بلینکن: از مذاکرات مستقیم در قفقاز جنوبی حمایت می‌کنیم

کدخبر: ۵۶۲۵۲۲
اقتصادنیوز: وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با نخست وزیر ارمنستان بر حمایت واشنگتن از مذاکره مستقیم در منطقه قفقاز جنوبی تاکید کرد.
بلینکن: از مذاکرات مستقیم در قفقاز جنوبی حمایت می‌کنیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، دفتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفت و گو کرد.

توافق عربستان سعودی و یمن بر سر تبادل اسرا

وزیر خارجه آمریکا در این گفتگو بر حمایت مستمر آمریکا برای تسهیل گفتگوهای صلح دوجانبه با آذربایجان اشاره کرد و از نخست وزیر ارمنستان به خاطر تعهد این کشور به صلح قدردانی و به انجام گام های مشخص جهت یافتن راه حل برای مسائل باقی مانده تشویق کرد.

بلینکن همچنین بر حمایت آمریکا از مذاکرات مستقیم و دیپلماسی برای حمایت از صلح پایدار در منطقه قفقاز جنوبی تاکید و اعلام کرد که راه حل نظامی برای حل اختلافات وجود ندارد.

جمهوری آذربایجان روز یکشنبه از ارمنستان خواست تا واقعیتی را که در نتیجه جنگ ۴۴ روزه میان دو کشور به وجود آمده است، بپذیرد و از «اقدامات تهاجمی و سیاست‌های بدخواهانه» خودداری کند.

به گزارش یکشنبه شب ایرنا از خبرگزاری "آناتولی", آیخان حاجی زاد، سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان در ارتباط با بیانیه وزارت خارجه ارمنستان گفت: توصیف بازگشت آوارگان آذربایجانی به خانه هایشان به عنوان «نقض» بیانیه سه جانبه و اظهار عباراتی مانند «استقرار غیرقانونی» یکی دیگر از نمونه‌های بارز ریاکاری ارمنستان است.

حاجی‌زاد گفت: ارمنستان با اشغال اراضی آذربایجان بمدت نزدیک به ۳۰ سال، قوانین بین‌المللی و چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض ، حدود یک میلیون آذربایجانی را به اتکا به زور از سرزمین‌های خود آواره و تمام آثار تاریخی و مذهبی آذربایجان را به‌طور بی‌رحمانه‌ای تخریب کرده است. ”

وی افزود: "این بیانیه وزارت خارجه ارمنستان نشان دهنده تبعیض نژادی و نفرت پراکنی از سوی این کشور است. "

این سخنگو همچنین گفت که بیانیه ایروان با اشاره به شهرک‌های آذربایجانی با «نام‌های خیالی,» «نمونه دیگری از ادعاهای ارضی ارمنستان علیه آذربایجان است.»

فرصت‌سوزی برجامی در مرداد 1401 + فیلم

در این بیانیه آمده است که ادعای ارمنستان مبنی بر عدم علاقه آذربایجان به توافقنامه صلح «یک نمونه آشکار دیگر از فریبکاری از سوی این کشور است.»

به گزارش ایرنا, وزارت امور خارجه ارمنستان روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای و با استناد به ارزیابی‌های انجام شده، اعلام کرد: شواهد حاکی از این است که جمهوری آذربایجان برای یک تجاوز جدید به منطقه قره‌باغ و نسل‌کشی ارامنه آماده می‌شود.

در بیانیه وزارت خارجه ارمنستان آمده است: ارزیابی‌های وزارت امور خارجه ارمنستان مشخص می‌کند که جمهوری آذربایجان با گفتمان و اقدامات تهاجمی، برای نسل کشی ارمنی‌ها در منطقه قره باغ و یک حمله جدید به ارمنستان آماده می‌شود.

وزارت خارجه ارمنستان در بیانیه خود تاکید کرده است که باکو هر کاری انجام می‌دهد تا صلح در منطقه را غیر ممکن سازد.

جمهوری آذربایجان از دسامبر ۲۰۲۲ گذرگاه لاچین که منطقه قره باغ را به سرزمین اصلی ارمنستان متصل می‌کند، مسدود کرد. ایروان در این مورد گفته است که باکو با این کار به دنبال نسل کشی ارمنی‌ها در منطقه قره باغ است.
نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان روز ۱۸ فوریه ۲۰۲۳ (۲۹ بهمن) در مونیخ مذاکرات صلحی را انجام دادند اما تاکنون نتیجه ‌ای حاصل نشده است.

تنش میان باکو و ایروان به رغم آتش‌بس ماه سپتامبر (شهریور) پس از حمله جمهوری آذربایجان به ارمنستان و تشدید مناقشه چندین دهه‌ای بر سر قره‌باغ که جمعیت آن را عمدتا ارمنی‌های "قوم آرتساخ" تشکیل می‌دهند، همچنان ادامه دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید