مصر این بار قطعا عدم ورود به این بازی است و با همه طرف های مرتبط ارتباط برقرار کرده؛ مصر همچنین به واسطه دستگاه های نظامی مرتبط بیش از یک بار وضعیت شرق مدیترانه را بررسی کرده تا ثابت کند آرامش در حال حاضر در شرق مدیترانه حکمفرماست.

به گفته منابع دیپلماتیک مصری، نگرانی بزرگ یونان و قبرس در حال حاضر مربوط به آینده انرژی در منطقه در سایه نشانه هایی از همکاری مصر و ترکیه در پرونده گاز طبیعی است که اسرائیل مانع از آن نمی شود و در نهایت به پیوستن ترکیه به انجمن گاز شرق مدیترانه منجر خواهد شد. این نگرانی در پی رقابت احتمالی بین یونان و قبرس بر سر شراکت برای انتقال گاز مایع از واحدهای مایع سازی در دمیاط و ادکو مصر به وجود آمده که ترکیه نیز وارد این رقابت خواهد شد.

ربایش مخالف دولت ترکیه در کنیا

به گزارش خبرگزاری آناتولی صلاح‌الدین گولن، برادرزاده فتح‌الله گولن، رهبر تبعیدی اپوزیسیون ترکیه به دست مأموران امنیتی دولت اردوغان ربوده و به کشور برگردانده شده است. آناتولی گزارش داد که صلاح الدین گولن پس از بازداشت در خارج از کشور به دست مأموران «میت»، سازمان اطلاعات ملی ترکیه به این کشور بازگردانده شده است، اما نام کشور محل دستگیری را ذکر نکرد.

با این حال همسر گولن در ویدئویی که در تاریخ ۲۰ مه در شبکه‌های اجتماعی همرسان شد، ادعا کرد که او با شوهرش هر دو در کنیا زندگی می‌کنند. خانم گولن در آن ویدئو می‌گوید شوهرش در مدرسه‌ای در نایروبی، پایتخت کنیا کار می‌کرده، اما از ۳ مه تاکنون از او خبری نیست.

13

خبرگزاری آناتولی تصویر صلاح الدین گولن را در حالی که دستبند به دست دارد و بین دو پرچم ترکیه ایستاده، منتشر کرده است. دولت ترکیه فتح الله گولن را به رهبری کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ متهم کرده است. گولن که رهبری یک جریان اسلام گرا و بانفوذ را در ترکیه برعهده دارد، از متحدان سابق رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه است. گولن سال هاست که در پنسیلوانیای آمریکا در تبعید خودخواسته به سر می برد و دولت ترکیه خواهان استرداد اوست. این نخستین باری نیست که افراد وابسته به گولن در خارج از کشور دستگیر و به خاک ترکیه منتقل می‌شوند. تا کنون چندین نفر از افراد وابسته به فتح‌الله گولن به‌ویژه در کشورهای آفریقایی یا کشورهای بالکان دستگیر شده و به ترکیه منتقل شده‌اند.

توافق بر سر افزایش تولید در اپک

به گزارش رویترز، اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان آن به رهبری روسیه در اجلاس مشترک روز گذشته توافق کردند تولید روزانه نفت را از ماه مه تا ژوئیه، ۲.۱ میلیون بشکه افزایش دهند. البته این تصمیم در اجلاس قبلی اوپک و کشورهای هم‌پیمان (اوپک‌پلاس) در ماه آوریل گرفته شده بود و در این اجلاس بدون تغییر ماند؛ اگرچه انتظار می‌رفت با بهتر شدن وضعیت تقاضای جهانی نفت، بیشتر از این میزان به تولید نفت مجموعه اوپک‌پلاس افزوده شود.

15

این مجموعه ماه گذشته افزایش تولید نفت داشت و قرار است دوباره در ماه ژوئن روزانه ۳۵۰ هزار بشکه و در ماه ژوئیه روزانه ۴۴۰ هزار بشکه تولید نفت این مجموعه افزایش یابد. عربستان هم که به‌صورت داوطلبانه یک میلیون بشکه بیش از سهم خود از تولیدش کاسته بود، تا پایان ژوئیه به‌صورت تدریجی تولید خود را به همین میزان افزایش خواهد داد. اوپک و کشورهای هم‌پیمان آن (اوپک‌پلاس) پارسال در پی شیوع کرونا و کاهش چشمگیر تقاضای جهانی نفت، توافق کردند که تولید روزانه خود را ۹.۷ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

طی ماه‌های گذشته با بهتر شدن تقاضای جهانی نفت، این مجموعه تولید خود را با احتیاط افزایش داده بود. با ورود ۲.۱ میلیون بشکه تولید روزانه بیشتر نفت توسط اوپک‌پلاس، هنوز سطح کاهش تولید ۲۳ عضو این مجموعه ۵.۸ میلیون بشکه در روز خواهد بود. با بهتر شدن وضعیت شیوع کرونا در اروپا و آمریکا، همچنین لغو بسیاری از محدودیت‌های مسافرتی، تقاضای نفت در جهان بهبود یافته و قیمت نفت نیز در روز سه‌شنبه به ۶۸ دلار رسید که ۳۰ دلار بیشتر از ابتدای سال ۲۰۲۱ است. آوریل پارسال قیمت نفت برنت زیر ۲۰ دلار بود؛ موضوعی که کشورهای اوپک‌پلاس را وادار به کاهش چشمگیر تولید نفت کرد.

 هم‌چنین رویترز پیش‌بینی کرده احتمالا ایران تا چند ماه آینده بیش از یک میلیون بشکه به صادرات نفت خود بیفزاید. به ادعای این خبرگزاری متوسط صادرات روزانه نفت ایران در سال گذشته خورشیدی ۳۲۰ هزار بشکه بود، اما در چهار ماه ابتدایی سال به ۶۵۰ هزار بشکه افزایش یافت.

حمله سایبری به بزگ‌ترین شرکت تولیدکننده گوشت از سوی روسیه

به گزارش رویترز، شرکت جی‌بی‌اس (JBS)، بزرگترین تولیدکننده گوشت جهان مستقر در برزیل، می‌گوید به دلیل یک حمله سایبری که احتمالا از مبدأ روسیه انجام گرفته مجبور به متوقف کردن فعالیت‌هایش در آمریکا شده است. کارین ژان‌پیر، سخنگوی کاخ سفید، گفته این شرکت به دولت آمریکا خبر داده است که این درخواست باج از سوی سازمانی جنایی آمده که احتمالا در روسیه مستقر است.

14

شرکت صنایع غذایی جی‌بی‌اس که بیش از ۱۵۰ کارخانه تولیدی زنجیره‌ای دارد، یک تامین کننده گوشت عمده در آمریکای شمالی، استرالیا، آمریکای لاتین و اروپا به شمار می‌رود. پیشتر در ۳۱ مه این شرکت اعلام کرده بود که شماری از سرورهایش در آمریکای شمالی و استرالیا هدف حمله سایبری قرار گرفته‌اند. این شرکت گفته است وضعیت تحت کنترل بوده و هیچ داده‌ای به دلیل این نفوذ به خطر نیافتاده است. جی‌بی‌اس گفته است متخصصان سرگرم حل مسئله هستند، هرچند ممکن است به دلیل این حادثه بعضی معاملات با مشتریان به تاخیر بیافتد. در صورت ادامه یافتن اختلال، کمبود عرضه می‌تواند قیمت گوشت را افزایش دهد. در حملات سایبری با استفاده از باج‌افزار دستگاه‌‌های رایانه‌ای قربانیان رمزگذاری شده و در قبال تحویل کلمه عبور برای رمزگشایی مبلغی پول تقاضا می‌شود.

این حمله تنها سه هفته پس از آن اتفاق می‌افتد که یک گروه هکر مشکوک مستقر در روسیه سیستم‌های رایانه‌ای شرکت «کولونیال پایپلاین»، بزرگترین خط لوله انتقال سوخت ایالات متحده، را هدف قرار دادند. توقف فعالیت بکولونیال پایپلاین موجی از وحشت را در میان رانندگان در ایالت های جنوب شرقی آمریکا پدید آورد و باعث شد صف هایی طویل در مقابل پمپ بنزین ها شکل بگیرد. پیت بودجج، وزیر حمل و نقل آمریکا، این حمله سایبری را «زنگ خطری» برای کشورش توصیف کرده بود. به گفته وی این حادثه نشان داد که قوانین و مقررات کنونی ایالات متحده برای «عصر حملات سایبری» نگاشته نشد‌ه‌اند. شرکت «کولونیال پایپلاین» در آمریکا مجبور شد برای راه اندازی مجدد بزرگترین خط لوله انتقال سوخت در این کشور «نزدیک به پنج میلیون دلار» به هکرهای مستقر در اروپای شرقی یا روسیه باج دهد تا رمز سیستم‌های خود را به دست بیاورد.

بحران مالی لبنان از بی‌سابقه‌ترین بحران‌های زمان صلح

به گزارش آسوشیتدپرس، گزارش جدید بانک جهانی اعلام کرده بحران مالی لبنان از لحاظ شدت و آثار مخرب آن یکی از سه بحران شدید زمان صلح جهان در ۱۵۰ سال گذشته است. این گزارش می‌افزاید که لبنان از دو سال پیش با بدترین بحران مالی، گسترش ویروس کرونا و انفجار پرتلفات و خسارت بندر بیروت مواجه بوده است. انفجار بندر بیروت هم یکی از بدترین انفجارهای غیراتمی توصیف شده است. در همان حال، دولت لبنان درگیر منازعات و دسته‌بندی‌های سیاسی است و جوابگوی شدت بحران نبوده است.

11

به گزارش بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی لبنان در سال ۲۰۲۱ حدود ۹.۵ درصد کاهش یافت در حالی‌که رشد منفی آن در سال ۲۰۲۰ در حد ۲۰.۳ درصد و در سال قبل از آن ۶.۷ درصد بود. کاهش‌های شدید در این ابعاد معمولا در زمان صلح سابقه نداشته است. سال گذشته، لبنان نتوانست بهره و اقساط بدهی خارجی خود را بپردازد و ارزش پول ملی آن ۸۵ درصد کاهش یافت و تقریبا نیمی از جمعیت با معیارهای آن کشور زیر خط فقر قرار گرفتند. قطع برق هم مشکلات اقتصادی مردم را تشدید کرده است. کارشناسان بانک جهانی توصیه کرده‌اند تنها راه نجات لبنان تشکیل یک دولت مسئول و سالم است.

تایید واکسن سینوواک از سوی سازمان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد  واکسن چینی «سینوواک» را برای مصارف اضطراری تایید کرده است. این دومین واکسن چینی ویروس کروناست که تجویز آن از سوی سازمان بهداشت جهانی تایید می‌شود و راه را برای مصرف آن در کشورهای فقیر هموار خواهد کرد.

12

تایید واکسن‌ها از سوی سازمان بهداشت جهانی به نوعی صدور جواز کارایی و ایمنی این داروهاست. علاوه بر این امکان می‌دهد که این واکسن در طرح جهانی تهیه واکسن برای کشورهای فقیر موسوم به «کوواکس» مورد استفاده قرار گیرد. هیئت مستقل مشاوران علمی سازمان بهداشت جهانی در بیانیه خود تجویز واکسن «سینوواک» برای افراد بالای ۱۸ سال را تایید کرد و گفت دز دوم واکسن باید به فاصله دو تا چهار هفته پس از دز اول ترزیق شود.

سومین واکسن چینی که محصول شرکت «کان سینو بیولوژیکس» است در مراحل نهایی آزمایش‌های بالینی قرار دارد ولی تاریخ بررسی آن توسط سازمان بهداشت جهانی هنوز اعلام نشده است.شرکت «سینوواک» می‌گوید تا پایان ماه مه بیش از ۶۰۰ میلیون دز از این واکسن را به چین و تعداد دیگری از کشورهای جهان تحویل داده و حدود ۴۳۰ میلیون دز از این واکسن‌ها تزریق شده است. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد بررسی کیفیت این واکسن نشان داده که میزان تاثیرگذاری آن در جلوگیری از ابتلا خفیف و متوسط به کووید ۱۹ حدود ۵۱ درصد ولی در پیشگیری از ابتلای شدید و بستری شدن بیمار تاثیر آن ۱۰۰ درصد است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید