سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

شمخانی با «ماموریت ویژه دوم» به امارات رفت /رزمایش ایران، چین و روسیه زیر ذره بین آمریکا

کدخبر: ۵۶۱۶۲۲
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
شمخانی با «ماموریت ویژه دوم» به امارات رفت /رزمایش ایران، چین و روسیه زیر ذره بین آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز، بعد سفر علی شمخانی به چین که در جریان آن توافق ایران و عربستان شکل گرفت، حالا وی عازم امارات شد تا گمانه زنی ها بر سر توافقی دیگر بالا بگیرد.

برگزاری رزمایش مشترک میان ایران، چین و روسیه از خبرهای مهم روز گذشته بود که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» می خوانید. 

امارات؛ مقصد بعدی علی شمخانی

بعد از سفر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی به عربستان که در جریان آن دو کشور پس از ۷ سال مجددا روابط خود را از سرگرفتند،  دیروز خبری منتشر شد که  علی شمخانی امروز پنجشنبه ۲۵ اسفندماه در پاسخ به سفر شیخ طحنون بن‌زاید آل‌نهیان، مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی به ایران و به دعوت رسمی همتای خود‌ به ابوظبی سفر  می کند، سفری که دقایقی پیش آغاز شد و شمخانی برای یک ماموریت ویژه دیگر عازم امارات شد.

گفته می شود شمخانی در سفر به امارات علاوه بر مذاکره با همتای اماراتی خود با مقامات بلند پایه این کشور نیز دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو خواهد کرد.

بنا بر تحلیل ها افزایش آشکار تعامل ایران و امارات به دنبال سفر اخیر شمخانی به چین است.

همچنین سیف محمد عبید الزعابی سفیر امارات در تهران ظهر دیروز در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بسیار خرسندیم که روابط دو جانبه شما با عربستان در حال شکل‌گیری است و این روابط به طور کلی با کشورهای همسایه، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و به طور ویژه با کشور امارات شکل گرفته است.

آغاز رزمایش مرکب

ناوهای متحدان اصلی ایران، چین و روسیه برای برگزاری رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳ در شمال اقیانوس هند وارد آب‌های سرزمینی ایران شدند.

 بنابر اعلام روابط عمومی ارتش، مرحله اصلی این رزمایش در روزهای آینده برگزار می‌شود که درآن یگان‌های شناور و پروازی نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین ناوهای نیروی دریایی کشورهای چین و روسیه، حضور خواهند داشت.

در واکنش به این رزمایش، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا تاکید کرد که کشورش به دقت آن را رصد می‌کند.

واکنش های ادامه دار به آشتی تهران- ریاض

با وجود اینکه نزدیک به یک هفته از توافق میان ایران و عربستان می گذرد، اما همچنان واکنش ها و تحلیل ها درباره آن ادامه دارد. 

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا پس از گذشت چندین روز از اعلام توافق میان ایران و عربستان سعودی، در سفر خود به آفریقا، نقش چین در میانجیگری برای توافق میان ایران و عربستان را امری خوب توصیف کرد.

از سوی دیگر، هانس گروندبرگ نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن، ضمن استقبال از این توافق  تصریح کرد: ما علاوه بر تغییرات مهم در عمق مذاکرات، شاهد یک حرکت دیپلماتیک منطقه‌ای هستیم.

صدور کیفرخواست دو چهره سیاسی

در این میان، آزادی سپیده قلیان از زندان، صدور کیفرخواست صادق زیباکلام و آذر منصوری و اظهارات  مهم سخنگوی دولت درباره ساعت آغاز به کار ادارات در 1402 از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بود. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید