متغیرهای تنظیم کننده رفتار معامله گران

کف قیمت دلار کجاست؟/ مرز حساس بازار سکه

کدخبر: ۳۷۱۵۶۵
امروز در بازار دلار 5 عامل اثرگذار هستند اما به نظر تنها عامل مسلط در بازار سکه قیمت دلار باشد و اونس نقش ضربه‌گیر داشته باشد.
کف قیمت دلار کجاست؟/  مرز حساس بازار سکه

به گزارش اقتصاد نیوز،امروز به‌احتمال‌زیاد افراد بسیاری در انتظار این هستند که دلار نرخ‌های بسیار پایینی را تجربه کند.ممکن است گروهی هم از هراس افت شدید قیمت اسکناس آمریکایی به بازار هجوم بیاورند. بااین‌حال، معامله گران حرفه‌ای احتمالاً برای خریدوفروش خود به متغیرهای بیشتری توجه می‌کنند و دقت در رفتار آن‌ها، می‌تواند سنجش مناسب‌تری از رفتار آتی دلار به دست دهد.

نقاط حمایتی، نوع نوسان نرخ درهم، ارزش دلار در هرات افغانستان، رفتار بازار ساز و قیمت‌گذاری او و هم‌چنین تخمین اندازه ارز ورودی به بازار 5 متغیری هستند که به‌دقت توسط معامله گران حرفه‌ای رصد شده و بر اساس آن‌ها، احتمالاً موقعیت‌های خود را تعریف خواهند کرد.

اولین متغیر؛ نقاط حمایتی

در یک  ماه گذشته، بازار دلار برای خود یک کف حمایتی محکم تعریف کرد و آن‌هم محدوده 26 هزار و 500 تومانی بود. درواقع بازار حداقل دو بار در این نقطه ریزش قیمت را متوقف کرد و به‌سرعت به‌سوی  کانال 28 هزارتومانی حرکت خود را آغاز کرد. در معاملات پشت خطی روز جمعه، این مرز به‌آسانی شکسته شد و حتی دلار در مقطعی به کانال 24 هزارتومانی رفت. بنابراین احتمالاً بازار امروز زیر مرز 26 هزارتومانی آغاز به کار خواهد کرد و ممکن است در جستجوی نقاط کف جدیدی برای خود باشد. برخی تحلیل گران فنی باور داشتند، نقطه اول حمایتی محدوده 25هزار و 500 تومانی است و درصورتی‌که بازار نتواند آن را حفظ کند، به‌احتمال‌زیاد دلار به‌سوی محدوده 23 هزار و 800 تومانی حرکت خواهد کرد.

بااینکه در فضای مجازی افراد زیادی اعتقاددارند، دلار به سمت نیمه ابتدایی کانال 20 هزار تومان در روز جاری حرکت خواهد کرد، معامله گران حرفه‌ای ترجیح می‌دهند پله ‌پله در مورد کف قیمت دلار فکر کنند و بر اساس گفته‌های آن‌ها، به نظر می‌رسد، تا زمانی که دلار حداقل بالای 23 هزار و 500 تومان قرار داشته باشد، شانس برگشت این ارز به‌سوی کانال‌های 20 و 21 هزار تومان ضعیف است.

دوم؛ نوسان نرخ درهم

اگر قرار باشد، دلار در بازار داخلی ریزش کند و این ریزش موقتی نباشد، قیمت حواله درهم باید به زیر مرز 7 هزارتومانی برود. درهم بالای 7 هزار تومان به معنای آن است که دلار می‌تواند نقطه حمایتی 25 هزار و 500 تومان را حفظ کند و با تکیه به آن در برابر ریزش‌های سنگین از خود مقاومت سنگینی نشان دهد. برای اینکه قیمت دلار به کانال 23 هزارتومانی ریزش پیدا کند، نیاز است که حواله درهم تا نزدیکی 6 هزار و 500 تومان افت کند. درنتیجه امروز به‌احتمال‌زیاد،حتی اگر تحت تأثیر هیجانات قیمت دلار افت زیادی کند، ولی حواله درهم تغییرات معنادار کاهشی را نشان ندهد، معامله گران حرفه‌ای فروشنده نخواهند شد و حتی ممکن است به دنبال خریدهای احتیاطی پله‌ای باشند.

سوم؛ ارزش دلار در هرات افغانستان

ارزش دلار در شهر هرات برای معامله گران بازار داخلی در سال جاری اهمیت زیادی پیداکرده است. با توجه به اینکه معاملات هرات زودتر بازار تهران شروع می‌شود، به‌احتمال‌زیاد بر اساس نوسانات دلار در این بازار، معامله گران داخلی نیز موقعیت خود را تنظیم خواهند کرد. روز جمعه، قیمت دلار هرات در معاملات پشت خطی به کانال 23 هزار تومان هم سقوط کرد، ولی در انتهای شب به بالای 25 هزار تومان بازگشت. برخی معامله گران باور داشتند، این رفتار نشان می‌دهد که بازار نمی‌خواهد به‌راحتی تن به ریزش قیمت‌ها بدهد و عده‌ای هم اعتقاد داشتند، دلار تنها یک پولبک زده است و امروز روند نزولی را پیگیری می‌کند.

چهارم؛ رفتار بازار ساز

صرافی ملی معمولاً زودتر از شروع بازار، قیمت فروش دلار خود را درج می‌کند و از این طریق سعی می‌کند به معامله گران ارزی جهت‌دهی قیمتی کند. اگر این صرافی مطابق با عرف گذشته، نرخ فروش دلار خود را نزدیک به بازار هرات تعیین کند، به‌احتمال‌زیاد بازار مسیر خود را به‌تدریج خواهد رفت، ولی اگر صرافی ملی قیمت‌های بسیار پایین‌تری را درج کند و از این طریق بخواهد به بازار سیگنال بدهد که به دنبال کاهش فوری قیمت‌هاست، ممکن است بازار در ابتدای روز ریزش سنگینی را تجربه کند، ولی به‌سرعت سفته‌بازان به قیمت حمله خواهند کرد و سعی می‌کنند با یک نوسان گیری برای خود کسب سود کنند. هرچقدر برگشت‌های دلار سریع‌تر باشد، انگیزه فروش ارز توسط سایر معامله گران پایین‌تر خواهد آمد. بااین‌حال، افت تدریجی، ملایم و کم نوسان، درنهایت زمینه‌ساز خستگی معامله گران و افت پایدارتر دلار خواهد شد. باید دید امروز بازار ساز به دنبال کاهش تدریجی قیمت خواهد بود یا تصور می‌کند که می‌تواند با استفاده از جو روانی پیرامون پیروزی بایدن قیمت‌ها را دچار ریزش سنگینی کند.

پنجم- میزان ارز ورودی به بازار برخی فعالان باور دارند، معامله گران در ابتدای روز سعی می‌کنند بیشتر روی این موضوع تمرکز کنند که چه میزان ارز خانگی درراه عرضه به بازار قرار خواهد گرفت. درواقع برای معامله گران مهم است که تعداد فروشندگان در ابتدای روز شنبه را رصد کنند. هرچقدر تعداد این افراد بیشتر باشد، به‌احتمال‌زیاد معامله گران حرفه‌ای به‌صورت موقت دست از خرید دلار خواهند کشید. بااین‌حال، اگر افراد زیادی به بازار مراجعه نکنند، به‌احتمال‌زیاد معامله گران بیشتر بر اساس متغیرهای بیرونی مانند حواله درهم، موقعیت خود را تنظیم خواهند کرد.

برخی باور دارند شنبه گذشته افراد زیادی به بازار برای فروش دلار هجوم آوردند و لزوماً ممکن است این اتفاق در روز جاری تکرار نشود.

دو نگاه متفاوت به آینده دلار

برخی افزایشی‌های بازار اعتقاددارند، دلار، برد بایدن در انتخابات آمریکا را با ریزش‌های پنج‌شنبه و جمعه پیش‌خور کرده است. این گروه حتی انتظار ندارند، این ارز بدون کمک و عرضه بازار ساز به زیر 25 هزار تومان برود. درنتیجه رفتار بازار ساز برای آن‌ها اهمیت دارد و ترجیح می‌دهند درصورتی‌که قیمت به زیر مرز یادشده رفت، پله‌پله در موقعیت خرید قرار بگیرند.

این در حالی است که  عده دیگری باور دارند، بازار در مسیر سال 97 حرکت می‌کند. از نگاه آن‌ها، بازار پس از ریزش‌های سنگین، دچار رکود می‌شود و سپس به‌صورت تدریجی راه نزول آرام را در پیش می‌گیرد. به باور این گروه، دلار دیگر مکان امنی برای سرمایه‌گذاری نیست و ریسک بالایی دارد.

در این میان، دسته‌ای از معامله گران نیز هم چنان نگاه مشخصی به بازار ندارند و به‌احتمال‌زیاد ترجیح می‌دهند، امروز هم مانند هفته گذشته بیشتر تماشاچی وقایع بازار باشند و تا زمانی که قیمت‌ها به ثبات نسبی نرسیده‌اند، خریدوفروش خاصی را انجام ندهند.

درمجموع به نظر می‌رسد، شرایط معامله در بازار پر نوسان کنونی، صبوری و انعطاف‌پذیری با اخبار جدید است و هر کس که بر یک موقعیت خاص اصرار کند، ممکن است با ضررهای سنگینی روبه‌رو شود.

سکه، پیرو خط دلار

جهت نوسان قیمت دلار در روز شنبه مسیر قیمت سکه را هم تعیین خواهد کرد. برای سکه مرز 12 میلیون تومانی ازنقطه‌نظر حمایتی اهمیت خاصی دارد و پس‌ازآن، مرز 10 میلیونی حمایت محکمی محسوب می‌شود که معامله گران به حفظ آن دل‌خوش کرده‌اند. در این میان، افزایش یک‌باره ارزش اونس طلا در بازارهای جهانی تکیه‌گاهی ست که می‌تواند مانع از آن شود که سکه به‌سرعت دلار ریزشی شود، هرچند که معامله گران سکه بیشتر خود را با نوسان دلار هماهنگ می‌کنند تا اونس طلا. طلای جهانی بیشتر نقش ضربه‌گیر را برای بازیگران سکه داشته است تا نقش جهت دهنده قیمتی.

به نظر می‌رسد، سکه در روز شنبه با توجه به کاهش هیجانات، یکی از کمترین حباب‌های قیمتی خود در ماه‌های اخیر را تجربه کند و ارزش ذاتی این فلز گران‌بها به نزدیک‌ترین فاصله از قیمت بازاری آن برسد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید