شی سیاست بی طرفی در جنگ اوکراین را کنار گذاشت؟

ردپای چین در جنگ اوکراین /بایدن وارد نزاع جدید با پکن می شود؟

کدخبر: ۵۵۰۹۹۲
اقتصادنیوز: دولت آمریکا معتقد است که چین می‌خواهد به روسیه کمک کرده و آن‌طور که ادعا می‌کند بی‌طرف نیست. از آن طرف نیز، برخلاف درخواست آمریکا از سایر کشورها برای قطع ارتباط با اقتصاد روسیه، چین روابط تجاری خود با روس ها را تقویت کرده است
ردپای چین در جنگ اوکراین /بایدن وارد نزاع جدید با پکن می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز ، کاخ سفید به مدارکی دست یافته که نشان می‌دهد چین به روسیه، کمک‌های نظامی و اقتصادی می‌کند که برخی از آن‌ها در خدمت جنگ اوکراین قرار می‌گیرد. دولت بایدن نیز این مسئله را با چین مطرح کرده و نگرانی خود را ابراز داشته است.

کشف ردپای چین در جنگ اوکراین

دولت بایدن با داشتن مدارکی چین را متهم کرده که برخی شرکت‌های دولتی چین ممکن است به جنگ روسیه در اوکراین کمک می‌کنند. هم‌چنین آمریکا می‌خواهد مطمئن شود که آیا پکن از این فعالیت‌ها اطلاع دارد یا خیر.

به گفته منابع آگاه بلومبرگ، این کمک‌ها شامل تجهیزات غیرکشنده نظامی و کمک‌های اقتصادی بوده که البته شامل نقض تحریم‌های آمریکا و متحدانش بر روسیه نمی‌شود.

هشدار آمریکا به چین درباره کمک به روس ها 

فعالیت چینی‌ها به اندازه‌ای نگران‌کننده است که مقامات آمریکایی، این موضوع را با همتایان چینی خود در میان گذاشته و در مورد پیامدهای کمک‌های تجهیزاتی به جنگ روسیه هشدار داده اند.

البته آن‌ها از ارائه جزئیات این گفتگوها خودداری کردند. با این‌که شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین از انتقاد از روسیه برای جنگ اوکراین اجتناب می‌کند، اما هم‌چنین خواستار شرکت در مذاکرات صلح بوده و با استفاده از سلاح اتمی در این جنگ مخالف است.

کمک شرکت های تجاری دولتی چین به روسیه در جنگ اوکراین

سخنگوی شورای امنیت ملی و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا از اظهارنظر در این باره خودداری کرده اند. سفارت چین در واشنگتن نیز به دو ایمیلی که درخواست اظهارنظر داشتند پاسخی نداد. در حالی که اطلاعات دقیق نبوده و ممکن است به آن‌ها خدشه وارد شود؛ اما مقامات آمریکایی گفتند که روابط چین و روسیه به شدت نزدیک بوده و اکنون چین بیش از گذشته به روسیه کمک می‌کند.

به گفته منابع آگاه به دولت، فعالیت‌های شرکت‌های تجاری دولتی، به صورت آگاهانه به روسیه در کارزار جنگ اوکراین کمک می‌کند. آن‌ها مشخص نکردند که دولت از کدام شواهد چنین نتیجه‌ای گرفته است.

L6u6wvRAhzH0

بایدن وارد نزاع جدید با چین می شود؟

دولت بایدن در حال بررسی صحت و اعتبار شواهد جمع‌آوری‌شده است. اگر تأیید شود که شرکت‌های چینی به جنگ روسیه در اوکراین کمک می‌کردند می‌تواند پیامدهای بدی برای سیاست‌های آمریکا در قبال روسیه و چین داشته باشد.

استراتژی ایالات متحده در مسئله اوکراین تا حدی بر انزوای دولت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و تلاش برای خفه‌کردن اقتصادش و ضربه‌زدن به کارزار جنگی در اوکراین متمرکز است. افزایش حمایت‌های چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان می‌تواند به شکل قابل توجهی این استراتژی را با مشکل مواجه کند.

اگر بایدن و مشاورانش به این نتیجه برسند که دولت چین در فعالیت این شرکت‌های دولتی چین دخیل است، آن‌وقت باید تصمیم بگیرند چگونه تلافی کنند. در این حالت ممکن است در زمانی که آمریکا می‌خواهد در مقابل تلاش‌های کنگره برای محدودیت دسترسی چینی‌ها به میکروچیپ‌های پیشرفته و مقابله با خصومت آن نسبت به تایلند، معتدل‌سازی کند، با پکن وارد یک نزاع جدید شود.

جَنِت یلن، وزیر خزانه‌داری در هفته گذشته با لیو هی، معاون نخست‌وزیر چین دیدار کرده و قرار است آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا در ماه فوریه به پکن سفر کند. این دیدار اولین دیدار از زمان شیوع کرونا در اوایل ۲۰۲۰ است.

روسیه و چین قبل از جنگ اعلام کردند که روابط‌شان بی‌محدودیت است. مقامات آمریکا نیز باور دارند که چین قصد فروش تجهیزات نظامی کشنده به روسیه را دارد. اما در نگاه دولت، چین از این برنامه عقب کشیده و می‌گوید  کمکی که به تهاجم روسیه کمک کند انجام نداده است.

به گفته منابع، دولت آمریکا معتقد است که چین می‌خواهد به روسیه کمک کرده و آن‌طور که ادعا می‌کند بی‌طرف نیست. از آن طرف نیز، برخلاف درخواست آمریکا از سایر کشورها برای قطع ارتباط با اقتصاد روسیه، چین روابط تجاری خود با روس ها را تقویت کرده است

دست رد چین به درخواست ها برای تحریم روسیه

چین از اساس هرگونه تحریمی به غیر از تحریم‌های توافقی سازمان ملل را رد کرده و خواسته آمریکا از سایر کشورها برای محدودسازی تجارت را نقض حاکمیت می‌داند. واردات چین از روسیه نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد و صادراتش نیز ۱۳ درصد افزایش یافته است.

هزاران شرکت دولتی در چین وجود دارد که برخی از آنها مستقیماً توسط دولت مرکزی کنترل می‌شوند و جایگاه مدیران اجرایی آن با وزیران برابری کرده و روی برخی نیز نظارت مستقیم کمتر قرار دارد. با این حال، همه آنها تحت نفوذ حزب کمونیست هستند، حتی اگر همیشه جزئیات عملکرد آنها به طور دقیق رصد نشود.

این روند تنها آنچه را که مقامات آمریکایی به شکل رسمی از آن هشدار داده‌اند، تشدید می‌کند. بلینکن گفت که در ملاقات با یک مقام ارشد چین در ماه ژوئیه، نگرانی خود روابط چین با روسیه را ابراز کرده است.

بلینکن در آن زمان گفت: اکنون پکن ادعای بی‌طرفی می‌کند. بگذارید بگویم که بی‌طرف بودن در این جنگ بسیار سخت است. یک متجاوز آشکار و یک قربانی آشکار وجود دارد.

توافقات اقتصادی شی و پوتین

بر اساس گزارش تلویزیون دولتی چین، در اواخر دسامبر، شی و پوتین در تماسی تلفنی با یکدیگر توافق کردند که در زمینه تجارت، انرژی، مالی و کشاورزی همکاری کنند. شی به پوتین گفت که پکن به ایفای نقش سازنده در تلاش برای حل و فصل بحران اوکراین ادامه خواهد داد، اگرچه مسیر مذاکرات صلح هموار نخواهد بود.

با این حال، تعمیق حمایت از مسکو، به تلاش‌های اخیر چین برای بهبود روابط با ایالات متحده پس از ماه‌ها تنش شدید، ضربه می‌زند. بر اساس بیانیه کاخ سفید، جو بایدن و شی پس از دیدار سال گذشته در بالی، گفتند که هرگز نباید از سلاح اتمی استفاده کرد و آنها با استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین مخالف‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید