سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

پرونده جدید تحریم ها علیه ایران /خشم اصولگراها از تندروهای مجلس

کدخبر: ۵۲۸۳۵۴
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
پرونده جدید تحریم ها علیه ایران /خشم اصولگراها از تندروهای مجلس

به گزارش اقتصادنیوز، بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه ایران یکی از مهم ترین خبرهای روزگذشته بود. از سوی دیگر، اظهارات مجتبی ذوالنوری درباره حجاب و دستورات رئیس قوه قضائیه درباره آتش سوزی در زندان اوین از دیگر خبرهای مهم 24 ساعته گذشته بودند که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آنان اشاره شده است. 

بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه ایران

روز گذشته، در ادامه حمایت غرب از اعتراضات اخیر در ایران، اتحادیه اروپا دوشنبه (۱۷ اکتبر) تحریم‌هایی را علیه وزیر ارتباطات ایران، پلیس امنیت اخلاقی و بخش سایبری سپاه پاسداران اعمال کرد. 

دیپلمات‌های اروپایی گفتند فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا که توسط سفرای کشورهای عضو پیش از نشست امروز وزیران خارجه مورد توافق قرار گرفت، ۱۱ مقام ایرانی و چهار نهاد را شامل می‌شود که مشمول ممنوعیت روادید اتحادیه اروپا و مسدود شدن دارایی‌ها خواهند شد. 

این تحریم ها، با واکنشی از سوی مقامات وزارت خارجه ایران رو به رو شد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در توئیتی نوشت:« اتحادیه اروپا امروز با اشتباه محاسباتی، طی اقدامی غیرسازنده که مبتنی بر انبوهی از اطلاعاتِ غلط بود، دوباره به ابزار نخ‌نما و بی‌اثر تحریم علیه ایرانیان متوسل شد. اغتشاش و تخریب اموال عمومی در هیچ‌جای جهان تحمل نمی‌شود و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

همچنین، سخنگوی وزارت امور خارجه با رد تمامی اتهامات وارده به اشخاص و نهادهای ایرانی، گفت:« در پاسخ به اقدام امروز شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا، بزودی تحریم‌های متقابل علیه اشخاص و نهادهای ذیربط اروپایی اعمال و اعلام خواهد شد.»

در این میان نیز، نشریه  پولتیکو به نقل از یک مسئول آمریکایی مدعی شد ایالات متحده درصدد اعمال تحریم‌هایی علیه ایران به خاطر کمک به روسیه در جنگ علیه اوکراین است.

برجام در بن بست

از سوی دیگر رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، با اذعان به اینکه احیای توافق هسته‌ای ایران نه در دستورکار و نه تحت تمرکز واشنگتن هم نیست، مدعی شد که هیچ تحرکی در زمینه مذاکرات وین انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه دولت آمریکا معتقد است که باید از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کرد، گفت: «دیپلماسی، بهترین راه برای انجام این کار است. ما خواهیم دید که دولت آمریکا برای رسیدن به توافق متمایل است اما در برهه کنونی، تمرکز روی چیزهای دیگر است، زیرا گفتگوها[ی وین] متوقف شده‌اند».

این اظهارات با واکنش رسانه شورای عالی امنیت ملی روبرو شد. نورنیوز در توئیتی نوشت: «رابرت مالی گفته؛ «احیای برجام حتی در دستور کار واشینگتن هم نیست.» / بعید است رفتار و گفتار دوگانه دموکرات‌ها که صحبت‌های مالی هم نمونه‌ای از آن است، تاثیری در نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در نوامبر داشته باشد. دروغ‌گویی در «دی‌ان‌ای» آمریکایی‌هاست.»

آقای نماینده! کوه شبهات جوانان را مشاهده نمی‌کنی؟

از سوی دیگر، روز گذشته مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به شکایت پلیس از 4 نماینده مجلس گفت:« وی گفت: اگر خود مجلس که قانونگذار است قرار است به هیچ هنجار و قانونی پایبند نباشد که نمی شود. بند ۸ماده ۴قانون نیروی انتظامی می گوید برخورد با فساد و جرم وظیفه نیروی انتظامی است.  ماده ۶۳۸قانون مجازات اسلامی نیز گفته است عدم رعایت حجاب جرم است و جرم انگاری کرده است و گفته است مجازات خاطیان ۷۴ضربه شلاق و دو ماه زندان یا جزای نقدی بدل الحبس است. بند ۱۲ماده ۴ قانون نیروی انتظامی می گوید این نیرو وظیفه پیشگیری از جرم را دارد کف پیشگیری این است خانم بی حجاب را ببرند و به وی تذکر دهند که حجاب اش را رعایت کند که این کف پیشگیری است و گشت ارشاد خلاف قانون نیست و کسانی که به ریشه گیر میدهند اینها خلاف می کنند.»

اظهارات او با انتقادات تندی از سوی مسعود‌ فروغی، سردبیر روزنامه فرهیختگان مواجه شد. فروغی در یادداشتی خطاب به این نماینده نوشت:« نماینده قم در مجلس گویا در دنیای دیگری زندگی می‌کند و متوجه نیست این حرف‌ها بنزین روی آتش احساسات ملت است. مگر رهبر انقلاب نگفت موضوع حجاب و بد حجابی نیست؟ مگر آقای ذوالنوری کوه شبهات جوانان را مشاهده نمی‌کند؟ مگر نمی‌بیند اخبار جعلی رسانه سعودی درباره مرگ دانش‌آموز و ... به راحتی در جامعه پخش می‌شود؟ یعنی نمی‌داند گفتگو درباره شلاق زدن به بدحجاب یعنی تعمیق شکاف فعلی؟ دوست داریم باورمان شود جواب همه این‌ها را نمی‌داند.

دستورات رئیس دستگاه قضا درباره آتش سوزی اوین 

خبرهای مربوط به آتش سوزی زندان اوین، نیز از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بود. احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز و اذرشهر در مجلس یازدهم، درباره آتش‌سوزی و اعتراضات در زندان اوین به شرق گفت:« آتش سوزی زندان اوین تا جایی که می‌دانم مربوط به اعتراضاتی است که در بند 209 زندان اوین صورت گرفته است. بیش از دو هفته است که  درخواست کرده‌ایم امکان بازدید نمایندگان مجلس را از بازداشتگاه‌ها و زندانهایی که بازداشت شدگان حوادث اخیر نگهداری می‌شوند را به دلیل صیانت از حقوق ملت فراهم کنند و همچنان منتظریم. چرا که این مصوبه کمیسیون امور داخلی و شوراها است به دلیل مسئولیتی که در این باره بر عهده دارد، اما هنوز موفق نشده ایم.»

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، هم در جریان جلسه شورای‌عالی قوه قضاییه، با اشاره به حادثه رخ داده در بخشی از زندان اوین، اظهار داشت:« آنچه در زندان اوین رخ داد جنایتی بود که به دست عده معدودی از عوامل دشمن صورت گرفت؛ در جریان این جنایت شاهد بودیم که عده قلیلی اقدام به آتش زدن کارگاهی کردند که به منظور اشتغالزایی زندانیان و کمک به خانواده آنها دایر شده بود؛ در جریان این حادثه، سالن اجتماعاتی را آتش زدند که با هدف شکوفایی استعدادها و آموزش زندانیان ایجاد شده بود.»

هشدار سردار سلامی به عربستان

همچنین، هشدار سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه به رژیم آل‌سعود و اظهارات محمد قوچانی درباره سانسور سخنان رهبر انقلاب  در صدا و سیما از دیگر خبرهای مهم 24 ساعت اخیر بود. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید