ابتکار جدید «بورل» برای ارسال گلوله توپ به اوکراین

کدخبر: ۵۶۱۹۵۳
اقتصادنیوز: برخی از کشورهای اروپایی قصد دارند در راستای حمایت‌های نظامی خود از کی‌یف گلوله‌های توپ برای اوکراین خریداری کنند.
ابتکار جدید «بورل» برای ارسال گلوله توپ به اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا جمعه گفت که بسیاری از کشورهای عضو این اتحادیه قرار است دوشنبه آینده توافقنامه‌ای در این زمینه امضا کنند.

رویترز گزارش داد، تعداد دقیق کشورهایی که این توافقنامه را امضا خواهند کرد هنوز مشخص نیست زیرا برخی از آنها همچنان در حال بررسی این طرح هستند.

بر اساس این طرح، قرار است گلوله‌های ۱۵۵ میلیمتری توپخانه برای اوکراین خریداری شده و اولین سفارش در اواخر ماه می ثبت شود.

این طرح بخشی از ابتکار جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای ارسال گلوله توپخانه به اوکراین است. بر اساس این طرح، قرار است کشورهای اتحادیه اروپا ۱.۰۷ میلیارد دلار گلوله توپخانه از زاغه‌های خود به اوکراین بفرستند و بیش از یک میلیارد دلار دیگر گلوله توپخانه برای آن کشور خریداری کند.

این توافقنامه دوشنبه و در حاشیه جلسه وزرای دفاع و خارجه کشورهای اتحادیه اروپا در بروکسل امضا می شود.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود، گفت: ترتیبات لازم در این زمینه بسیار زود آماده شد. ممکن است همه کشورهای عضو اتحادیه و نروژ در آن مشارکت کنند.

اوکراین اعلام کرده است که به گلوله‌های ۱۵۵ میلیمتری توپخانه نیاز مبرمی دارد تا از آنها در مقابل روسیه استفاده کند. دو طرف روزانه هزاران گلوله توپخانه به سمت یکدیگر شلیک می‌کنند.

رهبران اوکراین و غرب در هفته‌های اخیرا هشدار داده‌اند که کی‌یف بیش از توان تولیدی متحدانش، گلوله‌های توپخانه را مصرف می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید