گزارش نیمروز بازار‌های جهانی + نمودار

اونس در انتظار یاری/ صعود رقیب سنتی طلا

کدخبر: ۳۷۳۹۶۲
در نیمروز چهارشنبه بازار‌های جهانی، قیمت اونس طلا 0.2 درصد کاهش داشت. اما فلز گران‌بهای دیگر پس از اصلاح نزولی قیمت در حال افزایش است. چشم‌انداز این فلز به دلیل کسری عرضه و امید‌های بهبود اقتصادی در نتیجه واکسن بسیار مثبت برآورد می‌شود.
اونس در انتظار یاری/ صعود رقیب سنتی طلا

به گزارش اقتصادنیوز، در روز سوم کاری هفته بازار‌های جهانی، قیمت طلا کمی افزایش یافت. در ساعت 3 بعد از ظهر قیمت هر اونس طلا با 4 دلار افزایش به 1874 دلار رسید. جدای از نوسانات روز دوشنبه در نتیجه خبر واکسن، طلا هفته بسیاری کم نوسانی را تجربه کرده است. به گفته تحلیل‌گران طلا اکنون نیاز به کاتالیزور قوی خارج از رویداد‌های اقتصادی برای خروج از تکرار نوسان در نیمه دوم کانال 1800 دارد، در غیر این صورت در حدود 1860 تا 1890 باقی خواهد ماند. 

نمودار طلا

زمان صعود پلاتین فرا رسیده است؟

اما بازار پلاتین، یکی دیگر از فلزات گران‌بها، بسیار داغ است. قیمت هر اونس پلاتین در هفته گذشته 6.8 درصد افزایش یافته است. قیمت آن در روز چهارشنبه نیز 1 درصد افزایش داشته و آن را به 938 دلار رسانده است. 938 دلار بالاترین قیمت آن در نزدیک به دو ماه گذشته است. به گفته تحلیل‌گران بازدهی پلاتین بیشتر از این ارقام خواهد بود.به صورت تاریخی، این فلز گران‌بها در وضعیت ثبات و رشد اقتصادی گران‌ تر از طلا خریداری شده اما در دوره‌های بی‌ثباتی اقتصادی گاهی از طلا ارزان‌تر می‌شود.

بر اساس آخرین تحقیقات شورای جهانی سرمایه گذاری پلاتین (WPIC) ، ممکن است زمان افزایش قیمت پلاتین باشد، زیرا این فلز گران‌بها انتظار می رود با کسری بزرگ عرضه در سال 2021 روبرو شود. این شورا در آخرین گزارش بازار سه ماهه سوم خود اعلام کرد که پلاتین در سال جاری بیش از 1 میلیون اونس با کسری عرضه روبرو است زیرا عرضه معدن نمی‌تواند با تقاضای فزاینده همراه شود.

نمودار پلاتین

چشمان سرمایه‌گذاران به بازار پلاتین

ترور ریمود، رئیس تحقیقات این شورای جهانی به کیتکو گفت: اگرچه پلاتین بهبود چشمگیری از سقوط قیمت در ماه مارس (اسفند ماه) داشته است ، اما قیمت آن همچنان زیر 1000 دلار در هر اونس ثابت مانده است. به همین دلیل در حال که پلاتین به عنوان یک دارایی کم ارزش در بازار کالا باقی مانده است، او انتظار دارد قیمت پلاتین نسبت به افزایش عرضه واکنش نشان دهد.  وی گفت: «من فکر می‌کنم بیشتر سرمایه‌گذاران وقتی به دنبال سرمایه‌گذاری در خارج از بورس هستند به پلاتین توجه خواهند کرد».

اما بازار پلاتین ارزشی فراتر از سرمایه‌گذاری دارد. ریموند خاطر نسان کرد که کاربرد صنعتی پلاتین همچنین باید پشتیبانی مهمی از این فلز گران‌بها تا سال 2021 ارائه دهند. با اخبار مربوط به واکسن‌های احتمالی ویروس کووید 19 ، این امید وجود دارد که اقتصاد جهانی سریع‌تر از حد انتظار بهبود یابد. وی گفت: «مردم در مورد سفر دوباره با وسایل نقلیه فکر می‌کنند و موتورهای این وسایل نقلیه به پلاتین بیشتری نیاز خواهد داشت. زیرا پلاتین همچنان ارزان‌ترین گزینه برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای است».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید