رمزگشایی از سفر هیاتی از حماس به عربستان

شکست ماموریت آمریکا و اسرائیل علیه ایران /ریاض به دنبال نزدیک تر شدن به تهران است؟

کدخبر: ۵۶۸۱۶۸
احیای روابط با حماس، یکی از گروه های متحد ایران را می توان شکستی برای تلاش های ایالات متحده و اسرائیل جهت تعریف ائتلاف نظامی میان تل آویو و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس علیه ایران قلمداد کرد.
شکست ماموریت آمریکا و اسرائیل علیه ایران /ریاض به دنبال نزدیک تر شدن به تهران است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، مقام های ریاض با رهبران سیاسی حماس دیدار داشتند تا زمینه را برای احیای روابط دیپلماتیک؛ روابطی که از سال 2007 سرد شده، هموار کنند. ناظران بر این باورند که این دیدار بخشی از ماجراجویی بن سلمان است که با هدف نزدیکی به ایران انجام شده است.

شکست ماموریت ائتلاف تل آویو و واشنگتن

 احیای روابط با حماس، یکی از گروه های متحد ایران را می توان شکستی برای تلاش های ایالات متحده و اسرائیل جهت تعریف ائتلاف نظامی میان تل آویو و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس علیه ایران قلمداد کرد. علاوه بر این، آنگونه که وال استریت ژورنال نوشته، این دیدار، هدف «بی بی» جهت عادی سازی روابط با ریاض را پیچیده تر خواهد کرد.

به گفته مقام های سعودی و یک دیپلمات آشنا به این موضوع، مقام های حماس امید دارند که در جریان گفتگوها، تعداد زیادی از اسرای فلسطینی که در زندان های عربستان به سر می برند و در جریان درگیری و تنش ها میان دو طرف بازداشت شده اند، آزاد شوند.

حماس که چندین بار رویاروی اسرائیل قرار گرفته، سال 2007 پس از آن که با تشکیلات خودگردان فلسطین که کنترل کرانه باختری را در اختیار دارد درگیر تنش شد، با موضع سخت گیرانه ریاض روبرو شد. حالا به واسطه نزدیک تر شدن روابط حماس با ایران موجب گشت تا عربستان این گروه را در لیست تهدیدهای خود تعریف کند بالاخص آن که این حماس شاخه ای از اخوان المسلمین است؛ گروهی که به ادعای عربستان گروهی خطرناک برای این بازیگر قلمداد می شود.

خیز ولیعهد برای ایجاد همگرایی میان فتح و حماس

حالا آنگونه که وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه سعودی و فلسطینی نوشته، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم به جده سفر کرده تا با محمد بن سلمان دیدار کند. عربستان در بازه ای از زمان از حامیان قدرتمند تشکیلات خودگردان فلسطین بود اما کمک های این کشور به رام الله در سال های اخیر کاهش یافته و با نزدیک شدن پادشاهی به اسرائیل و اتحادش با دولت پیشین آمریکا که غالبا فلسطینی ها را در موضع ضعف قرار می داد، روابط دو طرف بدتر هم شد.

مقام های سعودی گفتند میانجیگری برای توافق و آشتی میان جناح های فلسطینی یکی از اهداف بلند مدت ولیعهد است.تلاش های پیشین جهت میانجیگری جهت توافق میان جناح های فلسطینی به واسطه اختلاف نظر در باب انتخابات احتمالی فلسطین، رخدادی که از سال 2006 تا به امروز برگزار نشده و این مقوله که حماس می تواند شاخه نظامی اش را حفظ کند، شکست خورده است.

به گفته مقام های سعودی آشنا به این سفر، تلاش های ریاض برای نزدیک شدن به حماس بخشی از تلاش های عربستان جهت به رخ کشیدن نفوذ دیپلماتیک ولیعهد نیز قلمداد می شود؛ چهره ای جوان که فارغ از مخالفت خوانی های متحدانش می خواهد با سوریه نیز هم صدا شود و در کنار چین و روسیه، نفوذش در خاورمیانه را تثبیت کند.

در شرایط کنونی عربستان و امارات و گروهی از کشورهای عربی برای احیای روابط دیپلماتیک خود با دمشق خیز برداشته اند. ماه گذشته عربستان سعودی در جریان توافقی با میانجیگری چین روابط دیپلماتیک خود با ایران را هم احیا کرد.به گفته منابع آگاه، احیای رابطه دیپلماتیک با تهران راه را برای حماس جهت رایزنی با سعودی ها هموار کرده است.

درهایی که باز شد

آنگونه که وال استریت ژورنال نوشته در سال های اخیر میان  رهبران حماس درباب همسویی با ایران اختلاف نظر وجود داشته، به ادعای مقام های اسرائیلی و گروهی از تحلیلگران سیاسی چهره هایی چون اسماعیل هنیه از روابط نزدیک با تهران حمایت می کردند در حالی که رهبران دیگر این گروه هشدار داده اند که در صورت نزدیکی به ایران، حماس حمایت کشورهای سنی خلیج فارس را از دست خواهد داد.

یوئل گزوانسکی، پژوهشگر ارشد فعال در موسسه مطالعات امنیت ملی در این باره گفت که نزدیک شدن ایران و عربستان درهای زیادی را باز کرد. او درباره تلاش های دیپلماتیک اخیر عربستان هم گفت که «این زمین ساختنی است».

ریاض نمی خواهد تخم مرغ هایش را در یک سبد بگذارد

نتانیاهو ماه دسامبر اندکی بعد از آن که بر مسند ریاست تکیه بزند گفته بود که یکی از اهداف اصلی اش عادی سازی رابطه با عربستان سعودی است. مقام های اسرائیلی در اوایل سال جاری در باب این که با ریاض جهت تعریف روابط دیپلماتیک به توافق دست یابند، خوش بین بودند. حالا آنگونه که منابع آگاه می گویند در حالی که همکاری آرام اسرائیل و عربستان در حوزه های امنیتی، اطلاعاتی و تجاری ادامه دارد، تلاش ها برای گسترش روابط پادشاهی و سایر کشورهای مسلمان نیزشتاب گرفته است.

جاکوب ناگل، یکی از اعضای فعال در بنیاد دفاع از دموکراسی در این باره گفت که تماس با حماس نشان می دهد که عربستان سعودی در تلاش است تا با همه طرف ها بازی کرده و همه تخم مرغ هایش را در یک سبد نگذارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید