سوءاستفاده روسیه از انرژی به جای سلاح!

بمب زمستانی پوتین /رقابت اروپایی ها بر سر گاز

کدخبر: ۵۱۳۱۲۷
منتقدان پوتین او را متهم به سوء استفاده از انرژی به جای سلاح می کنند. رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان اعتقاد دارد: «ما اکنون در یک "رویارویی اقتصادی" با روسیه قرار داریم زیرا اکنون از گاز و انرژی به عنوان سلاحی علیه آلمان استفاده می‌شود. »
بمب زمستانی پوتین /رقابت اروپایی ها بر سر گاز

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت گاز طبیعی اروپا برای سومین هفته متوالی افزایش یافت زیرا نگرانی ها از عرضه روسیه خطر کمبود را افزایش می دهد.

افزایش قیمت گاز با تصمیم روسیه

هفته گذشته مسکو عرضه گاز از طریق خط لوله نورد استریم را به دلیل مشکلات مربوط به تجهیزات به ۲۰ درصد ظرفیت کاهش داد که موجب افزایش قیمت گاز شد معاملات آتی در این هفته ۵.۹ درصد افزایش را ثبت کرده است. خط لوله گازی نورد استریم با ظرفیت انتقال ۱۶۷ میلیون مترمکعب در روز، روسیه را از طریق دریای بالتیک به آلمان متصل می کند.

پای تحریم های روسیه در میان است

از کرملین به طور محرمانه خبر رسیده که این کاهش ها برای تحت فشار قرار دادن اتحادیه اروپا به خاطر تحریم های روسیه است، در مقابل. برلین بارها گفته که هیچ دلیل فنی برای کاهش جریان گاز نمی بیند.

نوسانات عرضه گاز در اقتصاد اروپا طنین انداز شده و تورم به بالاترین سطح در دهه های اخیر رسیده و، تولید صنعتی را  کاهش می دهد و اقتصاد های بزرگ را به سمت رکود سوق می دهد.

رقابت برای ذخیره سازی گاز زمستان

کشورهای اتحادیه اروپا  برای ذخیره سازی گاز زمستان رقابت می کنند مصرف سوخت را کاهش داده و رقابت گاز مایع را افزایش داده اند‌. رقابت قیمتی اروپا برای محموله های گاز شناور روی آب بر روی قیمت ال ان جی اثر گذاشته و بعضی مشتریان را به خاطر قیمت های بالا حذف کرده است. این بلوک موفق شده حدود ۷۱ درصد از سایت های ذخیره سازی خود را مانند میانگین پنج ساله پر کند که به حفظ قیمت ها در روزهای اخیر کمک کرده است.

افزایش قیمت ها ادامه دارد

تحلیلگران مورگان استنلی در یادداشتی گفتند که کاهش جریان خط لوله روسیه به اروپا منجر به افزایش قیمت ال ان جی شده است زیرا حدود دو سوم محموله های گاز روی آب برای مشتریانی است که قبلاً خرید را انجام داده‌اند و با اضافه شدن تقاضای اروپا به  سایر کشورها، هزینه ها برای اروپا و سایر کشورها افزایش می یابد زیرا شرکت های تولید ال ان جی، تانکرها و کشتی های مخصوص حمل و پایانه های تحویل گاز مایع در جهان و اروپا محدود است و در فرصت کوتاهی افزایش نمی یابد. تحلیلگران می گویند بدون هیچ مسیر آسانی برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده اروپا برای ال ان جی، انتظار می رود قیمت های جهانی همچنان بی ثبات و بالا باقی بماند‌.

یکی از توربین های نورد استریم که برای تقویت جریان این مسیر حیاتی است پس از تعمیر در کانادا در آلمان متوقف شده است و تحویل گازپروم روسیه نمی شود کرملین میخواهد این واحد را پس بگیرد ولی به اسنادی نیاز دارد که نشان دهد مشمول تحریم های بین المللی نیست، به گفته گازپروم سه توربین دیگر نیز هنوز در روسیه هستند که نیاز به تعمیر و نگهداری دارند و ممکن است در معرض خطرات ناشی از تحریم قرار بگیرند. 

سواستفاده از انرژی به جای سلاح

در این شرایط ، چندین تاسیسات گازی که برای عرضه گاز نروژ به بریتانیا و قاره اروپا حیاتی هستند هفته آینده تعمیرات فصلی خود را آغاز خواهند کرد و این مسئله عرضه گاز به اروپا را تنگ تر خواهد کرد. ولی شرکت گازفری پورت تگزاس که امسال در اثر یک انفجار تعطیل شده بود و از پایانه های اصلی صادرات ال ان جی به اروپا است از اوایل اکتبر با ظرفیت کامل راه اندازی خواهد شد که شرایط را برای اروپا بهتر میکند. 

منتقدان پوتین او را متهم به سوء استفاده از انرژی به جای سلاح می کنند. رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان اعتقاد دارد: «ما اکنون در یک "رویارویی اقتصادی" با روسیه قرار داریم زیرا اکنون از گاز و انرژی به عنوان سلاحی علیه آلمان استفاده می‌شود. از دیدگاه من، هدف از این کار، نابود کردن چیزی است که کشور ما و کل اتحادیه اروپا را در ماههای اخیر متمایز کرده است؛ یعنی یک اتحاد بزرگ، همبستگی بزرگ با اوکراین و ایجاد یک تمایل بزرگ برای پرداخت بهای گزاف برای دفاع از آزادی.»

اروپا با جدی گرفتن بحران و سیاست های پوتین رو به سیاست های ضد بحران آورده است. ذخیره سازی یکی از این اقدامات است.

به طور کلی اروپا بهتر از پیش بینی های قبلی برای ذخیره سازی گاز در سایت ها عمل کرده و این مسئله نگرانی ها را برای زمستان اروپا کمی تعدیل می کند ولی این قاره برای عبور از زمستان همچنان بر قیمت های ال ان جی فشار می آورد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید