توصیه جمهوری اسلامی برای تقویت رابطه با اوکراین!

کدخبر: ۵۱۹۴۲۴
اقتصادنیوز: جمهوری اسلامی در سرمقاله خود خواهان تقویت روابط ایران و اوکراین شد.
توصیه جمهوری اسلامی برای تقویت رابطه با اوکراین!

به گزارش اقتصادنیوز دراین مطلب آمده است: تلاش جمهوری اسلامی ایران برای متوقف ساختن جنگ اوکراین، اقدام خوبی است که اگر با جدیت ادامه پیدا کند و به نتیجه برسد، می‌تواند خدمت مهمی باشد که کشورمان به ملت‌های منطقه و سایر ملت‌های آسیب ‌دیده از این جنگ انجام می‌دهد.
آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر اخیر خود به مسکو گفت: «ایده‌هائی برای کمک به برقراری صلح و آرامش و توقف جنگ در اوکراین است و این ایده‌ها را با آقای لاوروف مطرح کردیم. ایران مواضع خود را درخصوص اوکراین در عالی‌ترین سطح به روشنی بیان کرده است.» وی این را هم گفت که حامل پیام یکی از رهبران اروپائی و درخواست آنها از رئیس‌ جمهور رئیسی در موضوع اوکراین بوده است. هرچند هنوز خبری از نتایج مطرح شدن پیام رئیس ‌جمهور فرانسه که از رئیس‌ جمهور کشورمان خواست برای پایان یافتن جنگ اوکراین وساطت کند و با دولتمردان روسی در این زمینه مذاکره نماید، منتشر نشده ولی نقش این تلاش موجب امیدواری است. برای روشن شدن اهمیت موفقیت در این وساطت، به این نکته باید توجه کرد که جنگ اوکراین علاوه بر مشکلات زیادی که برای دو ملت روسیه و اوکراین به وجود آورده و کشته‌ها و مجروحین زیادی برجای گذاشته، عوارض منفی زیادی نیز بر ملت‌ها و کشورهای مختلف جهان در قاره‌های آسیا، اروپا و آفریقا به وجود آورده است. افزایش قیمت گندم، فولاد، سوخت و بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز مردم در کشورهای مختلف، از عوارض منفی جنگ اوکراین است. وقوع این جنگ که از زیاده‌خواهی‌های کشورهای غربی در زمینه نزدیک ساختن قدرت نظامی و سیاسی خود تا نزدیک مرزهای روسیه از یکطرف و توسعه ‌طلبی دولت روسیه با هدف بازگشت به دوران شوروی و حتی تزاری و ضمیمه ساختن سرزمین‌های پیرامونی به خاک روسیه از طرف دیگر ناشی شد، پدیده شومی است که بیش از هر چیز نشان‌ دهنده فقدان درایت در رهبران دو کشور درگیر و همچنین کشورهای غربی شامل اروپا و آمریکاست. محروم بودن سران این کشورها از درک صحیح نسبت به حقوق انسان‌ها و ارزش‌ و اهمیت صلح و امنیت و رفاه برای ملت‌ها، یکی از عوامل اصلی وقوع جنگ اوکراین است. این جنگ نشان‌ داد که نگاه تحقیرآمیز غربی‌ها به بعضی ملت‌های آسیائی و آفریقائی به خاطر وقوع جنگ‌های خانمانسوز میان آنها، نگاه مستکبرانه‌ای بود که آنها حق نداشتند آن را معیار قضاوت درباره این ملت‌ها قرار دهند. زیرا اولاً اکنون خودشان دچار جنگی بدتر از این جنگ‌ها شده‌اند، ثانیاً در سوابق تاریخی غربی‌ها جنگ‌های شدیدتری وجود دارد که جنگ‌های جهانی اول و دوم بخشی از آنها هستند و ثالثاً جنگ‌های میان کشورها و ملت‌های آسیائی و آفریقائی را نیز خود غربی‌ها با دخالت‌ها و تحریکاتشان به وجود می‌آورند کمااینکه آمریکا در عصر حاضر باعث و بانی بسیاری از جنگ‌ها در آمریکای لاتین نیز هست.
برای موفقیت جمهوری اسلامی ایران در وساطت جهت توقف جنگ اوکراین، تحرکات بیشتری لازم است که یکی از آنها تقویت روابط با اوکراین است. اگر مسئولان جمهوری اسلامی ایران به برخورداری از روابط با روسیه در قوی‌ترین سطح اعتقاد دارند، این رابطه قوی منافاتی با تقویت رابطه با اوکراین ندارد. این اقدام می‌تواند در موفقیت تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای متوقف ساختن جنگ موثر باشد. علاوه بر این، جایگاه جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌الملل بگونه‌ایست که می‌تواند مستقلاً نیز برای برقرار کردن صلح میان روسیه و اوکراین اقدام کند بدون آنکه حامل پیام دیگران باشد. شرایط کنونی منطقه و جهان، بگونه‌ایست که نیاز شدیدی به تحرکات خیرخواهانه و صلح‌طلبانه کشورهای مستقل برای رفع خصومت‌های موجود میان کشورها دارد. جمهوری اسلامی ایران با توجه به ماهیت استقلالی و اسلامی که دارد می‌تواند در انجام این رسالت نقش اول را داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید