رویداد‌های مهم تقویم اقتصادی هفته +جدول

خط و نشان واکسن کرونا برای طلا و نفت

کدخبر: ۳۷۴۷۶۴
اخبار واکسن کرونا قیمت اونس طلا و نفت خام را در دو هفته گذشته دستخوش تحولات بسیاری کرده است آنچنان که قیمت طلا در دو هفته گذشته 4.5 درصد سقوط کرده و قیمت نفت خام 13 درصد افزایش داشته است. اما آیا این پایان نفوذ واکسن در بازار‌ها خواهد بود؟
خط و نشان واکسن کرونا برای طلا و نفت

به گزارش اقتصادنیوز، با گشایش بازار‌ها در روز دوشنبه توجه سرمایه‌گذاران به اخبار جدید احتمالی درباره واکسن‌های کرونا و تا حدودی کمتر به محرک‌های مالی خواهد بود. در دو هفته گذشته بازار‌های کالایی و مالی در نتیجه اخبار مربوط به واکسن‌ها دچار دگرگونی‌های تاریخی شدند.

آنچنان که با خبر واکسن فایزر قیمت طلا بزرگ‌ترین سقوط خود را در در هفت سال گذشته تجربه کرد. در نقطه مقابل، شاخص بازار‌های سهام آمریکا به بیشترین حد خود رسیدند. میانگین صنعتی داو جونز تا نزدیکی 30 هزار واحد پیش رفت و با ثبت 29.95 هزار واحد به بالاترین ارزش تاریخ خود رسید.

رویداد‌های مهم تقویم اقتصادی هفته

اما اتفاق مهم هفته پیش بازگشت نسبی توجه و واکنش سرمایه‌گذاران به گزارش‌های آمار و ارقام اقتصادی بود. تحلیل‌گران انتظار دارند که با وارد شدن شوک‌های انتخابات و واکسن، بازار کمی به روند گذشته بازگردد. اگرچه هر دو تسلط خود را فعلاً بر بازار‌ها حفظ خواهند کرد. یکی از مهم‌ترین آمار این هفته تولید ناخالص داخلی آمریکا برای سه ماهه سوم خواهد بود. آمار پیشین 33.1 درصد بوده و انتظار می‌رود این ماه این رقم تکرار شود.

در بازار نفت خام مهم‌ترین رویداد اقتصادی گزارش هفتگی ذخایر نفت خام اداره اطلاعات انرژی آمریکا خواهد بود که مانند تولید ناخالص داخلی در روز چهارشنبه قرار است منتشر شود.

تقویم اقتصادی

سفارشات کالاهای بادوام (اصلی)؛ تغییر در ارزش کل سفارشات جدید برای کالاهای ساخته شده با دوام بالا، به استثنای اقلام حمل و نقل را اندازه گیری می‌کند.از آنجا که سفارشات هواپیما بسیار بی‌ثبات هستند و برای انجام جمع‌آوری آنها چند ماه طول می کشد، میزان اندازه گیری اصلی، ارزیابی بهتری از روند سفارشات را نشان می دهد.

ذخایر موجود نفت خام آمریکا؛ تغییر هفتگی تعداد بشکه‌های نفت خام تجاری در اختیار بنگاه‌ها توسط اداره اطلاعات انرژی (EIA) اندازه‌گیری می‌شود.  انتشار این آمار  بر قیمت نفت خبر از میزان تورم می دهد.

آینده طلا و نفت زیر سوزن واکسن کووید

قیمت طلا قبل از اخبار واکسن فایزر رو به رشد بود و به سبب اخبار پیشتازی و پیروزی بایدن تا به بالای 1960 دلار در حال صعود بود. با انتشار خبر واکسن اما قیمت آن 100 دلار سقوط کرد. با بسته شدن بازار‌های جهانی هفته پیش قیمت طلا  بر روی 1870 دلار قرار گرفت. این سقوط باعث شد بازدهی طلا در هفته گذشته 1 درصد در ماه گذشته و در سه ماه گذشته 3 درصد کاهش داشته باشد. سایت والت‌اینوستور انتظار دارد قیمت طلا در پایان سال میلادی (کمی بیشتر از 1 ماه دیگر) در حدود 1891 دلار قرار گیرد.

قیمت نفت اما واکنشی متفاوت داشت. قیمت هر بشکه نفت خام وست تگزاس که قبل از انتخابات به 33 دلار رسیده بود، ابتدا در نتیجه انتخابات آمریکا و سپس در نتیجه اخبار مثبت واکس افزایش‌های چشمگیر را تجربه کرد. قیمت هر بشکه نفت خام  وست تگزاس اکنون از ابتدای ماه میلادی نوامبر  9 دلار یا 28 درصد افزایش داشته و برروی 42.5 دلار قرار دارد. انتظار میرود نفت خام بیش از کالایی دیگر، میدان نبرد میان افزایش شدت شیوع کرونا و اخبار واکسن باشد. آخرین تخمین اداره اطلاعات انرژی آمریکا برای قیمت نفت خام وست تگزاس در پایان سال میلادی در حدود 40 دلار است. 

واکسن کرونا

اگرچه شاید ضربه اصلی واکسن جذب بازار شده است، اما همچنان، انتظار می‌رود این نوع اخبار تاثیر بسزایی بر بازار‌ها داشته باشند. فایزر و مدرنا ادعای 95 درصد موفقیت در جلوگیری از علایم کرونا را مطرح کرده‌اند. اگرچه  سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای تایید یا رد مصرف اضطراری این واکسن‌ها روز مشخصی را ارائه نداده است، احتمال می‌رود در دو هفته آینده گزارشی در این مورد  توسط FDA منتشر شود. همچنین ممکن است این هفته اخبار خوبی از واکسن‌های «آسترازنیکا» و «جانسون و جانسون» که زمزمه‌های آن در هفته گذشته بسیار بوده، منتشر شود. 

>>>> بیشتر بخوانید
یک پیروزی و یک شکست برای سومین واکسن کرونا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید