گمانه‌زنی باهنر از تغییرات در مجمع تشخیص/ احمدی نژاد حذف می شود؟/ با لاریجانی و خاتمی دیدار نداشته‌ام

کدخبر: ۵۰۳۰۱۲
باهنر در پاسخ به این سوال که آیا آقای آملی برای ریاست ابقا خواهند شد؟، گفت: تحلیل من این است که مجددا ریاست مجمع به آقای آملی سپرده خواهد شد و ایشان به عنوان رئیس مجمع و آقای ذوالقدر هم به عنوان دبیر می مانند.
گمانه‌زنی باهنر از تغییرات در مجمع تشخیص/ احمدی نژاد حذف می شود؟/ با لاریجانی و خاتمی دیدار نداشته‌ام

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از برنا، محمدرضا باهنر، فعال سیاسی اصولگرا در گفتگویی تفصیلی به بیان نکات مهمی درباره تغییرات اعضای مجمع تشخیص، گمانه زنی ها درباره حذف احمدی نژاد از مجمع و دیدار با اصلاح طلبان پرداخته است. 

بخشی از این گفتگو را در ادامه بخوانید؛

دور جدید انتخاب اعضای مجمع نزدیک است چقدر امکان تغییرات وجود دارد؟ به نظر شما آیا آقای آملی برای ریاست ابقا خواهند شد؟

من در تغییرشان هیچ نکته ای نشنیدم اما در عالم عمل هر اتفاقی ممکن است بیفتد، تحلیل من این است که مجددا ریاست مجمع به آقای آملی سپرده خواهد شد و ایشان به عنوان رئیس مجمع و آقای ذوالقدر هم به عنوان دبیر می مانند. البته ممکن است یک تغییرات نه خیلی زیاد در اعضای مجمع اتفاق بیفتد و این تغییرات طبیعی است. مجمع تشخیص نیازمند آدمهای قدرتمند مجرب است وما در مجمع تشخیص سه چهار دیپلمات قدرتمند می خواهیم سه چهار اقتصاد دان و صاحب مکتب نیاز داریم، خلا وجود چند آدم فرهنگی قدرتمند مجرب احساس میشود، اینها اگر به مجمع تشخیص تزریق شوند خوب است.

 ضرر حضور برخی از نبودشان کمتر است!

 این احتمال را می دهید که برای این دور آقای احمدی نژاد مجددا عضو مجمع تشخیص باشد؟

 احمدی نژاد حرفهایی که می زند خیلی مطابق با روال عادی سیاسیون کشور نیست. یک زمانی یک خبرنگار از من پرسید که آقای احمدی نژاداین حرفها راکه می زند هنجارشکنی است این نظام نمی خواهد با او برخورد کند؟ پاسخ این است که بعضی وقتها بعضی از این آقایان دنبال این هستند که جنجال جدید اتفاق بیفتد واصلا دنبال این هستند که بیا من را بگیر و ببر، نظام اسلامی مدبرتر و شجاع تر از این است که بخواهد در بازی یک آدم قرار بگیرد. خداوند متعالی بگرداند درجات حضرت امام (ره) را یادم هست مجلس دوم یکی از اعاظم که مرحوم هم شدند، آن زمان حرف پشت سرش بسیار بود و شورای نگهبان هم صلاحیت او را رد کرد،  پیام از طرف حاج سید احمد آقا رسید که صلاحیت فلانی را تایید کنید، این پیام به آقایان شورای نگهبان در آن زمان برخورد و گفتند که چرا ما صلاحیت ایشان را تایید کنیم وقتی که می دانیم ایشان صلاحیت ندارند جمله ای که حضرت آقا فرمودند مضمونش این بود که ایشان در مجلس باشد ضررش کمتر است تا بیرون مجلس و اینگونه اتفاقات هم می افتد .

با توجه به بحث تخصص گرایی  در مجمع تشخیص یعنی احتمال  نمیدهید ایشان حذف شود؟

 ببینید بعضی وقتها بودن من در مجلس  یا مجمع و یا نبودن من در مجلس یک مصلحت کلی تری در آن وجود دارد که ممکن است این را ساده نتوانیم تحلیل کنیم. اگر فردا اسم 40 نفر را در مجمع تشخیص اعلام کردند و اسم من را خط زدند، این طبیعی است و طلبی نداریم و تشکر داریم که همین سه دوره و چهار دوره بنده را لایق دانستند و اگر فردا اسم فلانی را خط زدند این تحلیل نشود که این آدم بدی بود خط خورد. می خواهم بگویم که آمدن در مجمع و نیامدن در مجمع را ساده تحلیل نکنیم ممکن است یک زمانی مصلحت های بزرگتری وجود داشته باشد.

شما بعد از ماجراهای آقایان میردامادی جلسه ای با اصلاح طلبان داشته اید؟

خیر.در جلساتی که داریم از اصلاح طلبان معروف فقط جناب آقای دکتر عارف و آقای صدر حضور دارند.

 با خاتمی دیدار نداشته ام

آیا با آقای خاتمی دیدار داشته اید؟

خیر با ایشان دیداری نداشته ام، اخیرا بحثی راجع به بنده مطرح شد، خبر دروغ نبود ولی به گونه ای نوشته بود که انگار من با آقای خاتمی جلسه داشتم.بعد از آنکه دوره ریاست آقای دکتر روحانی تمام شد، یک ماه بعد من تماس گرفتم و رفتم خدمت ایشان و دو نفره صحبت کردیم و گپ زدیم. نظرم این بود که مسئولینی که کارشان تمام می شود اینها کنار نکشند و منزوی نشوند.  ما از دوره چهارم و پنجم مجلس یک جلسه ماهیانه داریم  که اعضای هیات رئیسه مجلس چهارم و پنجم  و مابقی آقایان همه شرکت می کنند.  آقای نخعی، ناطق نوری، اکرمی و یحیوی و شهرزاد حضور دارند. ما این جلسه را با آقای ناطق ماهیانه و دو ماه یکبار داریم . همینطور  جهانگیری را گاه گاه می بینم، اما در یک جلسه نمی نشینیم که آقای جهانگیری باشد و آقای ناطق و خاتمی و دیگران باشند اینگونه جلسه ای وجود نداشته است.

من با کسی قهر سیاسی نیستیم . در جلسات گفتگوی ملی، بحث ما این است که دو سه رقیب سیاسی در کشور وجود دارد حالا یکنفر اسمش اصلاح طلب است، دیگری اصولگرا ولی یک موقع که بحث فتنه گر است و بحث هنجارشکن ها هستند این حسابش جدا است. من تعداد زیادی از اصلاح طلبان را می شناسم که نظام را قبول دارند وچارچوب نظام اسلامی را قبول دارند و به مقام معظم رهبری احترام میگذارند اما رویه های من را نمی پسندند و به قول معروف اگر ما در دسته اصولگرایان هستیم آنها در دسته های دیگر هستند اینکه یک نفر باهنر را قبول نداشته باشد و یا حزب موتلفه یا جامعه اسلامی مهندسین را قبول نداشته باشد یا شورای ائتلاف یا شورای وحدت را نپذیرد معتقدم نباید به این دلیل از صحنه سیاسی حذف شود.  رقابت های سیاسی باید باعث شادابی شود.

جلسه ای با لاریجانی نداشته ام

آیا آقای لاریجانی هم در این نشست ها حضور دارند؟

خیر ایشان حضور ندارند. البته من خودم گاهی ایشان را می بینیم  ولی یک نشست تعریف شده مشخصی با آقای لاریجانی ندارم. با آقای عارف و صدر این نشست را داریم و بحث ما این است که ما سیاسیون که با هم رقیب هستیم لازم نیست تمام صحبت های خود را در رسانه ها بگوییم، ما می توانیم بنشینیم و بر روی مسائل مملکت بحث کنیم.ممکن است روی 90 درصد موافق باشیم و روی ده درصد آن اختلاف نظر  باشد،  سر اختلاف نظرها بنشینیم و صحبت کنیم. 15 سال قبل دوستان کرمانی را دور هم جمع کردیم و رقبای سیاسی ما هم بودند. تیپ امثال آقای مرعشی و انصاری و  تیپ امثال آقای پورمحمدی و بنده هم بودم، در آن جلسه شوخی کردیم که سر هرچیزی ممکن است اختلاف داشته باشیم اما سر منافع کرمان با هم اختلاف نداریم و یک انجمن تاسیس کردیم به نام انجمن توسعه کرمان.

 به عنوان کسی که 28 سال در مجلس بودم این حق را دارم که در رابطه با مجلس اظهار نظر کنم، مصوبات کل مجلس را که نگاه کنید بنده مدعی هستم 80-85 درصد از مصوبات مجلس غیر سیاسی است و اصلا ربطی به مسائل جناحی و سیاسی ندارد یا بودجه است یا قانون تسهیلات،البته در مسائلی مانند ریاست مجلس و هیات رئیسه مجلس رقابتی بین جناح ها و گروه ها بوجود آید ، اشکال هم ندارد اما مجلس 70-80 درصد از مصوباتش غیر سیاسی  وکارشناسی است و اتفاقا در بحث های کارشناسی اگر کسی رای سیاسی بدهد از نظر بنده محکوم است، اینکه بگویند چون دولت را قبول نداریم بنابراین بودجه اش را بد تصویب می کنیم. یکی از اختلافاتی که با دوستان تندروی خود داریم همین است که می گویم دولت مستقر را حتی اگر جناح ما هم نباشد، برای اداره مملکت باید کمکش کنیم نه چوب لای چرخش بگذاریم، رقبای ما هم این مهم را باید بدانند و مشی آنها این باشد که دولت مستقر باید در جهت منافع ملی کمک شود. مثلا یکی از اشکالاتی که برخی از دوستان تند روی ما به آقای دکتر لاریجانی می گرفتند این بود که آقای دکتر لاریجانی در زمانیکه رئیس مجلس بوده و آقای روحانی هم رئیس جمهور ، ایشان یک سری از کارهای آقای روحانی را در مجلس راه می انداخته است. دولت مستقر با مجلس مستقر نباید شاخ به شاخ با هم دعوا کنند زیرا منافع مردم فدا میشود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید