دامنه مجاز در بازار ارز

عدد سرنوشت ساز در قیمت دلار

کدخبر: ۳۸۷۷۸۱
اقتصاد نیوز: برخی می گویند قیمت 23 هزار و 800 تومان در بازار دلار عدد سرنوشت سازی است چرا؟
عدد سرنوشت ساز در قیمت دلار

به گزارش اقتصادنیوز، پس از نوسانات شدید هفته قبل، معامله گران به یک برداشت کلی درباره آینده کوتاه مدت بازار ارز رسیده اند. از نگاه آن ها، دو نقطه حساس برای دلار وجود دارد که عبور از آن ها به معنای بازگشت به ریل افزایشی است و برای رفتن این ارز به سوی سطوح پایین تر، نیاز است که یک محدوده مهم شکسته شود.

سرنوشت افزایش دلار در دست یک عدد

چهارشنبه هفته گذشته اسکناس آمریکایی در مقطع کوتاهی توانست بالای مرز 23 هزار تومانی نوسان کند، ولی در برابر شکست نقطه 23 هزار و 800 تومانی ناکام ماند. به باور تحلیل گران فنی، در شرایط کنونی، معامله گرانی که با احتیاط صحبت از افزایش قیمت ها می کنند، از نقطه 23 هزار و 200 تومان وارد بازار خواهند شد و نقطه دوم حساس که خریداران بیشتری در صورت شکست آن، وارد معاملات می شوند، همان محدوده 23 هزار و 800تومانی خواهد بود. در انتهای تابستان  زمانی که دو محدوده یاد شده شکسته شدند، بازار ارز تا بالای 32 هزار تومان نیز رشد کرد. در شرایط فعلی، حداقل انتظار فتح دو کانال 25 هزار تومان و 26 هزار و 500 تومان وجود دارد، در صورتی که بازار از نقطه 23 هزار و 800 تومانی عبور کند.

دلار و سکه پشت خطی

کاهش دلار به شکست چه محدوده ای بستگی دارد؟

از نگاه تحلیل گران فنی، اگر قرار باشد که دلار در مسیر نزولی قرار بگیرد، نیاز است که محدوده 20 هزار و 800 تومانی با قطعیت شکسته شود. قبل از اینکه اسکناس آمریکایی به محدوده 20 هزار و 800 تومانی برسد، نیاز دارد که از خط 22 هزار و 500 تومانی پایین تر برود.

با توجه به صحبت های تحلیل گران فنی می توان عنوان کرد که بازار در دامنه بلند 20 هزار و 800 تا 23 هزار و 800 تومان می تواند نوسان کند. دامنه مجاز کوتاه تر 22 هزار و 500 تومان تا 23 هزار و 200 تومان است. شکست هر کدام از این محدوده ها، بازار را در یک مسیر جدید قرار می دهد.

در معاملات پشت خطی روز جمعه، بازار قادر نبود به بالای 23 هزار تومان برود و هم زمان برای نزول به زیر 22 هزار و 500تومان مقاومت می کرد. در نتیجه نمی توان حداقل از معاملات پشت خطی روز جمعه، مسیر مشخصی را برای دلار روز شنبه پیش بینی کرد، هر چند که از سوی بازار درهم، سیگنال مشخصی مبنی بر احتمال کاهش قیمت اسکناس آمریکایی در بازار داخلی صادر شد.

علامت درهم به دلار

در بازار حواله درهم، عدد طلایی معامله گران، 6 هزار و 415 تومان است. در معاملات پشت خطی درهم گفته می شد که درهم در زیر عدد یاد شده نوسان کرده است و حتی به پایین محدوده 6 هزار و 300 تومان سرک کشیده است. تحلیل گران فنی عنوان می کردند، در صورتی که درهم به زیر عدد طلایی برود، نزول تا محدوده 6 هزار و 100 تومان، دور از دسترس نخواهد بود. البته برای اینکه دلار به سمت کانال 20 هزار تومانی حرکت کند، نزول درهم به زیر سطح حساس 5 هزار و 800 تومانی ضروری است.  با درهم 6 هزار و 100 تومانی، ارزش دلار در بازار داخلی می تواند در سطح 22 هزار تومانی قرار بگیرد.

در صورتی که درهم بتواند به بالای عدد طلایی 6 هزار و 415 تومانی برود، توان صعود تا محدوده 6 هزار و 600 تومان را نیز خواهد داشت. صعود تا آن نقطه می تواند دلار را به راحتی به بالای 23 هزار و 800 تومان ببرد.

برداشت های سیاسی متفاوت در بازار ارز

معامله گران بازار ارز روز جمعه تحت تاثیر دو خبر قرار گرفتند؛ عده ای از آن ها تصور می کردند، صحبت های وزیر امور خارجه ایران و تعیین اولتیماتوم برای طرف آمریکایی می تواند منجر به افزایش نگرانی های بازار و در نتیجه زمینه ساز صعود قیمت دلار شود. این در حالی بود که گروه دیگری بر روی خبری تاکید داشتند که عنوان می کرد، جو بایدن، خواستار بررسی اثر تحریم‌های یکجانبه و چند جانبه بر مبارزه کشورها با بیماری «کووید-۱۹» شده است. این مساله برای برخی معامله گران به آن معنا بود که ممکن است حداقل ایالات متحده برای کشورهای تحریم در دوران کرونا، سخت گیری های کمتری را نسبت به قبل اعمال کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید