حدادعادل: سفره مردم را به برجام گره نزدیم

کدخبر: ۴۷۹۱۳۴
حدادعادل گفت: در دولت سیزدهم به آمریکایی‌ها گفتیم می‌خواهیم تحریم‌ها برطرف شود، اما اینطور نیست که تصور شود راه برطرف کردن مشکلات تنها از مسیر رسیدن به توافق و مذاکره می‌گذرد.
حدادعادل: سفره مردم را به برجام گره نزدیم

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از همشهری، غلامعلی حدادعادل چهره شناخته شده فرهنگی کشور است و کمتر مسئولی در تراز اول کشور وجود دارد که با او در ارتباط نباشد؛ اظهارات و نقطه نظرات حدادعادل اگرچه در حوزه فرهنگی بیشتر نُمود داشته است، اما نظرات وی در مسائل سیاسی هم محل رجوع و اعتنای بسیاری از نخبگان کشور است. یکی از موضوعاتی که وی در رابطه با آن بار‌ها اظهارنظر داشته، درخصوص مباحث هسته‌ای بوده است. او در این گفتگو نقد‌های نسبتا تند و تیزی را به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای سابق وارد می‌کند، اما می‌گوید علاقه‌ای به پیشگویی درباره سرنوشت مذاکرات هسته‌ای فعلی تیم مذاکره‌کننده ایرانی در وین ندارد.

رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی و نماینده ادوار مردم تهران در مجلس به سیاست فشار حداکثری آمریکا و تلاش آن کشور برای تغییر جهت دادن اعتراضات سیاسی به اقتصادی در ایران سخن به میان می‌آورد، اما می‌گوید وضعیت کشور در مقایسه با گذشته بهتر شده است.

غلامعلی حدادعادل در پاسخ به این سؤال که برخی اصلاح‌طلبان ادعا می‌کنند در مسیر مذاکره تیم مذاکره‌کننده قبلی، به عمد مانع‌تراشی‌هایی رخ می‌داد تا مانع توافق دولت اعتدال با غرب بر سر مسئله هسته‌ای شوند تا در نهایت دولتی اصولگرا رسیدن به توافق را به نام جریان خود تمام کند، با رد این ادعا گفت: این حرف تنها یک ادعاست. نظام در هیچ دوره‌ای نخواسته و نمی‌خواهد مردم به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه غرب در سختی و تنگنا قرار گیرند. اینکه عده‌ای دست به طرح چنین شایعاتی می‌زنند دچار اشتباه جدی هستند و اساس چنین تفکری مبنای غلطی دارد.

رئیس مجلس هفتم شورای اسلامی، با برجسته کردن تفاوت‌های تیم مذاکره‌کننده قبلی و تیم مذاکره‌کننده فعلی و رویکرد دولت‌های دوازدهم و سیزدهم درمقابل مذاکرات هسته‌ای، افزود: تفاوتی که مذاکره‌کنندگان امروز با دیروز دارند این است که تیم مذاکره‌کننده قبل، هنگام مذاکرات در موضع ضعف قرار داشت و بر این مبنا در مذاکره شرکت می‌کرد. تیم مذاکره سابق، از سوی دولتی سر میز مذاکره حضور داشت که رئیس آن دولت رسما حتی آب خوردن کشور را به برجام گره زده بود. حدادعادل اضافه کرد: سفره مردم رسما در دولت قبل به برجام گره زده شد و مسئولان وقت دم از سرمایه‌گذاری خارجی برای برطرف کردن مشکلات می‌زدند. سرمایه‌گذاری‌های خارجی که صرفا از سوی اروپا و آمریکا باید انجام می‌شد. چنین رفتار‌ها و فرستادن پیام‌هایی از سوی دولت، سبب شد تیم مذاکره‌کننده قبلی ما با دست بسته و تسلیم در مقابل طرف‌های اروپایی و آمریکایی حاضر شود. وی تأکید کرد: دشمن در مذاکرات می‌دانست که ما در چه وضعیتی قرار داریم و دولت به افکارعمومی چه وعده‌ها و قول‌هایی داده است و از این رو، مسائلی را که آنان مدت‌ها بود به‌دنبال آن بودند ازما گرفتند و بدون اینکه چیزی بدهند مذاکرات را به پایان رساندند. اتفاقا همین کشور‌ها با وجود تعهداتی که در برجام داشتند نقض عهد کرده و به توافقی که امضا کرده بودند پایبند نبودند. این نقض‌عهد‌ها نه با شروع دوره ترامپ که در همان دوره اوباما آغاز شد و در دوره ترامپ به حداکثر خود رسید.

نماینده ادوار مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تغییر رویکرد‌های سیاسی با روی کارآمدن دولت سیزدهم را منجر به تحول در فرایند مذاکرات هسته‌ای دانست و بیان داشت: در دولت سیزدهم، از همان ابتدا به آمریکایی‌ها گفتیم می‌خواهیم تحریم‌ها برطرف شود، اما اینطور نیست که تصور شود راه برطرف کردن مشکلات تنها از مسیر رسیدن به توافق و مذاکره می‌گذرد. به آن‌ها روشن گفته شده است که هم مذاکره می‌کنیم تا رفع مشکلات شود و هم در موازات آن با دیگر کشور‌های دنیا مانند چین و روسیه و دیگران در ارتباط هستیم و سفره مردم را به برجام گره نزده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و ما هرکدام به‌دنبال تامین منافع خود در مذاکرات هستیم، گفت: هم آمریکایی‌ها و هم ما دنبال منافع خودمان هستیم. ممکن است در جایی به توافق هم برسیم، اما اینکه آمریکایی‌ها می‌دانند الان دولتی درحال مذاکره است که همه تخم‌مرغ‌هایش را درسبد برجام نگذاشته است ما را از موضع ضعفی که در مذاکرات گذشته داشته‌ایم خارج کرده است. این وضعیت دست ما را برای رسیدن به توافقی که منافع کشور را تامین کند، بازتر کرده است.

حدادعادل در پاسخ به این سؤال که تحلیل او درباره مذاکرات در حال انجام در وین چیست و فکر می‌کند آیا درنهایت ایران با غرب بر سرمسئله هسته‌ای به توافق می‌رسد یا نه، گفت: اینکه توافق شدنی هست یا قریبا رخ خواهد داد یا نه را کسی نمی‌تواند جواب بدهد. من هم قدرت پیشگویی ندارم و شاید هیچ‌کس دیگری هم نتواند به این سؤال پاسخ درستی بدهد، اما امیدوارم آنچه در وین می‌گذرد منجر به اتفاقات خوبی شود.

فشار حداکثری راه به جایی نبرده است

وی در ادامه و در پاسخ به این سؤال که دشمن در سال‌های اخیر با راه‌اندازی کمپین فشارحداکثری فاز مقابله خود با جمهوری اسلامی را از سیاسی به اقتصادی تغییر داده است آیا این روش توانسته است تأثیری در سیاست‌های کشور ایجاد کند، گفت: دشمن در طراحی خود تلاش کرده است با تحت فشار قرار دادن ایران در موضوعات اقتصادی زمینه‌ساز ایجاد شورش‌های اجتماعی در کشور شود. ممکن است در این زمینه موفقیت‌هایی را نیز به‌دست آورده باشد، اما امروز و براساس آمار‌های موجود می‌توان ادعا کرد وضعیت کشور از نظر اقتصادی در مقایسه با قبل در شرایط بهتری قرار دارد. این موفقیت در حالی به‌دست آمده است که ما در سال‌های اخیر با هجمه سنگین اقتصادی دشمن علیه کشورمان روبه‌رو بودیم؛ اما با مقاومت مردم از این مرحله سخت عبور کرده‌ایم.

رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی توضیح داد: در شرایط کنونی، هم مقدار تولید محصولات داخلی افزایش چشمگیری پیدا کرده است و هم روش‌های اداره کشور خصوصا در ماه‌های اخیر بهبود پیدا کرده است. اکنون قادریم ارز حاصل از فروش محصولات خود را بدون اتکا به غرب به داخل کشور وارد کنیم و نیاز‌هایی را که در این حوزه داریم تامین کنیم. علاوه بر این، در سیاست‌های اقتصادی نیز اصلاحاتی خصوصا در حوزه ارز در حال انجام است که به‌زودی شاهد اثرات مطلوب آن در جامعه خواهیم بود.

حدادعادل با انتقاد از سیاست ارزپاشی انجام شده در دولت‌های گذشته به بروز برخی فساد‌ها در این زمینه اشاره کرد و گفت: در توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی، به هر فردی این ارز پرداخت شد که درنهایت به‌گفته مسئولان سازمان برنامه و بودجه دولت وقت، مشخص نیست ۱۷ میلیارد دلار از این ارز‌ها کجا رفته است. علاوه براین، دیوان محاسبات مجلس نیز از مفقود شدن ۴ میلیارد دلار دیگر خبر داده است که این موارد نشان‌دهنده بروز برخی فساد‌ها و رانت در توزیع این ارز است. ما با اصلاح این امور توانسته‌ایم از تحریم و فشار حداکثری عبور کنیم. به‌نظر می‌رسد ما در مبارزه با نقشه فشار حداکثری به شکل نسبی موفق بوده‌ایم؛ گرچه هنوز جای کار بیشتری در این حوزه وجود دارد و باید تلاشمان را برای برطرف کردن مشکلات دوچندان کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید