بی‌بی زمان می‌خرد

شکاف عمیق در ارتش اسرائیل /معترضان به خیابان بر می‌گردند؟

کدخبر: ۵۶۳۹۴۲
نتانیاهو می گوید که بازنگری قضایی خود را به تعویق می اندازد. اما آیا این برای معترضان کافی است؟
شکاف عمیق در ارتش اسرائیل /معترضان به خیابان بر می‌گردند؟

به گزارش اقتصادنیوز،  در هفته‌های گذشته اسرائیل بحران سیاسی بی‌سابقه‌ای را از سر گذرانده است. لایحه اصلاحات قضایی پیشنهادی کابینه راست افراطی به رهبری بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم، اعتراضات گسترده‌ای را در سرزمین‌های اشغالی برانگیخت تا در نهایت کابینه در روز دوشنبه به طور موقت از تصویب این لایحه عقب نشست.

با این حال پرسش این است که آیا با توقف موقت لایحه، اعتراضات نیز به پایان رسیده است. سی‌ان‌ان طی گزارشی این مسئله را مورد بررسی قرار داده است.

در انتظار نشست تابستانی

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد  رای‌گیری درباره اصلاحات قضایی برنامه‌ریزی‌شده خود را به تعویق می‌اندازد، اما تحلیل‌گران می‌گویند این ممکن است برای آرام کردن اعتراض‌ها کافی نباشد. او اعلام کرده که رای‌گیری دوم و سوم در مورد این قانون را به بعد از عید پسح یهودیان -از 5 تا 13 آوریل- به تعویق می‌اندازد تا «زمان برای فرصتی واقعی برای یک بحث واقعی فراهم شود». نتانیاهو با این وجود اصرار داشت که بازنگری اساسی ضروری است.

اوایل روز دوشنبه، ایتامار بن گویر، وزیر راست افراطی امنیت داخلی اسرائیل، اصرار داشت «اگر در طول تعطیلات توافقی حاصل نشود» لایحه بازنگری قضایی در دوره تابستانی پارلمان به رای گذاشته می شود. بن گویر گفت که تعهد نتانیاهو نسبت به رای‌گیری در مورد این لایحه را گرفته و به عنوان بخشی از توافق، گارد ملی تحت وزارت بن گویر ایجاد خواهد شد.

نشست تابستانی کنست از 30 آوریل تا 30 جولای برگزار می شود.

بی‌بی زمان می‌خرد

کارشناسان می‌گویند در حالی که نتانیاهو تلاش می‌کند تا برای خودش زمان بخرد، مشخص نیست که آیا تعویق رأی‌گیری باعث خاموش شدن اعتراضات عظیم و اعتصابات توده‌ای می شود که اسرائیل را فلج می کند یا خیر.

2

پس از اعلام نتانیاهو، آرنون بار دیوید، رهبر اتحادیه کارگری هیستادروت، اعلام کرد که اعتصاب عمومی که روز دوشنبه سراسر سرزمین‌های اشغالی را فرا گرفت، لغو خواهد شد، اما به نتانیاهو نسبت به احیای این قانون هشدار داد.

اعتراضات در اورشلیم و تل آویو صبح روز سه شنبه پایان یافت.

معترضان به خیابان باز می‌گردند؟

گیدئون راحت، یکی از اعضای دانشگاه عبری اورشلیم، گفت که اعتراضات ممکن است ادامه یابد یا در تاریخ دیگری از سر گرفته شود، اما با این وجود تظاهرکنندگان برای اعتراضات «آماده» هستند و هر لحظه می تواند به خیابان ها بازگردد.راحت به سی‌ان‌ان گفت: «معترضان اکنون زیرساخت‌هایی را دارند که در عرض چند دقیقه اعتراض‌ها را (به خیابان‌ها) برمی‌گردانند».

photo_2023-03-28_01-58-49

سرلشکر تامیر هیمن، رئیس سابق اداره اطلاعات اسرائیل و مدیر عامل مؤسسه مطالعات امنیت ملی (INSS)، گفت که به تعویق انداختن رای‌گیری به بعد از عید پسح، به خشم خیابان‌ها را پایان نخواهد داد. هیمن به سی‌ان‌ان گفت: «تظاهرات ادامه خواهد یافت مگر اینکه نتانیاهو علناً متوجه شود که در رهبری اصلاحات قضایی اشتباه کرده و (اینکه) انگیزه‌های آینده را برای تجدید اصلاحات قضایی در اختیار دارد. این تنها سناریویی است که در آن شاهد توقف کامل همه تظاهرات خواهیم بود.»

به عقیده هیمن: «با این حال، اگر نتانیاهو از توقف برای انجام مذاکرات مناسب با همه طرف‌ها استفاده کند و در نهایت یک لایحه اصلاحی تعدیل‌شده ارائه کند که مورد پذیرش مخالفان قرار گیرد، شاید، در آن صورت، در نهایت، پس از روز استقلال، شاهد کاهش اعتراضات باشیم».

تعمیق شکاف‌ها در ارتش

نتانیاهو همچنین در جریان سخنرانی خود انتقاد خود را از امتناع برخی از نیروهای ذخیره از آموزش یا خدمت در ارتش در اعتراض به تغییرات برنامه ریزی شده تکرار کرد. نخست وزیر پیش از این یوآو گالانت وزیر دفاع را به دلیل مخالفت با اصلاحات برنامه ریزی شده برکنار کرده بود. نخست وزیر گفت: «کابینه اسرائیل نمی تواند با افرادی که از خدمت در ارتش امتناع می کنند ادامه دهد. امتناع از خدمت پایان کشور (رژیم) ماست».

4

هیمن گفت که اعتراضات ممکن است یک تهدید امنیتی باشد زیرا برخی در ارتش شروع به تقسیم شدن به اردوگاه‌های موافق و مخالف اصلاحات قضایی کرده اند. به گفته او، در حالی که هنوز این اتفاق نیفتاده است، جنبش توده‌ای می‌تواند باعث «تعمیق اختلافات در داخل واحدهای ارتش شده و شکاف‌ها  بیشتر و عمیق‌تر شود».

راحت گفت که برخی از نظامیان مورد اشاره نتانیاهو نیز در یگان های بسیار حساس خدمت می کنند. اما از آنجایی که آنها اکثراً داوطلبانی هستند که این کار را به دلیل علاقه  به این رژیم انجام می‌دهند، نتانیاهو باید برای بازگرداندن آنها به پست‌های خود، «اعتماد آنها را بازیابد». راحت گفت این مشکل اعتماد است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید