جزئیات گفت‌وگوی بورل و بلینکن درباره بازگشت آمریکا به برجام

کدخبر: ۴۱۰۰۲۳
«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (سه‌شنبه) در حاشیه نشست وزرای گروه هفت در لندن با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا گفت‌وگو کرد.
جزئیات گفت‌وگوی بورل و بلینکن درباره بازگشت آمریکا به برجام

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، طبق اعلام اتحادیه اروپا، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه و وزیر خارجه آمریکا که برای شرکت در نشست گروه هفت در لندن حضور دارند، در حاشیه این نشست درباره مسائل مختلف از جمله آخرین وضعیت گفت‌وگوهای برجامی وین رایزنی کردند.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (سه‌شنبه) در حاشیه نشست وزرای گروه هفت در لندن با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا گفت‌وگو کرد.

پایگاه اینترنتی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در این خصوص اعلام کرد: این نشست فرصتی بود تا به صورت دوجانبه درباره برخی از فوری‌ترین چالش‌های خارجی و امنیتی پیش رو که همچنین موضوع بحث وزرای خارجه گروه هفت در نشست دو روزه آن‌ها بود، گفت‌وگو شود.

اتحادیه اروپا افزود بورل و بلینکن آخرین تحولات در خصوص گفت‌وگوهای در جریان درباره برجام با توجه به بازگشت احتمالی آمریکا به آن و چگونگی اطمینان از اجرای موثر این توافق را مورد بررسی قرار دادند.

در ادامه این بیانیه با لحنی ضد روسی گفته شده که موضوع دیگر مورد بحث بین دو طرف، مسائل مرتبط با روسیه از جمله استقرار نظامی در کریمه و مرز اوکراین، وضعیت سلامتی «الکسی ناوالنی» (مخالف روسیه) و اقدامات روسیه علیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و تحریم‌ها علیه شهروندان آن‌ها بوده است.

طبق اعلام سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، شرایط در افغانستان در سایه تصمیمات اخیر آمریکا و همچنین روابط با چین مورد رایزنی دو طرف قرار گرفت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین درباره «بی‌ثباتی فزاینده در کلمبیا و ضرورت پیشبرد اجرای توافقنامه صلح» ابراز نگرانی کرد.

در پایان این بیانیه ذکر شده که اجلاس آینده اتحادیه اروپا و آمریکا در ماه ژوئن در بروکسل فرصت حرکت بیشتری را در روابط اتحادیه اروپا و آمریکا ایجاد می‌کند.

پیشتر بورل از گفت‌وگوی مهم درباره ایران و کره شمالی در جریان نشست کشورهای عضو گروه هفت خبر داده بود.

وی بامداد سه‌شنبه در صفحه توئیتر خود با اشاره به نشست وزرای خارجه گروه هفت در لندن، نوشت: «خوشحال هستم که برای شرکت در جلسه وزرای گروه هفت در لندن حضور دارم، که با مباحثه مهمی درباره ایران و کره شمالی آغاز شد».

وی همچنین توضیح داد: «به‌عنوان هماهنگ‌کننده برجام، بر لزوم استفاده از روزنه فرصت کنونی به منظور حرکت به سمت بازگشت آمریکا به توافق و اجرای کامل آن تاکید کردم».

علی‌رغم آن که دولت بایدن برای بازگشت به برجام ابراز تمایل کرده اما دولت جدید این کشور همچون دولت قبلی آن همچنان سیاست‌های مشابهی را در قبال ایران دنبال می‌کند و بازگشت ایران به تعهدات کامل برجامی را به عنوان پیش شرط لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تعیین کرده‌اند اما مقام‌های ایران بارها تأکید کرده‌اند که آمریکا قبل از بازگشت به برجام باید تمامی تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.

در دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام که هفتم اردیبهشت ماه در وین برگزار شد، حاضران تصمیم به تسریع روند گفت‌وگوها گرفته و توافق شد فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد و گروه کارشناسی سوم با عنوان «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید