«سالی» در خلیج مکزیک قیمت نفت خام را زیرورو کرد!

گزارش نیمروزی از آخرین تحولات بازارهای جهانی؛ سقوط دلار، صعود نفت و طلا

کدخبر: ۳۶۱۷۵۷
قیمت نفت در روز چهارشنبه‌ برای دومین روز متوالی بیش از 2 درصد افزایش یافت. بر اثر طوفان در ایالات متحده تولیدات نفت و گاز دریایی در این کشور متوقف شده و در نهایت گزارش صنعتی نشان داد که از ذخایر نفت خام ایالات متحده کاسته شده است.
گزارش نیمروزی از آخرین تحولات بازارهای جهانی؛ سقوط دلار، صعود نفت و طلا

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت اونس طلای جهانی امروز با نزدیک به 15 دلار افزایش به 1966 دلار رسید. در مقابل شاخص دلار نزدیک به 0.2 درصد کاهش داشت تا به 92.88 واحد برسد. هر بشکه نفت خام برنت با 85 سنت افزایش معادل رشد 2.1 درصدی به 41.38 دلار در هر بشکه رسید و نفت خام آمریکا با افزایش 92 سنت یا 2.4 درصد رشد به 39.20 دلار رسید.

بازار‌ها

« سالی» نفت خام را به قیمت دو هفته پیش برگرداند

دیروز انتشار اطلاعات صنعت نفت ایالات‌متحده نشان داد بیش از 25 درصد از صادرات نفت و گاز  متوقف شدند و بنادر صادراتی در روز سه‌شنبه بسته شدند، زیرا طوفان «سالی» در سواحل خلیج ایالات متحده  ادامه داشت. طوفان سالی احتمالاً موجب به کاهش ذخایر نفت می‌شود، اگرچه تقاضا به دلیل تعطیلی پالایشگاه‌ها نیز نیز کاهش یافته است.

داده‌های گروه صنعتی موسسه نفت آمریکا که دیروز منتشر شد، نشان داد: اگرچه ذخایر بنزین افزایش یافته است و تحلیلگران همچنان انتظار داشتند که ذخایر نفت 1.3 میلیون بشکه افزایش یابد اما موجودی نفت خام ایالات متحده هفته گذشته 9.5 میلیون بشکه کاهش یافته است. البته اطلاعات رسمی در مورد ذخایر ایالات متحده در اواخر روز چهارشنبه منتشر می شود و اغلب با ارقام صنعت مغایرت دارد.

با توجه به پیامدهای شیوع کرونا، اقتصاد جهان در بسیاری از حوزه‌ها از جمله حوزه انرژی با روندی بسیار کندتر از پیش‌بینی‌های اولیه در حال بازیابی است. در همین راستا آژانس بین المللی انرژی نیز به دلیل ادامه کرونا چشم انداز محتاطانه‌تری را ارائه داده و به همین دلیل میزان پیش‌بینی تقاضای نفت در سال جاری را کاهش داده است.

این امر پس از آن صورت گرفت که سازمان کشورهای صادرکننده نفت اعلام کرد انتظار دارد تقاضای جهانی نفت نسبت به پیش بینی قبلی با شدت بیشتری کاهش یابد. اطلاعات رسمی روز چهارشنبه نشان داد: واردات نفت در ماه آگوست به ژاپن، چهارمین واردکننده بزرگ نفت خام در جهان، بیش از یک چهارم نسبت به سال گذشته کاهش یافت.

تصمیم نرخ بهره فدرال رزرو؛ عقب نشینی یا پیشروی؟

رویداد اصلی امروز تصمیم کمیته فدرال بازار است. در ساعت 22:30 به‌وقت تهران کمیته فدرال بازار باز آمریکا در حین ارائه گزارش دربارهچشم‌انداز اقتصادی آمریکا، تصمیم‌ خود را در رابطه با نرخ  بهره اعلام می‌ کند. پس ‌از ‌آن در ساعت 23:00 این کمیته در یک کنفرانس خبری نیز شرکت می‌کند. سیاست اعلام شده می تواند روند دلار و طلا را تا حدودی زیادی تعیین کند. بانک فدرال احتمالاً از این جلسه به عنوان یک مانور تبلیغاتی برای توضیح جزئیات بیشتر حذف هدف تورمی خود استفاده می‌کند.

در اینجا این پرسش‌ها قابل طرح هستند که فدرال رزرو آیا اقدامات جدیدی نیز برای کاهش نرخ بهره و افزایش اعتبار و احتمال چارچوب جدید خود ارائه خواهد داد، یا اینکه فقط با استفاده از سخنان گوناگون در انتظار انتخابات ایالات متحده می‌ماند. داده‌های اقتصادی هفته‌های گذشته اکثر کشور‌ها نشان از بهبود وضعیت اقتصادی می‌دهند. همچنین بازار کار در اروپا و آمریکا درحال بهبود است. این بدان معناست که فشار زیادی بر سیاست‌گذاران برای اقدام فوری وجود ندارد.

  • نمودار‌های امروز
  • 26 e
  • 26a
  • 26b
  • 26d
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید