سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

شوک ایران و عربستان به جهان/ تهران از روسیه جنگنده می خرد؟

کدخبر: ۵۶۰۴۶۳
توافق ایران و عربستان واکنش های داخلی و خارجی به آن از جمله خبرهای مهم 24 ساعت اخیر بود که اقتصادنیوز در این گزارش آنان را مرور کرده است.
شوک ایران و عربستان به جهان/ تهران از روسیه جنگنده می خرد؟

به گزارش اقتصادنیوز، دنیای سیاست در روز گذشته آرام شروع شد اما، خبر ناگهانی توافق ایران و عربستان با موجی از واکنش های داخلی و خارجی رو به رو شد. همچنین واکنش ها به اظهارات میرسلیم و توافق ایران و روسیه برای خرید تسلیحات نظامی از خبرهای مهم روز گذشته بودند که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» می خوانید. 

آشتی تهران و ریاض بعد از 7 سال

اگر چه از شروع مذاکرات ایران و عربستان بیش از  دو سال می گذشت اما، روز گذشته، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.

خبری که با واکنش های زیادی در داخل و خارج از کشور رو به رو شد. در این میان برخی از این توافق استقبال کردند و برخی دیگر هم به ماجرای حمله به سفارت عربستان در سال 94 کنایه زدند. مانند کانال تلگرامی حسن روحانی، رئیس جمهور سابق در مطلبی به توافق ایران و عربستان واکنش نشان داد و نوشت: «خدا نیامرزد آنهایی را که نگذاشتند روابط بین ایران و برخی همسایه‌ها به خوبی انجام بگیرد. کارهای کودکانه و احمقانه انجام دادند، به مراکز دیپلماتیک حمله کردند. اگر اینها نبود امروز شرایط بهتری داشتیم.»

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی هم در توئیتی نوشت:« توافق با آژانس و عربستان دو اقدام مثبت بودند. تفاهمات بین المللی و تنش زدایی به تدریج آثار خود را بر کاهش انتظارات تورمی نشان میدهد، حتی در یک روز تعطیل! ادامه تعامل،از خانه تا جهان، رمز گشایش امور و پیش نیاز پیشرفت و توسعه کشور است.»

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات هم نوشت:« کاهش تنش‌ با دولت سعودی و بازگشایی سفارت‌ها، اقدام پسندیده‌ای است. باید تاکید کرد که «دیپلماسی» راهگشاست.»

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت هم در واکنش به این توافق در توئیتی نوشت:«‌ سیاست همسایگی دولت سیزدهم، پروژه غربی - عبری انزوای ایران را به حاشیه راند: توافق تاریخی ایران و عربستان در چین، پس از سلسله مذاکرات کاملا آسیایی، مناسبات منطقه را تغییر می‌دهد. امنیت و اقتصاد غرب آسیا را ملت‌ها و دولت‌های غرب آسیا می‌سازند، بدون دخالت خارجی.»

اما این توافق با واکنش هایی هم در خارج از کشور رو به رو شد. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، که  با عباراتی مبهم به سوال یک خبرنگار درباره توافق ایران و عربستان سعودی برای احیای روابط دیپلماتیک واکنش نشان داد اما، سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که واشنگتن از گزارش‌ها درباره بازگشت روابط دیپلماتیک ایران و عربستان مطلع است.

 وانگ یی، وزیر خارجه چین هم گفت:« مذاکرات و گفتگوی عربستان سعودی و ایران در پکن، پیروزی صلح  است. مذاکرات بر اساس توافق دیدگاه‌ها میان رهبران چین، عربستان سعودی و ایران پیش رفت.»

 فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان، هم در توئیتی نوشت که از سرگیری روابط میان ریاض و تهران در راستای رویکرد عربستان در ترجیح دادن راه حل های سیاسی و گفت وگو و تلاش برای تقویت این مساله در منطقه است.

واکنش ایران به تعطیلی اینستکس

روز پنجشنبه بود که کشورهای اروپایی اعلام کردند سیستمی را که در سال ۲۰۱۹ برای محافظت از تجارت با ایران در برابر تحریم‌های آمریکا راه‌اندازی کردند  تعطیل کرده است.

موضوعی که با واکنش ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مواجه شد و او گفت:« جمهوری اسلامی ایران اگرچه هرگز به اینستکس تکیه نکرده و دل نبسته بود، اما در کمال حسن نیت، از هیچ همکاری مقتضی برای فعالیت این کانال دریغ نکرد.» 

پس لرزه اظهارات میرسلیم

همچنین واکنش ها به اظهارات اخیر میرسلیم درباره بی اعتنایی به نظر مردم، آخرین خبر از وضعیت جسمانی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، نهایی شدن خرید جنگنده‌های سوخو-۳۵ از روسیه از خبرهای مهم روز گذشته بودند. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید