سرخط خبری رسانه‌های دنیا

واکنش آمریکا به دستاورد جدید موشکی ایران/ درخواست اروپا و آمریکا برای صدور قطعنامه علیه ایران

کدخبر: ۵۳۴۱۳۷
وزارت دفاع آمریکا در واکنش به ساخت موشک بالستیک هایپر‌سونیک پیشرفته توسط ایران که قادر است از سامانه های دفاع هوایی پیشرفته عبور کند و آنها را هدف قرار دهد، تلاش کرده با ترکیبی از «انکار» و «نمایش اشراف اطلاعاتی» به موضوع نزدیک شود.
واکنش آمریکا به دستاورد جدید موشکی ایران/ درخواست اروپا و آمریکا برای صدور قطعنامه علیه ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، "زمزمه‌‌های صدور قطعنامه شورای حکام"، "لفاظی مسکو بعد از عقب نشینی پر حاشیه از خرسون"، "جاسوسی مامور امنیتی بریتانیا برای روسیه"، "ادعای پرواز مستقیم میان دوحه و تل‌آویو به بهانه جام جهانی" و "واکنش پنتاگون به دستیابی ایران به موشک‌های هایپرسونیک" سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

زمزمه های صدور قطعنامه شورای حکام  بالا گرفت

زمزمه صدور قطعنامه ضد ایرانی در آستانه برگزاری نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بهانه مسائل پادمانی بالا گرفته و ادعا شده که ایالات متحده آمریکا و تروئیکا متنی را در خصوص آنچه لزوم همکاری ایران با آژانس نامیده، بین اعضای شورا توزیع کرده‌اند. خبرگزاری رویترز جمعه شب گزارش داد مطابق متنی که به رصد این خبرگزاری رسیده است، آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس با درخواست از شورای دیدبان هسته‌ای سازمان ملل برای صدور قطعنامه، مدعی شدند که ارائه توضیحات ایران درخصوص ذرات ادعایی اورانیوم در سه سایت اعلام نشده الزامی و ضروری است. در قطعنامه پیشنهادی که فرازهایی از آن را رویترز منتشر کرده آمده است: ضروری و فوری است... که ایران برای انجام تعهدات قانونی خود و... بدون فوت وقت اقدامات زیر را انجام دهد. ارائه توضیح معتبر درخصوص ذرات اورانیوم، ارائه اطلاعات، اسناد و پاسخ‌های مورد نیاز آژانس اتمی، اجازه دسترسی به اماکن و مواد مورد نیاز آژانس و اجازه نمونه‌برداری از سوی آژانس اتمی ازجمله اقداماتی است که ایران مطابق با این متن، باید به آن‌ها عمل کند.در این متن پیشنهادی که باید به تایید اکثریت اعضای شورای حکام برسد آمده است که شورای نگرانی‌های جدی درخصوص مسائل پادمانی مرتبط با سه سایت اعلام نشده دارد که به دلیل ناکافی بودن همکاری اساسی توسط ایران حل نشده باقی مانده است.

لفاظی مسکو بعد از عقب نشینی پر حاشیه از خرسون؛ وضعیت تغییر نخواهد کرد

کرملین روز جمعه اعلام کرد که خروج نظامیان روس از خرسون وضعیت این منطقه را که مسکو آن را ضمیمه خود کرده است، تغییر نخواهد داد. به نوشته خبرگزاری رویترز، روسیه پس از برگزاری رفراندوم هایی که در ماه سپتامبر برگزار کرد تا ضمیمه کردن خرسون و سه منطقه دیگر اوکراین به خود را مشروعیت بخشد، ناچار شده است تا به شکلی برجسته از خرسون عقب نشینی کند.دیمتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت که وضعیت منطقه تثبیت شده است و هیچ تغییری امکان پذیر نخواهد بود. به گفته پسکوف، این موضوع، موضوع فدراسیون روسیه است که از منظر قانونی ثابت و تعریف شده است و تغییری نخواهد کرد. او تاکید کرد که مسکو به دلیل ضمیمه کردن خرسون و سه منطقه دیگر پشیمان نیست. پسکوف در اولین اظهار نظر عمومی اش از زمانی که سرگئی شویگو خواهان عقب نشینی روس ها به طرف مقابل روخانه دنیپرو شد، گفت که این تصمیمی است که توسط وزارت دفاع اتخاذ شده و او چیزی برای گفتن ندارد. به گفته سخنگوی کرملین، تنها پس از دستیابی به اهداف خود می توان به درگیری ها پایان داد. 

گمانه زنی ها درباره پل گم شده همزمان با عقب نشینی روس ها 

شبکه تلویزیون عمومی دولتی اوکراین روز جمعه به نقل از ساکنان محلی اعلام کرد که پل آنتونیفسکی، تنها گذرگاه جاده ای نزدیک از شهر خرسون در جنوب اوکراین در منطقه شرق روخانه دنیپرو که در اختیار روسیه قرار دارد، فرو ریخته است. ساسپلاین، عکسی منتشر کرد که بخش های کاملی از پل گم شده را نشان می دهد. هنوز مشخص نیست چه عاملی موجب فرو ریختن پل شده است. روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که از ساحل غربی رودخانه دنیپرو به سمت دیگر عقب نشینی کرده است.

زلنسکی از استقرار یگان ویژه در خرسون خبر داد؛ شادی و پایکوبی در شهر استراتژیک آزاد شده

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز  ورود نظامیان این کشور به خرسون را روز تاریخی خواند و گفت که یگان های ویژه نظامی این کشور وارد شهر خرسون شدند. به نوشته آسوشیتدپرس، زلنسکی ساعاتی پس از آن که روسیه از خروج نیروهایش از شهر استراتژیک خرسون خبر داد در یک سخنرانی ویدئویی گفت که در حال حاضر مدافعان ما در حال نزدیک شدن به این شهر هستند اما یگان ویژه در خرسون مستقر شده اند. روسیه امروز آخرین جا پای خود را در این شهر بزرگ رها کرد و یکی از اولین شهرهای را که در فوریه از آن خود کرده بود را واگذار کرده است. وزارت دفاع روسیه مدعی است که خروج نیروهای روس و روانه شدنشان به سوی سواحل غربی روخانه دنیپرو که منطقه خرسون را تقسیم می کند، به پایان رسیده است. ویدئوها و عکس ها منتشر شده در رسانه های اجتماعی نشان می دهد که ساکنان خرسون با شادی به خیابان ها آمدند و پرچم اوکراین را بر سقف خانه ها و مغازه های خود به اهتراز درآوردند. همچنین پرچم اوکراین بر فراز یک بنای تاریحی در میدان مرکزی خرسون برای اولین بار از زمان تصرف این شهر به اهتراز درآمد.

مامور امنیتی بریتانیا جاسوس روس بود! نفوذ مسکو به ساختار امنیتی انگلیس

یکی از ماموران امنیتی پیشین بریتانیا به واسطه جاسوسی برای روسیه به 14 سال زندان محکوم شد. به نوشته اسوشیدتدپرس، دیوید بالانتین اسمیت 58 ساله به دلیل هشت اتهام به حبس محکوم شد. دادستان ها می گویند که او به ژنرال چوخووف، وابسته نظامی روسیه در برلین درباره فعالیت ها، هویت، آدرس و شماره تلفن کارمندان دولت بریتانیا اطلاعات داده است. اسمیت همچنین اطلاعاتی را که برخی از آنها محرمانه بود در باب عملکرد و چیدمان سفارت جمع آوری کرده ؛ اطلاعاتی که به گفته دادستان ها برای یک دشمن چون دولت روسیه بسیار مفید است. اسمیت هفته گذشته در جلسه دادگاه کیفری به گناه خود اعتراف کرد اما تا روز جمعه به واسطه محدودیت ها، محکومیت او رسانه ای نشد. به گفته دادستان ها انگیزه اسمیت نفرت از بریتانیا و سفارت این کشور است.

روبکرد منفعل آسه‌آن در ارتباط با میانمار؛ مخالفان کودتا خواهان حذف رهبران برمه شدند

رهبران اسیای جنوب شرقی در نشست آ سه آن برای تحت فشار قرار دادن دولت نظامی میانمار جهت اجرای طرح صلح گامی جدی برنداشتند. به نوشته اسوشیدتدپرس، با اوج گرفتن خشونت ها در میانمار بعد از آن که ارتش در سال 2021 قدرت را در این کشور از آن خود کرد، انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا تلاش کرده تا یک طرح پنج ماده ای براب صلح را اجرایی کند؛ تلاشی که فعلا نتیجه ای نداشته است. پیش از این رهبران مخالف دولت حاکم بر میانمار که خود را رهبران برمه می خوانند از کامبوج خواسته بودند تا مانع از آن شوند که میانمار در سطوح بالا در این نشست حضور داشته باشد. کامبوج فعلا به این خواسته توجهی نکرده اما جناحی در اندونزی، کشوری که بعد از کامبوج میزبان این نشست خواهد بود برای حذف میانمار از نشست های آ سه آن، مقوله ای که گروه های حقوق بشری بر آن تاکید دارند، فشار می آورد. فعلا رهبران آ سه آن در جریان بررسی و تصمیم خود درباره اجرای طرح اجماع 5 ماده ای تصمیم گرفتند و شورای هماهنگی آ سه آن را موظف کردند که در صورت نیاز، نمایندگی میانمار در نشست های ا سه آن را بررسی کنند.

خیز آمریکا برای تامین مالی انرژی سبز در کشورهای در حال توسعه

بایدن در سخنرانی روز جمعه خود در کنفرانس آب و هوایی کوب 27 در مصر از ابتکارها و بودجه جدید ایالات متحده برای کمک به کشورهای در حال توسعه از جمله آفریقا برای سازگاری با چالش های زیست محیطی خبر داد. به نوشته الجزیره، بایدن گفت که ایالات متحده در این مسیر گام هایی جدی برداشته، همه جهان باید برای تحقق این خواسته گام بردارند چرا که این وظیفه و مسئولیت رهبری جهانی است. پس کشورهایی که قادر به ارائه کمک هستند باید از بازیگران در حال توسعه حمایت کنند تا بتوانند در باب مسائل اقلیمی تصمیم های قاطعی اتخاذ کنند. به گفته او تسهیل انتقال انرژی مسیری است به سوی رفاه که با الزام های اب و هوایی سازگار است. به گفته بایدن اگر کشورها بتوانند زغال سنگ را در کشورهای در حال توسعه به لحاظ مالی تامین کنند، دلیل وجود ندارد که جهان نتواند انرژی پاک را در کشورهای در حال توسعه تامین مالی کند.

مانور راست افراطی در ورشو با بنرهای نژادپرستانه

هزاران نفر در ورشو در راستای دعوت جریان راست افراطی و به بهانه روز استقلال جمع شدند و راهپیمایی سالانه برگزار کردند؛ گروهی از تجمع کنندگان بنرهایی را حمل می کردند که روی آنها از برترطلبی سفید پوست ها نوشته شده بود. به نوشته الجزیره حامیان راست افراطی تحت تدابیر شدید امنیتی در خیابان های ورشو تظاهرات برگزار کردند و با به اهتراز درآوردن پرچم لهستان شعار خدا، عزت و وطن سر دادند.این رویداد سالانه به نقطه اصطکاک میان گروه های راست افراطی و حامی دولت ملی گرای قانون و عدالت و مخالفان لیبرال آنها از سوی دیگر تبدیل شده است.از زمان به قدرت رسیدن راست افراطی و حامیانش، قوانین محافظه کارانه بسیاری در لهستان تصویب سده که یکی از آنها ممنوعیت حق سقط جنین است.

واکنش پنتاگون به دستیابی ایران به موشک‌های هایپرسونیک

به نوشته تسنیم، وزارت دفاع آمریکا در واکنش  به ساخت موشک بالستیک هایپر‌سونیک پیشرفته توسط ایران که قادر است از سامانه های دفاع  هوایی پیشرفته عبور کند و آنها را هدف قرار دهد، تلاش کرده با ترکیبی از «انکار» و «نمایش اشراف اطلاعاتی» به موضوع نزدیک شود. رد لودویک، یکی از سخنگویان وزارت دفاع امریکا در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز گفت پنتاگون از گزارش‌ها درباره دستیابی ایران به موشک‌های هایپرسونیک مطلع است اما به آن به دیده شک می‌نگرد.این مقام پنتاگون گفت: همانند همیشه ما از افشاسازی گزارش‌های اطلاعاتی و ارزیابی‌ها در خصوص چنین موضوعات حساسی پرهیز می‌کنیم. ما همچنان نظارت دقیق بر توسعه و اشاعه موشک‌های پیشرفته و فناوری‌های وابسته به آن توسط ایران را ادامه خواهیم داد.او اضافه کرد: ایالات متحده به توانایی خود برای مهار و دفاع در برابر تمامی تهدیدها از جانب ایران اطمینان دارد و با متحدان و شریکانش در این راستا همکاری خواهد کرد. ما از ایران می‌خواهیم تنش‌ها در منطقه را کاهش دهد.موشک‌های هایپرسونیک علاوه بر آنکه قادر به پرواز با پنج برابر سرعت صوت (3800 مایل در ساعت) هستند می‌توانند با طی کردن مسیرهای پیچیده، رهگیری‌شان را دشوار کنند.

ادعای پرواز مستقیم میان دوحه و تل ایوو به بهانه جام جهانی

ایرنا نوشت، لائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل مدعی شد که پروازهای مستقیم از سرزمین های اشغالی به مقصد قطر برای انتقال تماشگران بازی های جام جهانی برقرار می شود.یائیر لاپید در  صفحه توئیتر خود از برقراری پروازهای مستقیم از سرزمین های اشغالی به مقصد قطر برای انتقال تماشاگران صهیونیست جهت دیدن بازی های جام جهانی خبر داد.مقام های قطری تاکنون واکنشی به این ادعای نخست وزیر اسرائیل نداده اند.پیشتر دولت قطر ازهمکاری با شرکت ارتباطات سیار اسرائیل در جام جهانی ۲۰۲۲ خودداری کرده و اعلام کرده بود که اسرائیل ها مجبور هستند که در مدت حضورشان در قطر، سیم کارت‌های کشور قطر را خریداری کرده و از آن استفاده کنند.قطر پیش از آن نیز هرگونه بازگشایی کنسولگری موقت رژیم صهیونیستی در طول بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ مخالفت کرد و ژوئن گذشته براساس توافق با فیفا اجازه داد که ساکنان سرزمین‌های اشغالی بدون اخذ ویزا به دوحه سفر کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید