ماموریت های خطرناک در خلیج فارس به روایت بلومبرگ

معامله ایران و آمریکا بر سر نفتکش ها؟ /آماده باش در العدید

کدخبر: ۵۷۴۸۱۸
گروهی از ناظران به درگیری‌ها میان تهران و واشنگتن در دهه 1980 اشاره کرده و می‌گویند که این احتمال وجود دارد که دو کشور در مسیر مشابهی قرار بگیرند.
معامله ایران و آمریکا بر سر نفتکش ها؟ /آماده باش در العدید

به گزارش اقتصادنیوز، در میانه تحولاتی چون حمله هواپیماهای بدون سرنشین به کرملین، آمادگی کی یف برای حمله بهاره به روسیه و فعالیت‌های تهاجمی چین اطراف تنگه تایوان، امروز معادلات در خاورمیانه نیز به شکل دیگری در حال رقم خوردن است.

تعداد شهدای حادثه مرزی سراوان افزایش یافت

کاریکاتور توهین‌آمیز مجله فرانسوی از اردوغان+ عکس

توقیف نفتکش ها به مرحله خطرناک می رسد؟

اخیرا دو نفتکش آمریکایی موسوم به ادونتج سوییت که با پرچم مارشال حرکت می‌کرد و نیووی با پرچم پاناما توسط سپاه پاسداران توقیف شدند.

یک خبر بد برای موافقان فیلترینگ/ اینستاگرام همچنان محبوب است

به ادعای بلومبرگ هر دو نفتکش هم اکنون در اختیار ایران قرار دارند و در نزدیکی تنگه هرمز در بندر عباس، پایگاه کلیدی نیروی دریایی ایران در خلیج فارس لنگر انداخته‌اند.

تونل مخفی و زیر زمینی پوتین در زیر کاخ‌های او+ تصاویر

ناظران این ادعا را مطرح می‌کنند که توقیف این دو نفتکش شاید در نگاه نخست زمینه ساز بحران نشود با این همه می‌تواند آغازی باشد برای چرخه‌ای که در چارچوبش نیروی دریایی آمریکایی برای حراست از کشتی‌های خود در خلیج فارس تن به ماموریت‌های خطرناک بدهد.

ایران می‌گوید که نفتکش ادونتیج سوییت که 27 آوریل توقیف شد، هنگام عبور ضمن نقض قوانین دریایی به کشتی دیگری آسیب وارد کرده است. با این همه آمریکا مدعی است که این کشتی صرفا حامل نفت خام کویت بود و به نمایندگی از «شورون»، غول نفتی آمریکایی در این منطقه در حال حرکت بود.

از همین رو تحلیلگران آمریکایی این ادعا را مطرح می‌کنند که توقیف این دو نفتکش پاسخ ایران به توقیف کشتی نفتی «سوئز راجان» است؛ نفتکشی که (به ادعای این گروه) از ایران عازم چین بود و در جزایر سنگاپور به شکلی نامشروع توقیف شد.

معامله ایران و آمریکا بر سر نفتکش ها؟

 در همین راستا گروهی مدعی‌اند که ایران برای آزاد کردن نفتکش‌های آمریکایی با واشنگتن معامله خواهد کرد.

درباره توقیف نفتکش نیووی، معادله پیچیده‌تر است. ایران می‌گوید که توقیف این نفتکش به واسطه صدور حکم قضایی انجام شده است.

D12hpfLsyexz

پاسخ ایران به مصادره نفتکش هایش به بهانه تحریم

بلومبرگ در ادامه گزارش ادعایی‌اش به توقیف نفتکش های یونانی موسوم به Prudent Warrior و Delta Poseidon اشاره کرد؛ دو نفتکشی که توسط ایران از ماه می تا نوامبر در توقیف بودند. به ادعای  بلومبرگ، توقیف متقابل نفتکش‌ها پاسخ ایران به مصادره کشتی‌هایش است که به بهانه تحریم‌ها توسط بازیگران دیگر متوقف می‌شوند.

با این همه آنگونه که گروهی از ناظران به درگیری‌ها میان تهران و واشنگتن در دهه 1980 اشاره کرده و می‌گویند که این احتمال وجود دارد که دو کشور در مسیر مشابهی قرار بگیرند.

همصدایی انگلیس و آمریکا علیه ایران؟

بلومبرگ مدعی است که ناوگان پنجم آمریکا به واسطه چنین دلایلی در بحرین مستقر شده، پایگاهی که دارای ناوشکن‌ها و رزم ناوهایی با موشک هدایت شونده و همچنین ناوهای هواپیمابر هسته‌ای است. پایگاه هوایی العدید، بزرگ‌ترین مرکز نظامی ایالات متحده در خاورمیانه نیز حضور قدرتمندی در خلیج فارس دارد.

بلومبرگ در ادامه گزارش خود مدعی شد که متحدان ایالات متحده چون بریتانیا نیز ممکن است با واشنگتن هم صدا شوند.

در شرایط کنونی گروه اعزامی نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا خارج از مرکز العدید مستقر است و دائما با نیروهای آمریکایی مستقر در این منطقه در حال برگزاری عملیات مشترک هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید