نظرهای لحظه ای در بازار ارز

پاسخ به یک معما در بازار دلار

کدخبر: ۳۸۶۶۶۸
چرا قیمت حواله با قیمت اسکناس هماهنگ نیست؟ کف قیمتی بازار دلار کجاست؟ آیا بازار آزاد به سوی نیما باز می گردد یا نرخ نیما کاهشی می شود؟
پاسخ به یک معما در بازار دلار

کف قیمت دلار کجاست؟ بازیگران حرفه ای بازار ارز این روزها پاسخ قطعی به این سوال نمی دهند؛ حتی بعضا نظرهای خود را به صورت لحظه ای عوض میکنند. به عنوان مثال، روز شنبه گروهی از معامله گران عنوان می کردند، کف قیمت نهایی دلار محدوده 22هزار و 500 تومانی است؛ با این حال، ورود اسکناس آمریکایی، در معاملات پشت خطی روز یکشنبه به کانال 21 هزار تومانی، دیدگاه این عده را تغییر داد. گروهی که اعتقاد دارند، قیمت دلار از مسیر کاهشی خارج می شود، به بالا بودن نرخ دلار در سامانه نیما و نرخ درهم در بازار حواله اشاره می کنند. تا انتهای هفته گذشته، نرخ دلار در سامانه نیما درکانال 25 هزار تومانی بود. ارزش حواله درهم در بازار روز شنبه نیز با دلار حدودا 23 هزار و 500 تومانی تطبیق داشت.

دلایل فاصله نیما از بازار نقدی

 بر اساس صحبت های تحلیل گران و کارشناسان، 3 دلیل برای افزایش فاصله بین نرخ دلار در سامانه نیما و بازار اسکناس شناسایی شده است: خروج تقاضای سفته بازی از بازار اسکناس، هزینه انتقال در بازار حواله و عقب نشینی بخشی از عرضه در بازار حواله ای.

در بازار اسکناس، قیمت دلار تحت تاثیر عدم قطعی های سیاسی، مورد حمله سفته بازانه و تبدیل دارایی قرار گرفت. این موضوع موجب شد که رشد اسکناس بسیار بیشتر از قیمت دلار در سامانه نیمایی باشد که عمدتا تحت تاثیر تقاضای واقعی قرار داشت. با کاهش عدم قطعیت های سیاسی، بازار اسکناس به دلیل امکان جابه جایی سریع عرضه و تقاضا، شدیدتر و زودتر افت کرده است، حال آنکه بازار حواله ای به گشایش های واقعی نیز نیاز دارد که سمت عرضه را تقویت کند. 

در کنار این، به نظر می رسد، فاصله قیمت دلار در بازار اسکناس و حواله تا حدی طبیعی است. در بازاری که تحت تاثیر تقاضای سفته بازی و سرمایه ای نیست، معمولا قیمت اسکناس از قیمت حواله پایین تر هست، چرا که انجام کارهای حواله ای هزینه انتقال نیز اهمیت زیادی دارد؛ با توجه به هزینه انتقال و ریسک جا به جایی های مالی، در دوران تحریم، فاصله قیمت حواله و اسکناس می تواند در دامنه 3 تا 5 درصدی قرار بگیرد.

یکی از مهم ترین عواملی که موجب شده است که شکاف نیما و بازار نقدی از سطح پنج درصد فراتر برود، به عقب نشینی سمت عرضه مربوط است.

به نظر می رسد، برخی از صادر کنندگان اعتقاد دارند که  نزول بازار نقدی، هیجانی است و احتمالا پایداری ان کم است، به همین دلیل فعلا حاضر در قیمت های پایین نیستند و این مساله موجب شده است که سمت عرضه کمی تضعیف شود.

دلار سکه پشت خطی

انتظارات فنی در بازار ارز

شکست محدوده 23 هزار و 800 تومانی بازار را از لحاظ انتظاری به شدت فروشنده کرد و در شرایط فعلی، دو نقطه 22 هزار و 500 و 21 هزار و 800 تومانی از اهمیت زیادی برای معامله گران برخوردار هستند. اگر بازار امروز زیر 22 هزار و 500 تومان تثبیت شود، احتمالا موج جدیدی از فروش ها شکل خواهد گرفت. برای صعودی شدن بازار نیاز است که یکبار دیگر مرز 23 هزار و 800 تومانی شکسته شود. در این میان، نقش حواله درهم نیز بسیار اساسی است. به نظر می رسد تا درهم زیر 6 هزار و 500 تومان نوسان می کند، خریداران با اطمینان زیادی وارد بازار نخواهند شد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید