گوترش: دستیابی به برابری جنسیتی ۳۰۰ سال طول می‌کشد

کدخبر: ۵۵۹۶۸۴
اقتصادنیوز: دبیر کل سازمان ملل با اشاره به اینکه دستیابی به برابری جنسیتی مشکل تر شده است، گفت: در مسیر کنونی دستیابی به برابری جنسیتی ۳۰۰ سال طول می‌کشد.
گوترش: دستیابی به برابری جنسیتی ۳۰۰ سال طول می‌کشد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در شصت و هفتمین کمیسیون مقام زن سازمان ملل افزود: از اوکراین گرفته تا ساحل، بحران و جنگ ابتدا بر زنان و دختران تأثیر می گذارد. در افغانستان، زنان و دختران از زندگی عمومی حذف شده اند.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: بدون بینش و خلاقیت نیمی از جهان، علم و فناوری تنها نیمی از ظرفیت خود را برآورده خواهد کرد.

وی افزود: در سطح جهان، دختران و زنان تنها یک سوم دانش آموزان در رشته های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات را تشکیل می دهند. همه گیری کرونا نابرابری در دسترسی به اینترنت را تشدید کرده و خطراتی را که زنان و دختران در فضای مجازی با آن روبرو هستند، تشدید شده است.

گوترش گفت: قرن‌ها مردسالاری، تبعیض و کلیشه‌های مضر شکاف جنسیتی عظیمی را در علم و فناوری ایجاد کرده است. نابرابری جنسیتی مساله قدرت است. امروز من خواستار اقدام فوری برای برابری قدرت از سه طریق هستم.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: اول، افزایش آموزش، درآمد و اشتغال برای زنان و دختران. دوم، رهبران باید مشارکت و رهبری کامل زنان و دختران را در علم و فناوری ارتقا دهند و سوم، ما باید یک محیط دیجیتال امن برای زنان و دختران ایجاد کنیم.

شصت و هفتمین کمیسیون مقام زن سازمان ملل از امروز دوشنبه کار خود را در مقر این نهاد بین المللی در نیویورک در حالی آغاز می کند که جمهوری اسلامی ایران به رغم اقدام سیاسی غرب در لغو عضویتش در این کمیسیون، قرار است در روز نخست این نشست سخنرانی کند.

به گزارش ایرنا، این نشست با عنوان "نوآوری و تغییرات تکنولوژی و آموزش در عصر دیجیتال برای دستیابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران" برگزار خواهد شد

"ماتو جوینی" سفیر و نماینده دائم آفریقای جنوبی در سازمان ملل و رییس کمیسیون مقام زن روز جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در نیویورک با تشریح نشست امسال در پاسخ به سوالی درباره حضور ایران گفت که اگر ایران بخواهد برای سخنرانی در مجمع عمومی و گفتگوهای عمومی کمیسیون مقام زن ثبت نام کند، می تواند این کار را انجام دهد.

وی تصریح کرد اگر چه ایران دیگر عضو کمیسیون مقام زن سازمان ملل نیست اما چون عضو سازمان ملل و مجمع عمومی است، مانند دیگر اعضا می تواند در رویدادها شرکت کنند.

رئیس کمیسیون مقام زن سازمان ملل افزود: تنها رویدادی که ایران نمی تواند در آن شرکت داشته باشد امر رای گیری در کمیسیون مقام زن است.

به گفته یکی دیگر از اعضای هیات رئیسه کمیسیون مقام زن سازمان ملل، جمهوری اسلامی ایران برای ارائه سخنرانی ویدئویی در این کمیسیون ثبت نام کرده است و همه اعضا صرنظر از وضعیت عضویت آنها وی توانند سخنرانی کنند.

آمریکا قطعنامه سیاسی لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل را ۱۴ دسامبر ۲۰۲۲ / ۲۳ آذرماه ۱۴۰۱ در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (اکوسوک) که این کمیسیون زیر مجموعه آن است، مطرح کرد که با ۲۹ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع به تصویب رسید.

کشورهای بولیوی، چین، قزاقستان، نیکاراگوئه، نیجریه، عمان، روسیه و زیمبابوه به قطعنامه پیشنهادی برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل رأی مخالف دادند.

آمریکا و متحدان غربی اش یعنی اعضای اتحادیه اروپا و کانادا و کشورهای آرژانتین و شیلی، کلمبیا، گواتمالا، پرو و پاناما به لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل رای مثبت دادند و کشورهایی چون مکزیک، تایلند و تونس رای ممتنع دادند.

نمایش ضدایرانی آمریکا به بهانه حمایت از زنان ایرانی و همسو با مخالفان جمهوری اسلامی ایران در حالی برگزار شد که دولت جو بایدن و متحدان غربی آن، به رغم ادعای رویکرد دیپلماسی همزمان با آغاز حوادث اخیر در ایران، با دخالت در امور داخلی تهران و همسو با مخالفان جمهوری اسلامی ایران، از این ناآرامی ها پشتیبانی کرده اند و با تصویب قطعنامه لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل، بدعتی خطرناک را در سازمان ملل برای کشورهای غیرهمسو با خود پایه گذاری کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید