وزیر خارجه آمریکا؛

آمریکا برای بازگشت به برجام جدی است، از تصمیم ایران مطمئن نیستیم

کدخبر: ۴۱۰۴۷۲
وزیر خارجه آمریکا در اظهارنظری مدعی شد که ایالات متحده برای بازگشت به تعهدات برجامی جدی است ولی درباره عزم ایران برای کنار گذاشتن فعالیت‌های هسته‌ای تردید دارد.
آمریکا برای بازگشت به برجام جدی است، از تصمیم ایران مطمئن نیستیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، با تکرار اتهام‌زنی به ایران تأکید کرد که ایالات متحده هنوز از تمایل ایران برای کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای‌اش اطمینان ندارد.

علی‌رغم شرط‌گذاری‌های دولت بایدن برای بازگشت واشنگتن به برجام، بلینکن مدعی شد که ایالات متحده به احیای برجام متعهد است.

این دیپلمات آمریکایی با اشاره به مذاکرات «وین» در خصوص احیای برجام گفت: «ما به همراه شرکای اروپایی خود، روسیه و چین و به طور غیرمستقیم ایران در (مذاکرات) وین مشارکت داشته‌ایم. ما جدیت در هدف خود برای بازگشت به تعهدات برجامی را نشان داده‌ایم، مسئله‌ای که نمی‌دانیم این است که آیا ایران آمادگی دارد که همان تصمیمات مشابه را اتخاذ کند و به جلو پیش برود یا خیر».

وی در ادامه مدعی شد که ایران در حال نزدیک شدن به نقطه توانمندی برای تولید تسلیحات اتمی است و در این خصوص گفت: «قبل از آن که چند سال پیش، توافق (برجام) حاصل شود، ایران چندین هفته با تولید مواد شکاف‌پذیر برای (ساخت) یک سلاح هسته‌ای فاصله داشت و برای ما زمانی برای آن که بتوانیم اقدامی انجام دهیم، باقی نمی‌گذاشت».

وزیر خارجه ایالات متحده بدون آن که به خروج آمریکا از برجام و تداوم سیاست «فشار حداکثری» علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کند، ادامه داد: «در حال حاضر، متأسفانه، ایران بسیاری از محدودیت‌هایی را که طبق این توافقنامه وضع شده بود، برداشته است و هم‌اکنون بار دیگر به به نقطه‌ای نزدیک‌تر و نزدیک‌تر شده است که زمان گریز (هسته‌ای) را به تنها چند ماه یا حتی کمتر کاهش دهد».

بلینکن در پاسخ به سؤالی درباره ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر موافقت لندن با پرداخت بدهی ایران در ازای آزادی «نازنین زاغری» گفت: «این تصمیم مستقل انگلیس است».

بنا بر برخی گزارش‌ها، دور جدید مذاکرات وین برای احیای برجام، فردا (جمعه ۱۷ اردیبهشت ماه) از سرگرفته می‌شود و این در حالی است که برخی منابع گزارش کرده‌اند که آمریکا و اروپا برای ایران شرط‌هایی را معین کرده و از جمهوری اسلامی خواسته‌اند تا با برداشتن گام‌هایی فعال همچون برچیدن سانتریفیوژها و کاهش مقادیر اورانیوم غنی‌شده و ....نشان دهد که تا با ساخت بمب دست‌کم یک سال فرصت دارد.

علی‌رغم آن که دولت بایدن برای بازگشت به برجام ابراز تمایل کرده اما دولت جدید آمریکا نیز همچون دولت قبلی این کشور همچنان سیاست‌های مشابهی را در قبال ایران دنبال می‌کنند و بازگشت ایران به تعهدات کامل برجامی را به عنوان پیش شرط لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تعیین کرده‌اند اما مقام‌های ایران بارها تأکید کرده‌اند که آمریکا قبل از بازگشت به برجام باید تمامی تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.

در دور اخیر کمیسیون مشترک برجام که هفتم اردیبهشت ماه در وین برگزار شد، حاضران تصمیم به تسریع روند گفت‌وگوها گرفته و توافق شد فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد و گروه کارشناسی سوم با عنوان «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود.

پیش از این، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با نادرست خواندن برخی اظهار نظرها مبنی بر فروپاشی مذاکرات احیای برجام در وین، تاکید کرد در واقعیت این گفت‌وگوها در حال پیشرفت است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید