سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

افزایش فوتی های زندان اوین /قسم جلاله درباره فوت اسرا پناهی

کدخبر: ۵۲۸۰۹۸
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
افزایش فوتی های زندان اوین /قسم جلاله درباره فوت اسرا پناهی

به گزارش اقتصادنیوز، درگیری و آتش سوزی در زندان اوین و جزئیات آن یکی از مهم ترین خبرهای روز گذشته بود. از سوی دیگر، ماجرای اعتراضات در مدرسه شاهد اردبیل و همچنین رایزنی بورل با حسین امیرعبداللهیان از دیگر خبرهای مهم 24 ساعته گذشته بودند که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آنان اشاره شده است. 

در زندان اوین چه خبر بود؟

ساعت ۲۱:۳۰ شامگاه شنبه ۲۳ مهرماه تصاویری از وقوع آتش‌سوزی در زندان اوین تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. طبق اعلام قوه قضاییه، ماجرا از این قرار بود که در پی درگیری بین تعدادی از  زندانیان محکومیت مالی و سرقت، یک کارگاه خیاطی کارآفرینی زندان اوین دچار حریق شد.

بلافاصله پس از بروز درگیری و آتش گرفتن کارگاه خیاطی بند زندانیان محکومیت مالی و سرقت، انتظامات زندان برای کنترل درگیری وارد عمل شد و ایستگاه آتش‌نشانی مستقر در زندان نیز بلافاصله عملیات اطفاء حریق را آغاز کرد و آتش‌سوزی مهار و خاموش شد.

اما، یکی از خبرگزاری های اصولگرا، درباره آتش سوزی در زندان اوین خبری را منتشر کرد که « در میانه آتش سوزی و درگیری با نیروهای حفاظت، تعدادی زندانی اقدام به فرار می کنند. آنها در ضلع شمالی زندان که کوه وجود دارد، وارد میدان مین می شوند. گفته می شود که صداهای انفجار شنیده شده مربوط به همین موضوع بوده است.»

 این خبر بلافاصله از سوی یک منبع مطلع در سازمان زندان‌ها تکذیب شد. این منبع آگاه گفت:« در جریان اتفاقات شب گذشته هیچ زندانی وارد محوطه نشده و خبر روی مین رفتن زندانی‌ها کذب است. اصل ماجرا در بند سرقتی‌ها رخ داده و مربوط به بخش زندانیان امنیتی نبوده است.»

از سوی دیگر، بنابر اعلام مرکز رسانه قوه قضاییه، مجموع فوتی های حادثه درگیری زندانیان با یکدیگر و آتش سوزی در زندان اوین به ۸ نفر رسید.

موج واکنش ها به آتش سوزی اوین به راه افتاد

اما، در پی آتش سوزی در زندان اوین، کمیسیون امنیت ملی به این حادثه ورود پیدا کرد. حسین نوش‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی با اعلام این خبر گفت:« این اتفاقات در زندان‌ها رخ دهد،  اما اینکه بیایند خسارت وارد کنند و یا آتش‌سوزی مصنوعی ایجاد کنند این‌ها نیازمند دقت نظر و کنترل بیشتر و رعایت حفظ سیستم‌های برق و تاسیسات زیرساختی آنجا است و پدافند غیرعامل باید معمولا در خصوص چنین موضوعاتی پیش‌بینی لازم را داشته باشد که برخی عناصر زندانی که ناهنجار و بزهکار هستند اقدام به این گونه رفتارها نکنند که یک مجموعه‌ای دچار آتش‌سوزی نشود و یا کسب و کار کارگاه خیاطی مدیریت شود تا دچار آسیب نشود، خوشبختانه این موضوع کنترل شده و آن را مهار کردند.» 

 احمد زیدآبادی، روزنامه‌ نگار هم در واکنش به حادثه آتش‌سوزی در زندان اوین در کانال تلگرامی خود نوشت:« تا آنجا که من در جریانم زندان اوین از سال‌ها قبل، مختص نگهداری زندانیان مالی و سیاسی و امنیتی بوده و متهمان به جرایم قتل و دزدی و شرارت به زندان‌های دیگر منتقل شده‌اند؛ بنابراین "اراذل و اوباشی" در آن وجود ندارد که بخواهد دست به تحرک خاصی بزند.

مین‌گذاری تپه‌های اوین هم شهرۀ آفاق است و هر زندانی که پایش به اوین برسد از آن اطلاع پیدا می‌کند. با وجود این آگاهی، چطور ممکن است زندانیانی به سمت زمینِ مین‌گذاری شده فرار کنند. به نظرم تا دیر نشده لازم است سازمان زندان‌ها یک گزارش صادقانه و دقیق از کل و جزء ماجرا در اختیار افکار عمومی قرار دهد و گرنه این ماجرا نیز زمینه‌ساز نزاع رسانه‌ای تازه‌ای خواهد شد.»

همچنین، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که پیگیر وضعیت زندانیان اروپایی حاضر در زندان اوین است و در پی همین موضوع با وزیر خارجه ایران رایزنی کرده است.

اما، اوج واکنش ها به حادثه آتش سوزی در اوین، بیانیه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بود که در پیامی مداخله جویانه مدعی شد:« شما نمی‌توانید جز احترام زیاد برای مردمی که در خیابان‌ها راهپیمایی می‌کنند، قائل شوید.» این واکنش بایدن با پاسخ تند ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه رو به رو شد. او خطاب به بایدن نوشت:« ایشان چون نه مشاوران امینی دارد و نه حافظه خوبی، به وی یادآور می‌شوم که ایران قوی‌تر و استوارتر از آن بود که با تحریم‌های ظالمانه و تهدیدات پوچ شما تسلیم شود. اکنون نیز سربلندتر از آن است که با مداخلات و اظهار شگفتی‌های سیاستمداری خسته از سال‌ها اقدام بی نتیجه علیه ایران، اراده‌اش متزلزل شود.»

ماجرای فوت اسرا پناهی چه بود؟

اما در میان، ماجرای اعتراضات برخی والدین دانش آموزان به اقدام مسئولان مدرسه شاهد در اردبیل نیز در روزهای گذشته خبرساز بود. آیت الله حسن عاملی، امام جمعه اردبیل از جمله کسانی است که مجروح و کشته شدن دانش‌آموزان مدرسه دخترانه شاهد در این شهر را تکذیب کرد. او همچنین با اشاره به فوت اسرا پناهی، یکی از دانش آموزان این مدرسه گفت:« این موضوع مربوط به چندروز پیش و مسائل شخصی خانواده بوده است.» 

او همچنین با اشاره علت فوت اسرا پناهی، بیان کرد:« این را دیگر از خانواده‌اش بپرسید. من نمی‌توانم اسرار خانواده را فاش کنم. دین این اجازه را به من نمی‌دهد. آنها حق حیات دارند. مسئولان ما باید واقعا درست اطلاع‌رسانی کنند. مردم ماجرای این خانم را هم خوب می‌دانند، من هم جزئیاتش را می‌دانم. شما خاطرتان جمع باشد که این خانم ذره‌ای به این مساله ربطی ندارد. من می‌توانم قسم جلاله برای شما بخورم.»

سید کاظم موسوی، نماینده مجلس نیز دراین باره گفت:« در اردبیل هیچ اتفاقی نیفتاده است، با توجه به بررسی های انجام شده پدر و مادر دختر فوت شده ۲ سال پیش طلاق گرفته و پدر این دختر اخیراً اعدام شده است، لذا این دختر که اصلا در مدرسه مورد نظر مشغول تحصیل نیست، چند روز پیش قرص خورده و دشمن برای تحقق کلیدواژه کشته سازی خود از این مورد سوءاستفاده کرده است.»

خبری مهم درباره موشک باور 373

اظهارات فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بود. امیر صباحی فرد گفت: تست‌های اولیه باور۳۷۳ را در برد ۳۰۰کیلومتر انجام دادیم. 

وی تاکید کرد: ما در جنگ و بعد از آن آموختیم باید پوشش پدافند هوایی را در همه سطح‌ها و لایه‌ها داشته باشیم. در گذشته در ارتفاع بالا مشکل داشتیم، اما سامانه پدافندی باور373 را در داخل با برد 200 کیلومتر ساختیم و آزمایش نیز کردیم، اکنون پا را فراتر گذاشته‌ایم، هرچه تهدیدات جلوتر برود، ما جلوتر از آن تهدیدات می‌رویم. تست‌های اولیه باور373 را در برد 300 کیلومتر انجام دادیم. روزی تصور هدف قرار دادن یک پرنده متخاصم در 300کیلومتری محال بود، اما امروز در حال تحقق است‌.

امیر صباحی فرد تأکید کرد: ما دشمنان را در پایگاه‌های‌شان رصد می‌کنیم. برد رادارهای ما هزاران کیلومتر است. دشمنان اگر می‌توانستند بارها به ما حمله کرده بودند. نیروهای مسلح به بالاترین توان خودشان رسیده‌اند و بازدارندگی ایجاد شده است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید