خبر بد برای جوبایدن/ ترامپ از بایدن سبقت گرفت

کدخبر: ۶۱۲۲۵۲
اقتصادنیوز : پولیتیکو در تحلیلی با اشاره به بدترشدن وضعیت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در نظرسنجی‌ها نوشت: سهم دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا و رقیب اصلی بایدن در نظرسنجی‌های ملی بیش از هر زمان دیگری در سال گذشته بوده است.
 خبر بد برای جوبایدن/ ترامپ از بایدن سبقت گرفت

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، تارنمای آمریکایی پولیتیکو نوشت: نوامبر با نظرسنجی روزنامه نیویورک تایمز و کالج سیینا شروع شد و نشان داد که ترامپ در ۶ ایالت کلیدی تاثیرگذار در انتخابات موسوم به میدان نبرد، جلوتر از بایدن است اما خیلی زود شاخص‌های دیگری بروز کرد که نشان می‌داد بایدن در معرض خطر انتخاباتی قرار دارد.

روز سخت دونالد ترامپ؛ رئیس جمهور سابق امروز محاکمه می‌شود

جایگاه بایدن در رقابت شانه‌به‌شانه با ترامپ درحال کاهش است و در نظرسنجی‌هایی که در ماه جاری میلادی از سوی ۱۳ موسسه نظرسنجی جداگانه انجام شده‌است، بایدن در همه این نظرسنجی‌ها به جز دو مورد، در وضعیت بدتری قرار دارد.

در حالی که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد رای‌دهندگان در حال ترک کردن بایدن هستند و بسیاری از آنها ممکن است هنوز مردد باشند و تمایلی به حمایت از ترامپ نداشته باشند، جمهوریخواهان درحال تقویت قدرت خود هستند. اکنون سهم ترامپ در میانگین نظرسنجی ملی بسیار بالاتر از هر مقعطی در سال گذشته است.

داده های مربوط به نظرسنجی‌های انجام شده در سطح ایالتی قابل‌توجه هستند: به غیر از نتایج نظرسنجی نیویورک تایمز و کالج سیینا، دیگر نظرسنجی‌های انجام شده در حدود یک هفته ونیم گذشته نشان داد که ترامپ با ۸ درصد اختلاف در آریزونا جلوتر از بایدن است و برتری او در ایالت میشیگان ۵ درصد است.

روند نزولی حمایت از بایدن در نظرسنجی‌های اخیر و مشکلات سیاسی او در شرایطی که حدود ۱۱ ماه تا روز انتخابات باقی مانده‌است، کاهش حمایت رای‌دهندگان دموکرات قابل اعتماد مانند جوان‌ترها و مشکلات دیگر ناشی از ترکیبی از مسائل دیگر از جمله جنگ خاورمیانه و افزایش نامزدهای مستقل و حزب سوم را نشان می‌دهد که ممکن است این حزب در انتخابات آرای هر دو نامزد اصلی، ترامپ و بایدن، را به خود جلب کنند.

پولیتیکو نوشت: بایدن رای‌دهندگان جوانتر را از دست داده اما هنوز تعداد آنها معلوم نیست. در نظرسنجی جدید ان بی سی نیوز، نتایج تکان‌دهنده‌ای بدست آمد. ترامپ در بین رای‌دهندگان زیر ۳۵ سال، با ۴۶ درصد در مقابل ۴۲ درصد از بایدن جلو افتاد.

برخی دیگر از نظرسنجی‌ها نیز رقابت تنگاتنگ این دو نامزد را در بین این قشر از رای‌دهندگان جوان حامی حزب دموکرات نشان داد. در بین رای‌دهندگان جوان بایدن، تنها با دو درصد اختلاف در نظرسنجی مورنینگ کانسالت، ۷ درصد در نظرسنجی فاکس نیوز و ۹ درصد در نظرسنجی دانشگاه کوئینپیاک از ترامپ جلوتر بود اما ترامپ در بین کل رای‌دهندگان در هر چهارنظرسنجی، از بایدن جلوتر بود.

برخی، کاهش محبوبیت بایدن نزد رای‌دهندگان جوانتر را چنین توجیه می‌کنند که رای‌دهندگان لیبرال جوانی که از حمایت دولت بایدن از رژیم صهیونیستی و جنگ غزه ناراضی هستند، ممکن است در نظرسنجی‌های اخیر شرکت نداشته باشند اما بسیاری از آنها در انتخابات نوامبر آینده ممکن است به او رای دهند.

محبوبیت بایدن در سرازیری

پولیتیکو نوشت: محبوبیت بایدن رو به کاهش است اما سهم ترامپ در نظرسنجی‌ها در حال افزایش است. رتبه محبوبیت بایدن در یک مقایسه تاریخی برای رئیس‌جمهوری که در این مقطع از دوره نخست ریاست جمهوری‌اش قرار دارد، پایین است. محبوبیت بایدن در میانگین نظرسنجی‌های موسسه فایو ترتی ایت که اوایل ماه جاری میلادی انجام شد به ۳۸ درصد رسید که پایین‌ترین سطح از ژوئیه ۲۰۲۲ است. به همین ترتیب، محبوبیت بایدن در میانگین نظرسنجی‌های موسسه ریل کلیر پالیتیکس به ۴۰ درصد رسید که از اوت ۲۰۲۲ در پایین‌ترین سطح بوده است.

از طرف دیگر، آمار حامیان ترامپ رو به‌افزایش است. میانگین نظرسنجی‌های ریل کلیر پالیتکیس برای ترامپ در کمتر از یک سال گذشته بین ۴۲ تا ۴۶ درصد و در رقابت تنگاتنگ با بایدن بوده است. اما اوایل ماه جاری نه تنها برای اولین بار محبوبیت ترامپ به ۴۶ درصد رسید بلکه او در نظرسنجی‌های این هفته به بالای ۴۷ درصد نزدیک شد که تقریبا با سهم او در انتخابات ۲۰۲۰ برابری می‌کرد.

فقط مسائل خاورمیانه باعث کاهش آرای بایدن نشده است

پولیتیکو در ادامه آورده است، برخی تلاش می‌کنند که هرگونه تغییری در ارقام نظرسنجی بایدن را به حوادث اخیر از جمله جنگ (رژیم) اسرائیل با حماس ربط دهند. اما واقعیت برای رئیس‌جمهوری امریکا اندکی پیچیده‌تر است.

میانگین نظرسنجی موسسه فایوترتی ایت، کاهش محبوبیت بایدن در نظرسنجی‌هایی را که به ماه مه (اردیبهشت) مربوط می‌شوند نشان می‌دهد. آمار نظرسنجی ریل کلیر پالیتیکس نیز به آوریل (فروردین) باز می‌گردد.

این درحالی است که متوسط نرخ محبوبیت ترامپ در دو ماه گذشته روندی صعودی داشته است و بنابر نظرسنجی فایوترتی ایت از ۳۹ درصد در اول سپتامبر به ۴۲ درصد تا بعد از ظهر چهارشنبه این هفته رسیده‌است.

ایالت‌های تاثیرگذار همسو با کل کشور حرکت می‌کنند و از بایدن فاصله می‌گیرند

خبرهای بد برای بایدن به نظرسنجی‌های ملی ختم نمی‌شود و این درحالی است که تلاش‌هایی برای تبلیغات برای افزایش حمایت از رئیس جمهوری انجام شده است. از اواسط ماه اوت (مرداد) بایدن و کمیته ملی دموکراتیک حدود ۱۲ میلیون دلار در آگهی‌های تلویزیونی ایالت‌های تاثیرگذار هزینه کرده است. در سراسر پاییز گذشته، بایدن هر هفته حدود یک میلیون دلار هزینه کرده است هرچه در چند هفته گذشته تقریباً این مبلغ به نصف کاهش یافته است. نظرسنجی نیویورک تایمز و کالج سیینا در ۶ ایالت آمریکا نشان می‌دهد این رقم هزینه تبلیغاتی برای کمک به بایدن بی‌تاثیر بوده‌است.

تاثیر نامزدهای حزب ثالث هنوز مشخص نیست

یکی از نگرانی‌ها این است که در نظرسنجی‌ها تقابل بایدن با دونالد ترامپ لحاظ شده‌است و شامل نامزدهای حزب ثالث نمی‌شود که می‌تواند حتی آرای رئیس جمهوری را بیش‌ازپیش کاهش دهد.

بسیاری از نظرسنجی‌ها هنوز شامل رقابت نامزدهای مستقلی مانند رابرت اف کندی جونیر‌، کورنل وست و نامزد حزب سبز جیل استین نمی‌شود و از این رو شواهد درحال‌حاضر اندکی برای سنجش تاثیر آنها وجود دارد. برتری ترامپ در مقابل بایدن در میانگین نظرسنجی‌های ریل کلیر پالیتیکس با افزودن رابرت کندی کمتر می‌شود اما با افزودن استین بیشتر می‌شود. این شواهد ضدونقیض نشان می‌دهد که برای بیان تغییراتی که نامزدهای مستقل و حزب سوم در روند رقابت‌های بایدن و ترامپ خواهند داشت، باید صبر کرد.

با این حال مشخص است که کاهش محبوبیت بایدن درحال حاضر نتیجه رقابت نامزدهای حزب ثالث و کسانی که احتمال دارد در آینده نامزد شوند -مانند جو مانوچین سناتور دموکرات-، نیست و حضور آنها در آینده کار را برای بایدن دشوارتر خواهد کرد به ویژه اگر نامزدهای مستقل، سهم زیادی از حمایت برخی گروه‌ها مانند رای‌دهندگان جوان‌تر را به خود اختصاص دهند.​

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید