واکنش حدادعادل به شوخی‌ها در مورد خودش/ با ما شوخی کنید ولی فارسی را جدی بگیرد

کدخبر: ۵۰۶۴۷۸
در مراسم آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی آیین سخن، غلامعلی حداد عادل درباره اهمیت پاسداشت زبان فارسی سخن گفت
واکنش حدادعادل به شوخی‌ها در مورد خودش/ با ما شوخی کنید ولی فارسی را جدی بگیرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، غلامعلی حداد عادل در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی آیین سخن با اشاره به طنزی که هنرمندان صبح جمعه درباره پاسداشت زبان فارسی اجرا کردند، به طنز گفت: آنقدر در فضای مجازی با ما شوخی کردند که رادیو هم با ما شوخی کرد.

حداد عادل سپس از هنرمندان صبح جمعه تشکر و قدردانی کرد.

حداد عادل: با ما شوخی کنید ولی زبان فارسی را جدی بگیرید

رئیس فرهنگستان زبان فارسی در ادامه گفت: ما ملت ایران همانطور که یک زیست بوم طبیعی داریم یک زیست بوم فرهنگی هم داریم، دریاچه ها، کویر، هوا و ... زیست بوم طبیعی ما است. چقدر می شنویم که باید از زیست بوم مراقبت کنیم، خاک را آلوده نکنیم، کوه خواری نکنیم همه چیز را در طبیعت باید حفظ کنیم ما یک زیست بوم فرهنگی هم داریم که ادبیات، اعتقادات و زبان فارسی ماست که برخلاف زیست بوم طبیعی از جنس فرهنگ است بسیاری از مواقع احساس نمی‌شود ولی وجود دارد اگر آلوده نشود و از بین برود ترمیم آن ممکن نیست. در این ده سال اخیر دریاچه ارومیه از زیست بوم ما صدمه دیده، بررسی کنید برای جبران آن چقدر سرمایه گذاری شده و چقدر رنج کشیده شده است. دیگر نمی‌شود خسارت را جبران کرد. زیست بوم فرهنگی هم همین گونه است اگر صدمه ببیند ملتی از بین می‌رود، زبان فارسی اگر از بین برود نمی‌توان آن را درست کرد. 

وی خاطرنشان کرد: زبان فارسی حاصل هزاران سال اندیشه ملت است. بزرگانی که این زبان را رشد دادند واژگان جدیدی را وارد زبان کردند. فردوسی با شاهنامه آمده، مولوی، سعدی، نظامی، صائب را ببینید. بیدل صدهزار بیت سروده است این زبان نتیجه تلاش نیاکان ما است همه مردم ایران و فارسی زبانان مسئول اند اما اصحاب صداوسیما از همه مسئول‌تر اند. صاحبان حرفه دوست دارند ابزار کارشان درجه یک باشد، رادیویی‌ها و تلویزیونی‌ها به غیر از زبان چه در دست دارند؛ پس آنها باید حافظ زبان باشد. می گویند صدای جمهوری اسلامی ایران یا سیمای جمهوری ایران، پس این رسانه ها الگو هستند. ما اگر در رادیو درست صحبت کنیم ملتی درست سخن می‌گویند. بنده تماس مداوم دارم با دوستانم و می دانم چقدر زحمت می کشید. همین جا لازم است از تمام دست اندرکاران جشنواره سپاسگزاری کنم اما نمی توانم تاسف خودم را از بی مبالاتی از برخی برنامه‌ها نگویم. از مدیران خواهش می کنم، هشدار مقام معظم رهبری را جدی بگیرند و اجازه ندهند زبان آلوده شود. برخی از سر عادت هر چه بر زبانشان می آید می‌گویند. 

غلامعلی حدادعادل با انتقاد از یک برنامه ورزشی گفت: اگر فرصت دارید به فرهنگستان پیشنهادهایتان را بگویید. ما صدها متخصص داریم از جمله اینکه گروه ورزش داریم. به ما اصطلاحات ورزشی را بگویید تا ما هم استفاده کنیم. خواهش می کنم صدا و سیما از زبان حمایت کنند. چندسالی است رادیو ایران پویش آیین سخن را آغاز کرد که امسال این پویش رشد کرد و به جشنواره رسید و امروز هم از برنامه‌سازان تقدیر می شود. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید