مقاومت قیمت دلار 26 هزار تومان شکست؛

دلایل اوج گیری قیمت دلار/ مثلث نوسان ساز بازار ارز

کدخبر: ۴۰۲۱۹۰
اقتصاد نیوز: در معاملات فردایی نرخ دلار هرات بالاتر از نرخ دلار تهران قرار گرفت اتفاقی که تقریبا کم سابقه بوده است.این عامل در کنار دو متغیر دیگر مثلث نوسان ساز قیمت دلار در نوروز 1400 بوده اند.
دلایل اوج گیری قیمت دلار/ مثلث نوسان ساز بازار ارز

به گزارش اقتصادنیوز، هشدار بازارساز به نوسان گیران فردایی در ابتدا اثر گذار بود اما پس از ساعتی مجددا این بازار راه خود را رفت قیمت دلار از کانال ۲۶ هزار تومانی عبور کرد. بعدازظهر دوشنبه، اسکناس آمریکایی در معاملات فردایی بالای ۲۶ هزار و ‍۱۰۰ تومان قیمت خورد. آخرین بار بازار در اواخر بهمن ماه چنین سطح قیمتی را به خود دیده بود. شکست مرز  ۲۶ هزار تومانی دلار در شرایطی صورت گرفت که بانک مرکزی در اطلاعیه توییتری نسبت به نوسانات قیمت هشدار و از واکنش مناسب بازارساز خبر داده بود. اما چرا قیمت دلار مجددا وارد فاز صعودی شده است؟


ناامیدی از گشایش های سیاسی

به گفته فعالان، در روزهای اخیر اخباری به بازار مخابره نشده است که انتظار معامله گران برای گشایش های سیاسی را پررنگ تر کند. این موضوع موجب شده است که از ابتدای هفته میزان خریدها به صورت هیجانی افزایش پیدا کند و کمتر کسی حاضر به فروش باشد. البته در بازار نیمایی گفته می شود چنین هیجانی وجود ندارد. با این حال، در بازار آزاد،‌ به نظر می رسد نگرانی های سیاسی عمیق تر شده است. البته تعطیلی زیاد صرافی ها و بخش رسمی بازار نیز به سفته بازان برای نوسان گیران کمک می کند.


اثر ۹۹ در سال ۴۰۰

در روزهای اخیر صحبت هایی در مورد مشکلات اقتصاد ایران در سال ۹۹مطرح شده است که نگرانی فعالان اقتصادی را بیشتر کرده است. فعالان اقتصادی به چنین باوری رسیده اند که در صورت ادامه وضع موجود، وضعیت مدیریت اقتصادی دشوار خواهد بود. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، زمانی که گفته می شود، برای پاسخ به نیازهای دولت ناچار به خلق پول شدیم، چنین باوری به ذهن معامله گر متبادر می شود که دست بازارساز برای مداخله در بازار چندان باز نیست. از آن جایی که سیگنال سیاسی خاصی به بازار مخابره نشده است، معامله گران تصور می کنند که وضع سال گذشته ادامه خواهد یافت و این خلق پول ها رشد پیدا می کند. در نتیجه سعی می کنند با خرید ارز در برابر تورم احتمالی از خود محافظت کنند.


تقویت دلار در بازارهای همسایه

‌بازار ارز کشورهای همسایه گفته می شود  که فعالیت خود را از ابتدای هفته از سرگرفته است و در هر دو بازار سلیمانیه و هرات قیمت دلار به بالای مرز ۲۶ هزار تومانی رفته است. این مساله نیز به بازیگران بازار داخلی سیگنال افزایشی می دهد. با وجود رشد معنادار قیمت دلار، سکه هم چنان پشت خط ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی باقی مانده است. انتظارات برای نزول طلا در روزهای اخیر افزایش پیدا کرده است و همین مساله رفتار سکه بازان را احتیاطی تر کرده است.

احتمال کاهش نوسان قیمت دلار؟

با وجود آنکه قیمت دلار در معاملاتی فردایی هرات کانال شکست در بازار فردایی تهران قیمت ها زیر این مرز بسته شد. عدد طلایی درهم نیز با قیمت روز یک شنبه تفاوتی نکرد. از این روز در کنار سیگنال افزایش قیمت بازارهای مجاور دو عامل نیز  از تعدیل نوسان در بازار خبر می دهند. قیمت دلار هرات نیز گرچه وارد کانال 26 شد اما با برخورد به سقف 26 هزار و 200 تومان کمی عقب نشست و در صورتی که در معاملات نقدی نتواند این کانال را حفظ کند تا سطح 25 هزار و 800 تومان می تواند عقب نشینی کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید