هشدار آمریکا و فرانسه به ایران درباره احتمال شکست مذاکرات وین

کدخبر: ۴۲۱۹۶۳
وزرای خارجه آمریکا و فرانسه نسیت به احتمال شکست مذاکرات احیای برجام به ایران هشدار دادند.
هشدار آمریکا و فرانسه به ایران درباره احتمال شکست مذاکرات وین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از عصرایران، "آنتونی بلینکن" وزیر خارجه آمریکا که به فرانسه سفر کرده نسبت به پیشرفت برنامه هسته ای ایران و تاثیر آن بر شکست مذاکرات احیای برجام هشدار داد.

او در نشست خبری مشترک دیروز (جمعه)  با "ژان ایو لودریان" همتای فرانسوی در شهر پاریس گفت:" اگر پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران ادامه پیدا کند و اگر ایران به چرخش سانتریفیوژهای پیچیده‌تر در سطح بالاتر ادامه دهد به جایی می‌رسیم که بازگشت به پارامترهای اصلی توافق هسته‌ای به صورت عملی بسیار دشوار خواهد شد."

وزیر خارجه آمریکا همچنین دیروز با هشدار نسبت به اینکه پیشرفت برنامه هسته ای ایران ممکن است به غیرقابل حل شدن اختلافات موجود بینجامد گفت کشورش هنوز اختلافاتی جدی با ایران در روند مذاکرات احیای برجام دارد.

بلینکن هشدار داد کشورش ممکن است در آینده قید بازگشت به برجام را بزند. این هشداری بود که "ژان ایو لودریان" وزیر خارجه فرانسه نیز در این نشست خبری مطرح کرد و گفت:" ما انتظار داریم مقامات ایرانی تصمیمات نهایی را بگیرند - بدون شک تصمیمات دشواری است که امکان می دهد مذاکرات به نتیجه برسد".

وزرای خارجه آمریکا و فرانسه توپ را در زمین ایران دانستند و اعلام کردند تصمیم گیری های دشوار باید از سوی مقامات ایران گرفته شود تا مذاکرات وین به نتیجه برسد.

 در مقابل مقامات ایرانی نیز می گویند تصمیمات دشوار با مقامات آمریکایی است و آنها باید برای احیای برجام از قید صدها تحریمی که طی دوران ترامپ علیه ایران وضع شده بگذرند.

"سعید خطیب زاده" سخنگوی وزارت خارجه ایران دیروز در واکنش به اظهارات وزرای خارجه فرانسه و آمریکا اعلام کرد:" موضع ما از ابتدای مذاکرات ‌وین تا الان تغییری نکرده است، ما خواستار لغو تحریم های آمریکا، راستی آزمایی آنها و سپس توقف اقدامات جبرانی و از سرگیری اجرای تعهدات ایران هستیم. این طرف های مقابل هستند که باید تصمیم خود را بگیرند."

ایران از آمریکا می خواهد همه تحریم های 3 سال گذشته علیه ایران را لغو کند و پس از راستی آزمایی لغو تحریم ها ایران نیز قادر است به سرعت به تعهدات برجامی خود بازگردد.

در مقابل ایالات متحده آمریکا که با خروج یکجانبه از برجام در سال 2018 این توافق بین المللی را نقض کرده اصرار دارد ایران باید نخست به تعهدات برجامی خود بازگردد و سپس لغو تحریم ها به صورت پلکانی و تدریجی انجام شود.

از سوی دیگر بنا به نظر ناظران و آگاهان از روند مذاکرات وین، ایالات متحده آمریکا قصد دارد تحریم ها را به صورت موقت  4 تا 6 ماهه تعلیق کند و حاضر به لغو همه تحریم های دوران ترامپ علیه ایران نیست و این مساله گره اصلی مذاکرات وین شده است.

بلینکن در پاسخ به اینکه چه زمانی ممکن است ایالات متحده از مذاکرات وین خارج شود، تاریخ مشخصی اعلام نکرد اما گفت این تاریخ در حال نزدیک شدن است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید