فدرال رزرو حال بازارها را خراب کرد

اتفاق نادر در بازار دلار و طلا/ هم خطی پول قدیم و جدید

کدخبر: ۳۶۲۰۱۲
در اتفاقی که کمتر نظیر آن دیده شده است قیمت طلا و دلار با یکدیگر ‌هم مسیر شدند.در حالی که شاخص دلار نزدیک به سه دهم درصد کاهش یافت قیمت طلا هم روز پنج‌شنبه ریزشی شد و 0.7 درصد کاهش قیمت ثبت کرد تا بازارها شاهد اتفاق نادری باشند.
اتفاق نادر در بازار دلار و طلا/ هم خطی پول قدیم و جدید

تا دیروز طلا و دلار رقیب بودند،بسیاری از تحلیل گران اعتقاد داشتند طلا قوی نیازمند دلار ضعیف است و اگر برق طلا به عنوان نمادهای پول های باستان و قدیم دلار به عنوان نماد پول مدرن را بگیرد می توان شاهد رشد اونس در سطوح بالاتر بود.اما روز 5 شنبه یک اتفاق نادر رخ داد.شاخص دلار یک کانال عقب نشینی کرد اما طلا هم در کمال تعجب دنباله رو دلار شد و روی نمودار قیمت به سمت پایین سر خورد.برخی می گویند سیاست های اخیر فدرال رزرو حال بازارها را خراب کرده است از یک طرف هدف تورمی را کنار گذاشته اما از طرف دیگر تاکید دارد زمستان اقتصاد کرونا زده رو به پایان است.


بیشتر بخوانید:

>>>خلع ید بانک مرکزی از خرید ارز دولتی


چهارشنبه شب فدرال رزرو اعلام کرد که محدوده 0.25 درصد برای نرخ بهره تا زمانی که شرایط بازار کار به حد مطلوبی برسد حفظ خواهد شد. با وجود این‌که در بلندمدت سیاست نگه‌داشتن نرخ بهره بر روی 0.25 درصد به کاهش ارزش دلار و افزایش قیمت طلا می‌انجامد بسیاری انتظار داشتند پیرو نطق  یک ماه پیش فدرال رزرو در جکسون، هول طلا گام‌های بزرگ‌تری را بردارد. اما امید سرمایه گذاران از بین رفت زیرا حمایت های برای نجات اقتصاد از شر ویروس به اندازه کافی در سرمایه گذاران طلا انگیزه ایجاد نکرد.

بیانیه فدرال‌رزرو اگرچه بسیار محتاطانه راجع ‌به بهبود اقتصادی صحبت کرد، در عین حال چشم‌انداز اقتصادی جهان را بیشتر مثبت توصیف کرد. بانک مرکزی ایالات متحده انتظار دارد بهبود اقتصادی سریع‌تر از آنچه پیش از این پیش بینی شده بود ،اتفاق افتد شاهد آمار  بیکاری در ماه ژوئن است . این‌درحالی‌است که ادعاهای جدید بیکاری ایالات متحده هفته گذشته به سطوح بالاتر رسید که حاکی از توقف بهبود بازار کار است.

ضربه به فلزات گرانبها

سخنان نسبتاً امیدوار کننده و سلب امید از سرمایه‌گذاران جهت کمک‌های بیشتر برای ایجاد رونق اقتصادی قیمت طلا  را در روز پنجشنبه به پایین ترین سطح در بیش از یک هفته گذشته کاهش داد.روز چهارشنبه قیمت اونس از  سطح 1970 دلار فرو افتاد و در سطح 1960 دلار بسته شد روز پنجشنبه نیز قیمت فلز گرانبها تا 1930دلار هم رسید. قیمت اونس در ساعات پایانی پنج شنبه به وقت ایران 1946 دلار شد. بارت ملک، رئیس استراتژی‌های کالای تی‌دی‌سیکوریتیز ، گفت: «علی‌رغم این واقعیت که بانک فدرال تا حدودی سیاست پولی خود راحت و آزاد کرده، اما به نظر این تغییرات برای بازار طلا به اندازه کافی جدی نبوده است.»

بازار فلزات دیگر نیز شاهد کاهش‌های شدید‌تری بودند: اونس نقره با 1.4 درصد کاهش به 26.85 دلار ،  اونس پلاتین با 3.5 درصد کاهش به 934.70 دلار  ، و  اونس پالادیوم با 3 درصد کاهش به 2327 دلار رسید.

کاهش ارزش دلار و تقویت ارز‌های جهان

پس از تعیین نرخ بهره برای 3 سال آینده توسط فدرال رزرو، افزایش‌های دلار آمریکا در روز پنجشنبه تماماً پاک شدند و اکنون که بازارها بیانیه سیاست بانک مرکزی ایالات متحده را هضم کردند شاخص دلار 0.28 درصد سقوط را نشان می‌دهد.دلار آمریکا در اواخر ساعات بازار آسیا مجدداً رشد کرد و بزرگ‌ترین رشد روزانه خود را در بیش از یک هفته گذشته نشان داد. اما با توجه به راهنمایی های جدید فدرال رزرو که بر حفظ نرخ بهره ایالات‌متحده در پایین ترین سطح فعلی تا دست‌یابی به نرخ بیکاری و تورم مورد‌نظر تاکید دارد، بازار بر این عقیده رسیده که قدرت فعلی دلار موقتی است. شاخص دلار که که به 93.50 رسده بود، با شکستن کانال 93 ، به 92.92 واحد رسیده ‌است.

ضعف دلار به کاهش فشار فروش بر ارزهای دیگر مانند یورو و دلار استرالیا کمک کرد، به‌طوری‌که هر دو نزدیک به 0.2 درصد در مقابل دلار افزایش داشتند.  ین ژاپن نیز 0.2 درصد نسبت به دلار افزایش داشت و با رسید به رقم 104.76 در برابر دلار به بالاترین سطح 2 ماه گذشته خود رسید.

 

  • نموار‌های بازار‌های جهانی
  • نموار‌های بازار‌های جهانی
  • نموار‌های بازار‌های جهانی
  • نموار‌های بازار‌های جهانی
  • نموار‌های بازار‌های جهانی
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید